بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 10900
تعداد نظرات:۸ دیدگاه
تاریخ انتشار:شنبه 27 دی 93 3:53 ب.ظ

به مناسبت روز هوای پاک

آلودگی های صنعتی کنگان و عسلویه کم اهمیت تر از یوزپلنگ

اختصاصی ثلاث- روز هوای پاک، در کنگان و عسلویه معنایی ندارد

 

 

یادداشت/

روح الله صفایی: سفر دکتر حسن روحانی و هیات همراه به استان بوشهر پایان یافت، اما آنچنان که باید و شاید قفل ها باز نشد؛ یکی از این قفل های بزرگ آلودگی صنعتی است.

همگان از مشکلات زیست محیطی عسلویه، آثار و پیامدهای آلودگی صنعتی بر انسان و زیست بوم آگاهند. آلودگی های صنعتی که در این منطقه به دلیل شتاب زدگی و عدم رعایت موارد ایمنی و حذف برخی از واحدهای پالایشگاهی در حال ساخت و سوزاندن گازهای بسیار خطرناک به دلیل نداشتن محلی برای ذخیره، و درنتیجه آن برداشت بیشتر میعانات گازی ( Condensate) است. بخش اعظمی از ثروت ایران از این مناطق تامین می شود؛ اما سهم مردم این خطه فقط آلودگی و بیماری های صعب العلاج شده است.

نمی توان انکار کرد که پیشرفت این پروژه ها برای ایران اسلامی حیاتی و الزامی است و این در حالی است که شرکت های منطقه از پرداخت هرگونه عوارض آلایندگی معاف هستند (برای رفع این معافیت تلاش هایی صورت می گیرد) و مردم این دیار با نجابت و تحمل ناملایمات، همواره میزبانی شایسته برای نفت بوده و هستند.

دو ساعت و نیم تاخیر در فرمانداری عسلویه هم باعث نشد ایمان و باور مردم عسلویه سست شود، مردمی که آخرین امیدشان به دولت تدبیر و امید، خانم دکتر معصومه ابتکار است.

کمتر کسی پیدا می شود که از آلودگی های چند برابری عسلویه نسبت به تهران آگاهی نداشته باشد.

چنانچه آلودگی های شهرهایی مانند تهران بخاطر ذرات معلق در هوا باشد، اینجا نیز با وجود بزرگ ترین فازهای گازی خاورمیانه و پتروشیمی ها و بزرگ ترین کارخانه سیمان، آلوده تر از تهران نباشد، کمتر از آن هم نیست؛ اما خانم ابتکار عقیده ای مخالف داشت و آلودگی های حاکم بر کنگان و عسلویه را خیلی حاد و مضر ندانست. حجت الاسلام هاشمی نژاد امام جمعه عسلویه در پاسخ به این سخنان گفت: مردم اینجا به مرگ تدریجی محکوم شده اند. و این شرایط حاکم بر شهرستان کنگان و عسلویه را مشمول هیچ گونه امتیازی ندانست.

ابتکار در نهایت کم لطفی، آلودگی های عسلویه و کنگان را همسان با سایر آلودگی زیست محیطی در شهرهای بزرگ ایران دانست و خود را در مقام پاسخگویی به ۳۵ میلیون ایرانی قلمداد کرد. شاید همین مقایسه کافی بود تا نمایندگان مردم عسلویه و کنگان از کسی که او را قهرمان و سفیر محیط زیست می پنداشتند، ناامید شوند.

با این حال همه می توانند از ۴۰ درصد از مجتمع های ساخته شده پارس جنوبی و یا حتی سواحل محصور شده و از بین رفته توسط صنایع را مورد بازدید قرار دهید تا مشکلات موجود را مشاهده نمایید .

یادمان نرود چنانچه پارس شمالی با این رویکرد مدیریتی شروع به کار کند، ۵ الی ۱۰ سال آینده صف طویل بیمارستان هایی را خواهیم دید که مردم این مناطق درآن ایستاده اند و چوب اشتباهات و بی توجهی مسئولین را می خورند .

فعالان محیط زیست استان بوشهر، انتظار داشتند خانم ابتکار موضوع آلودگی بیش از اندازه ی عسلویه و کنگان را مثل یوزپلنگ ایرانی و دریاچه ارومیه و … مطرح و در دستور کار و اولویت قرار دهد.

ارزش و اهمیت یوز ایرانی یا دریاچه ارومیه و سایر موارد بر هیچ کس پوشیده نیست ولی آیا از جان مردم، تولد فرزندان سالم، ریه های پر از هوای پاک مردم خطه جنوب، حفظ زیست گاه های دریایی ماهیان و پرندگان و حیواناتی که به واسطه حضور صنایع از بین رفته یا در خطر از بین رفتن است، مهم تر است؟

مساحت اراضی پارس جنوبی ۳۰ هزار هکتار است؛ ۳۰ هزار هکتاری که درختان و زیستگاه های امن جانداران آن را درو کرده و به جای آن هزاران تن لوله و آهن کاشت شده است.

باید اذعان داشت که می شود پیشرفت و توسعه صنایع نفت و گاز به شکل متوازن و همگام با ارتقای محیط پیرامونی باشد، همانگونه که کشور رقیب ما در کنترل آلودگی ها بسیار موفق تر و با برنامه عمل کرده است.

گرد و غبار هفته گذشته در استان بوشهر و به خصوص در شهرستان های جنوبی استان بوشهر استان بوشهر به قدری آلوده بود که بنا به گفته سازمان محیط زیست و علائم ثبت شده در تابلو ثبت آلودگی، به بالاترین درجه خود رسیده بود. به تناسب وجود آلاینده های عظیم صنایع در شهرستان های جنوب استان بوشهر خصوصا عسلویه، کنگان و حتی جم، باید درصدی از درامد همین صنایع صرف کم کردن اثرات آلایندگی بر محیط زیست بشود که متاسفانه نشده است .

نمایندگانی که از سوی رییس جمهور محترم به استان بوشهر و به خصوص جنوب استان از امید به آینده خبر می دادند اما دریغ که این آینده برای این مناطق شاید همین فردا باشد.

مردمان ولایت مدار این خطه از ریزگزدهای متعدد، از دریایی با پسآب صنعتی شیمیایی، از زمین غیر قابل کشت و از هوای خطرناک دست و پنجه نرم می کنند.

دیگر روز هوای پاک نداریم؛ ما در این مکان نه تنها در روز هوای پاک بلکه در همه روزهای سال جدول مندلیف را استنشاق می کنیم.

به هر حال یوزپلنگ ایرانی با لباس تیم ملی به برزیل رفت و اکنون نیز به استرالیا رفته است ولی مردم، جانوان و محیط زیست کنگان و عسلویه همچنان هیچ جایگاهی ندارند.

 

شایان ذکر است که یادداشت بالا در روزنامه بامداد جنوب، چاپ امروز نیز منتشر شده است.

 

 

نظرات

  1. najvaye-kangan.عبدالمجیداورا says:

    سلام . زیبا نوشتید… آفرین

  2. شکر says:

    با سلام . به نظر میرسه که زندگی یوز پلنگ از زندگی ما ارزش بیشتری داره. نوشته ی نویسنده ی این مطلب رو می ستایم. درسته که یوز پلنگ ایرانی و دریاچه ارومیه اهمیت دارن و باید بهشون رسید ، ولی فکر نکنم ارزش موارد مذکور بیشتر از سلامتی مردم جنوب باشه. بسی جای تاسفه که خانوم ابتکار آلودگی کنگان رو با آلودگی شهر های دیگه مقایسه میکنه! آلودگی کنگان ما بخاطر دود اتومبیل و هزار تا دلیل دیگه نیس،آلودگی هوای کنگان بخاطر بی تدبیری حضراتی هست که سلامتی مردم براشون ارزشی نداره. مردم کنگان در لودگی شهرشون نقش به خصوصی ندارن ،آلودگی این جا بخاطر تاسیسات و صنعتی هست که پول و سودش توی جیب کل کشور و مهندسین غیر بومی و بعضی حضرات میره و دود و آلودگیش برای مردم کوگانا میماند. کلید جناب روحانی هم برای ما کلید نشد ؛از خانوم ابتکار انتظار نمیرفت که آلودگی این منطقه رو کم بدونه. ..
    جا داره از جناب آقای صفایی بخاطر نگارش این متن جالب و فصیح تشکر کنم.

  3. محمدزاده says:

    سلام ودرود به این شجاعت اخلاقی شما.دیگر از حرف گذشته واین آخرین تیری بود که مردم جنوب امید پرتابش داشتند.نسل آینده ما نسلی علیل ومریض خواهد بود واین برای بالا نشینها که نیروهای بومی را تهدیدی علیه خود میدانند امری عادیست آنها ما را افرادی نجیب وخونگرم ومهر به دهان میدانند واین سکوت عجیب ما را همواره ستوده اند .جوانان کنگانی باید حرف را به عمل برسانند.تا بالانشینها بدانند ما خفه نیستیم.به خدا این دیار یک ریسعلی کم دارد که جلو استعمار نوین ومدرن را بگیرد.ازچه باید بترسیم واز که؟مقام پرستان وصاحبان کنگان را به حال خود بگذارید آنها خانه های میلیاردی در کلان شهرها دارند دکتر ودوایشان هم معلوم،.دلتان به حال بدبختان کنگانی بسوزد.بپرسید این همه امتیاز چگونه از مردم جنوب گرفتند که الان پاسخگوی هیچ یک نیستند.چرا کارشناسان محیط زیستی به این منطقه باید اعزام شوند که خودشان ازقبل این محیط ثروتها اندوخته اند.خدا را شاهد میگیرم که آثار آلودگی محیط از مدتها پیش آشکار شده وزندگی نسل آینده این منطقه را از مرز تهدید هم گذرانده.بنشینید وفقط وفقط کنگانیها ودلسوزان کنگان فکری عملی کنید.من به عنوان شهروند کنگانی حاضرم سخت ترین بها را برای استیفای حق فرزندان این خطه بپردازم.بچه های کنگان به قول شریف شما کمتر از یوز پلنگ ایرانیند؟وای بر این تدبیر و وای بر این امید.

  4. همشهری says:

    عزیز مشکل ما مسلمونها عدم اهمیت به زندگی بشری و همشهریانمونه همانطور که کشته شدن چندتا شیطان صفت روزنامه فرانسوی همه دنیا رو تکون داده ولی قتل عام هزاران مسلمان تو جهان بی اهمیت جلوه میکنه پس انتظار بیهوده نداشته باشین کسی تو کشورمون نگران سلامتی مردمش باشه

  5. شکر says:

    با سلام ،الحق که حرف نظر جناب محمد زاده ستودنی است.

  6. آهنکوبی says:

    عالی نوشتید واقعاحرف حق بود

  7. شجاعی says:

    سلام،
    ممنون از آقای صفایی عزیز
    دقیق و خواندنی بود. امیدوار ام شاهد حرکت‌های بیشتری در حمایت از محیط‌ زیست توسط شهروندان باشیم.

  8. امید روحانی says:

    نویسندگان محترم بیایید وحدت درگفتار داشته باشیم اگرهمه ازامام جمعه محترم جانانه دفاع کنیم وسخان دلسوزانه ایشان را که درحضور معاون محترم رییس جمهورودراستانداری بوشهر مطالب به حقی گفته اند حمایت میکردیم مساله قابل حل بو اما در کنگان گویا چندحرفی رسم است

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن