بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 12697
تعداد نظرات:۴ دیدگاه
تاریخ انتشار:شنبه 25 بهمن 93 12:03 ب.ظ

گزارش خبری ثلاث

نارضایتی شدید مردم کنگان و عسلویه از قطعی های مکرر آب/لزوم افزایش آب ورودی شهرستان

اختصاصی ثلاث- شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر از جمله کنگان و عسلویه طی ۱۱ ماه امسال بارها و بارها شاهد قطع شدن شبکه توزیع آب بوده اند که این وضعیت موجب نارضیاتی شدید مردم این مناطق شده است.

 

آب

به گزارش خبرنگار ثلاث، قطعی آب برای شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر موضوع تازه‌ای نیست و این مناطق سال‌ها است که با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند ولی شدت قطعی آب در ایام مختلف سال متفاوت است.

در پاره ای از مواقع که با اعلام قبلی مثلا برای سه روز آب کل استان قطع می شود، شهرستان های جنوبی به‌ویژه کنگان و عسلویه به دلیل بعد مسافت تا شمال استان با بیش از چهار روز قطعی آب مواجه می شوند.

طولانی بودن خطوط انتقال آب در استان مشکلاتی را برای مردم جنوب استان ایجاد کرده است؛ ولی متاسفانه اکنون خرابی شبکه آب از بوشهر تا سه راهی دیر در هر نقطه که ایجاد شود، بدون شک آب کنگان و عسلویه نیز قطع می شود.

به طور میانگین هر چند هفته یک بار آب در شهرستان‌های عسلویه و کنگان قطع می شود که این موضوع به شدت باعث کلافگی و نارضایتی مردم منطقه است و گرفتاری‌های قطعی آب مردم جنوب استان زمانی چندین برابر می شود که بدون اطلاع قبلی، آب منطقه قطع می شود.

واضح است که مردم هیچ گونه آمادگی و تمهیداتی برای این موضوع ندارند و اینگونه است که گاها شرایط مردم به شرایط آوارگان نیز شبیه می شود.

مشکل کمبود آب ورودی به شهرستان کنگان مدت هاست که باعث ناراحتی و نارضایتی شدید مردم شهرستان کنگان شده است و لذا درخواست صریح و ضروری مردم این منطقه با توجه به نرخ بسیار بالای جمعیت آن، توجه و عنایت ویژه مسئولان مربوطه استانی به این امر ضروری است.

تاسیسات ذخیره آب در عسلویه ایجاد شود

امام جمعه عسلویه در این خصوص اظهار داشت: یکی از مشکلات بسیار مهم و اساسی شهرستان عسلویه، قطعی آب در این شهرستان است که مشکلات زیادی را برای مردم این شهرستان ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام سید علی هاشمی‌نژاد با اشاره به اینکه آب شهرستان عسلویه از چند رو پیش قطع است، اضافه کرد: شهرستان با مشکل قطعی آب مواجه است و مسئولان باید بیایند مشکل را حل کنند و تدبیر کنند.

وی خواستار چاره‌اندیشی مسئولان برای این موضوع بسیار مهم شد و تاکید کرد: اداره آب شهرستان و استان مشکل آب شهرستان را جدی بگیرند تا شاهد رفع این مشکل باشیم.

امام جمعه عسلویه خواستار ایجاد یک منبع ذخیره آب در این منطقه شد و بیان داشت: باید این منبع ذخیره آب در شهرستان عسلویه ایجاد شود تا در صورت خط انتقال آب، بتوان از این ذخیره استفاده کرد.

آب ورودی کنگان متناسب با جمعیت آن نیست

شهرستان کنگان دارای سه شهر بنک، کنگان و سیراف است. هم اکنون میزان آب ورودی بندر کنگان ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب، شهر بنک سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب و سیراف نیز ۱۸۰۰ متر مکعب در روز است که مجموعا ۱۶ هزار و ۸۰۰ متر مکعب در روز است.

به گفته مسئولان امر، حداقل آب ورودی مورد نیاز کنگان و بنک ۲۲ هزار متر مکعب است که این موضوع بیان‌گر کمبود حدود شش هزار متر مکعبی آب در حالت عادی و روزانه برای این منطقه است.

بر اساس سرشماری جمعیت در سال ۹۰، جمعیت مرکز شهرستان کنگان ۷۶ هزار نفر بوده که نسبت به سرشماری دوره قبل که ۲۵ هزار نفر بود، رشدی سه برابری داشته است؛ هر چند بنا به اذعان مسئولین کنگانی جمعیت کنونی کنگان این جمعیت طی سه سال گذشته باز هم رشد چشمگیری داشته است.

با توجه به رشد بسیار بالای جمعیت شهرستان کنگان نسبت به گذشته باید در سهمیه تخصیصی میزان آب ورودی به شهرستان بازنگری شود و لذا توقع می رود بر اساس جمعیت و شاخص سرانه، باید توزیع آب نیز عادلانه باشد.

هم اکنون به علت کمبود آب ورودی شهرستان، اداره آب به ناچار از ساعت ۲۳ شب تا شش صبح به منظور ذخیره سازی، آب را قطع می کند.

هم اکنون سه دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی، علمی کاربردی و هنرستان طالقانی با جمعیتی بیش از هفت هزار دانشجو و دانش آموز، از آب لوله کشی شده شهری به دلیل نبود مخزن آب برای پوشش مناطق بالا دستی کنگان، محروم هستند.

مشکل کمبود آب ورودی به شهرستان کنگان مدت هاست که باعث ناراحتی و نارضایتی شدید مردم شهرستان کنگان شده است و لذا درخواست صریح و ضروری مردم این منطقه با توجه به نرخ بسیار بالای جمعیت آن، توجه و عنایت ویژه مسئولین مربوطه استانی به این امر ضروری است.

ایجاد تاسیسات آبشیرین‌کن برای تامین آب استان بوشهر

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر نیز در ارتباط با مشکلات آب در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر اظهار داشت: به منظور بهبود وضعیت آب در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.

محمد حسن باستی ادامه داد: برخی از شهرها و روستاهای جنوبی استان با مشکلات تامین آب شرب روبرو هستند که با اجرای طرح‌های مورد نظر به زودی مشکل این مردم در بخش آب شرب برطرف می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی و تدوین طرح‌های مهم برای تامین آب شرب جنوب استان خبر داد و بیان داشت: بخش اعظم آب استان بوشهر از طریق استان‌های همجوار که این موضوع یکی از دغدغه‌های تامین آب در استان است.

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر از اجرای تاسیسات آبشیرین‌کن به عنوان یکی از راهکارهای مناسب برای تامین آب در استان بوشهر یاد کرد و بیان داشت: دو ایستگاه آب شیرین‌کن در استان بوشهر در دست اجرا است.

وی همچنین از تکمیل طرح‌های نیمه تمام حوزه آب در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: باید پروژه‌های آبرسانی که دارای اعتبارات لازم هستند و از پیشرفت قابل قبولی برخوردار هستند در اولویت بهره‌برداری قرار بگیرد.

لوله کشی آب

فرسودگی خطوط عامل مهم مشکلات آب در استان بوشهر

میزان هدررفت آب در استان بوشهر بسیار بالا است و به گفته معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر، میزان پرت آب در شهرهای استان بوشهر ۳۰ درصد است.

مصطفی احمدی با بیان اینکه فرسودگی شبکه آبرسانی عامل اصلی میزان بالا هدررفت آب در استان بوشهر است، خاطرنشان ساخت: استان بوشهر بیش از سه هزار کیلومتر شبکه آبرسانی دارد که سالانه پنج درصد از این شبکه باید بازسازی شود.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح سالانه ۱۵۰ کیلومترشبکه آبرسانی استان بوشهر، خاطرنشان ساخت: قدمت شبکه آبرسانی شهرهای استان بالای ۴۰ سال است که باید در زمینه نوسازی این خدمت اقدامات عاجل صورت بگیرد.

گزارش: مصطفی صفایی

 

نظرات

  1. ناشناس says:

    پیشنهاد به وزارت نیرو شبکه لوله کشی را روکار کنید چرالوله هادرزمین دفن می شود خاصیت روکار وازاد این است بلافاصله نشد کند به سرعت تعمیر می گرددنکته دوم مامور سرکشی بگذارید وجلومنازلی که مصرف بی رویه وشست وشودارن جداگرفته شودتاکی شاهد بی انضباطی بعضی باید بو داقاسخت بگیرید

  2. عارف says:

    حرف زیاده اما چه فایده که ثلاث اجازه انتشار نظرات مردم رو نداره

  3. mostafa says:

    خسته شدیم روز ۲۲ بهمن همه جا افتتاح پروژه بیده ما کنگانیها آب رومون قطع کردن خسته نباشید مسئولین

  4. زهرا says:

    نمیدونم والله اینا از چه لوله ای استفاده میکنن که دائم در حال ترکیدنه، هر دو هفته یه بار آب قطعه ، مردم همه به فکر مخزن خریدن افتادن ،واقعا که….

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن