بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 12979
تعداد نظرات:۲۰ دیدگاه
تاریخ انتشار:چهارشنبه 6 اسفند 93 10:57 ق.ظ

توسعه متوازن یا به خاک سیاه نشاندن

با شدت فریاد، فاز ۱۲ کنگان/کنگان، نامی که سانسور می شود

اختصاصی ثلاث- فاز ۱۲ پارس جنوبی واقع در شهرستان کنگان می باشد ولی بعضا اقدام به حذف نام کنگان از کنار فاز ۱۲ می نمایند که این موضوع مورد اعتراض مردم این منطقه می باشد.

 

مصطفی صفایی :

از قدیم پارچه های خود را به دست خیاط کارکشته می سپاریم، می گویند خیاط کارکشته صد بار اندازه می گیرد و یک بار می برد.

خیاط های استان ما شتابان قیچی را در دست گرفته و با تکه پاره کردند شهرستان ها نشان دادند که بسان “سلمانی هایی که وقتی بیکار می شوند سر یکدیگر را می تراشند ” کار میکنند؛ اما آیا واقعا خوب هم اندازه گرفته اند .

این امر در سه شهرستان کنگان، جم و عسلویه روح مدیریت و برنامه ریزی را کشته است.

 

کنگان؛ شهرستانی که در یک دهه اخیر سه بار تفکیک شده است

شهرستان کنگان طی سال ۸۲ و اواخر ۹۱ با تصمیمات پشت پرده مرکز استان، دولت های وقت و عدم واکنش جدی و موثر نمایندگان وقت و فرمانداران، بنا به دلایلی عمدتا سیاسی- حذبی و انتخاباتی، دو بار به لحاظ جغرافیایی تفکیک شد تا اینگونه به کوچک ترین شهرستان استان و شاید کشور مبدل گردد، تفکیکی که در نوع خود در کشور نیز کم نظیر یا شاید هم بی نظیر باشد که در این صورت باید آن را در کتاب رکوردها ثبت کرد که جا دارد از این بابت به مسئولین امر با صدای بلند احسنت و دست مریزاد گفت.

این تفکیک با چنین سبک و سیاقی مطمئنا اهداف زیادی در پشت آن وجود داشته که خود داستانی مفصل است و از حوصله این بحث خارج می باشد و فقط به ذکر موردی اکتفا می کنیم. دشتستان و دشتی که به مراتب بزرگ تر از کنگان هستند هیچ گاه بحث تفکیک آنها به صورت جدی مطرح نشده و هیچ کس هم جرات آن را ندارد، زیرا مسئولین و نماینده مردم این دو منطقه نمونه ای بارز از اتحاد و هم دلی را به نمایش گذاشته اند و معتقدند وقتی کل حوزه انتخابیه شامل یک یا نهایتا دو شهرستان باشد، به نوعی یک قدرت در سطح استان محسوب می شود. ولی با یک نگاه به جنوب استان متوجه می شویم این قدرت به چهار تکه تقسیم شده است و عملا با این تفکیک، قدرت یک شهرستان واحد را به سه منطقه تقسیم نمودند.

تفکیک سوم شهرستان کنگان را باید همین ۱۶ هزار هکتار اراضی شهرستان کنگان که پارس جنوبی آن را گرفته است عنوان کرد. با این مقدار اراضی که منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از شهرستان کنگان گرفت، عملا کنگان به لحاظ مساحت و وسعت جغرافیایی، نسبت به خیلی از بخش های شهرستان هایی نظیر دشتستان و دشتی هم کوچک تر شد.

 

با شدت فریاد ، فاز ۱۲ کنگان

پالایشگاه مستقر در شهر جم تا قبل از سال ۸۲ ، پالایشگاه ولی عصر کنگان نام داشت که پس از جدا شدن جم از شهرستان کنگان، نام آن نیز به پالایشگاه فجر جم تغییر کرد و این خواسته به حق و مسلم مردم دیار جم بود زیرا این پالایشگاه در شهرستان جم واقع شده بود و باید به همین نام زیبا نیز مزین می شد.

فاز ۱۲ واقع در شهرستان کنگان، بزرگ ترین فاز میدان گازی مشترک میان ایران و کشور قطر می باشد که یک درصد از گاز کل جهان را در خود جای داده است. از  فاز ۱۲ به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های تاریخ صنعت نفت کشور نیز یاد می شود.

متاسفانه بارها و بارها در رسانه های شرکت ملی نفت ایران و حتی صدا و سیما بنا به اشتباهات عمدتا سهوی، فاز ۱۲ واقع در منطقه ۲ پارس کنگان را با نام شهری دیگر عنوان کرده اند و برای آدرس دادن، به هیچ وجه از نام شهرستان کنگان استفاده نمی کنند، گویی که نام کنگان بیماری واگیردار است و به همین علت حتی از ذکر نام کنگان هم امتناع می کنند و این موضوع به شدت باعث واکنش مردم این شهرستان و مسئولین امر نیز شده است.

پارس جنوبی پروژه ای بزرگ است که دو شهرستان عسلویه و کنگان را در بر می گیرد و لذا تعابیر استفاده شده در برخی رسانه ها و صدا و سیمای کشوری که عمدتا سهوی و گاها شاید عمدی نیز باشد، بجز اعتراض و نارضایتی مردم و مسئولین شهرستان کنگان چیز دیگری در بر ندارد. دکتر سالاری استاندار بوشهر نحوه استقرار فازها و محدوده ی شهری را به صدا و سیمای بوشهر و مدیران کل استان تذکر و کتباً ابلاغ کرده است، همچنین انتظار می رود مهندس یوسفی به عنوان مدیریت منطقه اقتصادی انرژی پارس در این مساله به صورت جدی ورود کنند و این مساله را به مبادی ذی ربط گوشزد نمایند.

برای مردم این منطقه حذف نام کنگان نه تنها از کنار نام فاز ۱۲ بلکه هر شرکت و منابع طبیعی دیگری که در شهرستان واقع شده، به معنای حذف هویتشان است و نوعی توهین به حساب می آید. مگر می شود نام بوشهر را از کنار نیروگاه اتمی حذف کرد؟ مگر می شود نام اصفهان را از کنار ذوب آهن حذف کرد؟

 

۶۰ درصد پارس جنوبی در شهرستان کنگان

از مجموع ۳۰ هزار هکتار اراضی پارس جنوبی، ۱۴ هزار  آن در شهرستان عسلویه و ۱۶ هزار هکتار از آن در شهرستان کنگان قرار گرفته است که این موضوع  نشانگر سهم بیشتر کنگان نسبت به جاهای دیگر در میزبانی از این پروژه عظیم و بی نظیر ملی  است. امید می رود میزبانی شهرستان کنگان از صنایع و پروژه های پارس جنوبی که فاز ۱۲ یکی از آن هاست، برای مردم منشا خیر و باعث توسعه این شهرستان در زمینه های مختلف باشد که تاکنون این امر آنچنان که باید و شاید محقق نشده است.

اینکه با وجود میزبانی شهرستان کنگان از ۶۰ درصدِ تاسیسات پارس جنوبی و همچنین جمعیت بالا و مرکزیت حوزه جنوب استان به لحاظ سیاسی و قرار گرفتن در وسط پارس شمالی و جنوبی، فرودگاه ندارد، نیز سوال بزرگی است که باید پاسخ آن را در لابلای مسائل پشت پرده، جستجو کرد. شهرستان جم بخاطر پالایشگاهش فرودگاه دارد، عسلویه بخاطر قرار گرفتن در منطقه پارس ۱  ،فرودگاه دارد، با راه اندازی پارس شمالی نیز باید فرودگاهی ( به احتمال فراوان) در شهرستان دیر ایجاد شود؛ حال باید این سوال بزرگ را از متولیان و مسئولین پرسید” حذف فرودگاه برای کنگان که در وسط پارس جنوبی و پارس شمالی و همه صنایع و پتروشیمی ها قرار دارد بنا به کدام دلیل منطقی بوده است؟ آیا دلیلی بجز این دارد که کنگانی دست های پشت پرده و افراد ذی نفوذ نداشتند؟

 

 انفجار جمعیتی و برهم زدن نسبت جنسیتی

برای نمونه جمعیتی تبعات حضور صنایع، می توان به مرکز شهرستان کنگان اشاره کرد که طی یک بازه زمانی کوتاه از ۲۵ هزار نفر به ۷۶ هزار نفر در سال ۹۰ رسید؛ تبعات افزایش یکباره این جمعیت نیز خود به ده ها شاخه دیگر از جمله هجوم خرده فرهنگ ها به منطقه، نیاز این حجم از جمعیت به امکانات بیشتر، افزایش نجومی بهای زمین و خانه و املاک، از بین رفتن تفرجگاه های طبیعی، رشد جرائم و فساد، افزایش بار ترافیکی شهر، مخاطرات محیط زیستی و … تقسیم می شود. از مهمترین آسیب های اجتماعی این منطقه باید به برهم زدن نسبت جنسیتی اشاره کرد. حال تجزیه و تحلیل آینده شهرستان را به کارشناسان اجتماعی واگذار می کنیم . شاید بندر کنگان جزء معدود شهرهایی باشد که از یک سمت به طور کامل به واسطه پیش روی اراضی منطقه ویژه پارس، حریم و محدوده شهری آن بر روی هم و بر یک خط منطبق شده است که این موضوع نیز در نوع خود( حداقل در سطح استان) کم نظیر می باشد و نیز باعث بروز مشکلات و محدودیت هایی شده است.

 

حذف نام کنگان در صدا و سیمای کشور عمداً یا سهواً

 اکنون با این وضع و حال، عده ای از روی آگاهی یا ناآگاهی در محافل مختلفی از جمله رسانه ها اقدام به حذف نام کنگان از کنار فاز ۱۲ می کنند.

اینکه صدا و سیمای کشوری یا افراد حقوقی و مرتبط دیگر، فاز ۱۲ را با نام شهری دیگر می خوانند و یا نشان می دهند، از بی سوادی آن ها نیست که اگر باشد باید از کار کنار گذاشته شوند و این وظیفه شخص وزیر نفت می باشد که به آنها تذکر دهد و انها را توجیه کند.

وقتی فاز ۱۲ در شهرستان کنگان واقع شده، چه اصراری هست که آدرس آن را با نام شهری دیگر به مخاطب القا کرد؟ حتی عنوان کردن “فاز ۱۲ پارس جنوبی” نیز یک اصطلاح کلی است، زیرا پارس جنوبی از عسلویه شروع می شود و تا چسبیده به مرکز شهرستان کنگان ادامه دارد که مساحت آن بالغ بر ۳۰ هزار هکتار است؛ بنابراین پارس جنوبی در این ۳۰ هزار هکتار اراضی ناپیوسته به معنای آدرس نیست و نام پروژه های مستقر به شهر مجاور آن اطلاق می گردد. درخواست صریح و روشن مردم این دیار خسته از نامهربانی ها، دستور و بخشنامه ایست که ریاست محترم جمهور و شخص وزیر محترم نفت باید در این خصوص به صدا و سیمای کشور و تمام نفتی ها صادر کنند.

 

توسعه متوازن یا به خاک سیاه نشاندن

مردم شهرستان کنگان بر سر منافع و مصالح خود دیگر کوتاه نخواهند آمد زیرا کوتاه آمدن یا بهتر بگوییم کوتاهی مردم و مسئولین به اندازه کافی کنگان را در  انزوا قرار داده است، به نحوی که هم اکنون باید شهرستان کنگان را کوچک ترین شهرستان استان به لحاظ وسعت نامید که فقط یک بخش دارد.

 آیا هدف از دو بار تفکیک شهرستان کنگان همین توسعه ای است که امروز شهرستان کنگان دارای فقط یک بخش آن هم مرکزی باشد؟ آیا این توسعه متوازن است یا به خاک سیاه نشاندن؟

وضعیتی که امروز شهرستان کنگان به آن دچار شده، قسمتی از آن به حُجب و حیا  و آرامش مردم این منطقه بر می گردد و قسمتی از آن نیز به زیاده خواهی یا سوء استفاده برخی افراد سودجو باز مرتبط است.

 

وزارت نفت و صدا و سیمای کشور چشمانشان را باز کنند

فاز ۱۲ واقع در شهرستان کنگان است و قسمتی از اشتغال آن متعلق به مردم همین شهرستان است و لذا حذف خودآگاه یا ناخودآگاه نام کنگان از کنار فاز ۱۲ نمی تواند داستان را جور دیگری بیان کند و لذا مردم این شهرستان این بار کوتاه نمی آیند، باشد که اشخاص محترمی چون استاندار ، نماینده مردم جنوب استان، مدیریت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، خواسته بحق مردم را به گوش صدا و سیمای کشور، وزیر محترم نفت و ریاست محترم جمهور برسانند تا این آرامش موجود همچنان باقی بماند.

مردم ولایتمدار و قدر شناس شهرستان کنگان طی این سال ها همواره سعی کرده اند تا بهترین و شایسته ترین میزبانی را برای صنعت و پارس جنوبی، بزرگ ترین پروژه ملی بعد از انقلاب اسلامی داشته باشند.

 

“باید مراقب بود که مسائل موسمی، جای مسائل همیشگی و اصلی یعنی ضرورت تلاش بی وقفه برای تحرک و توسعه و آبادانی استانها را نگیرد و کار و فعالیت برای رونق مناطق مختلف کشور، فراتر از امواج سیاسی و غیرسیاسی دنبال شود “.

 مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی- ۲۳/۱۰/۱۳۸۲

 

نظرات

  1. ناشناس says:

    وقعا حرف دل مردم رو گفتین دستتون درد نکنه .

  2. شکر says:

    با سلام . واقعا برای مسئولین بی خیال متاسفم… بعضیا فقط پول میگیرن و از حق ما دفاع نمیکنن. حق مردم رو میخورن و برای مردم هیچ کاری نمیکنن. خطاب به مسئولین بی خیال عرض میکنم که آگه مردم واسه شما مهم نیستن لااقل بخاطر خونواده ی خودتون که اینجا زندگی میکنن به کاری کنین… فقط در ظاهر طرفدار مردم هستین ……….
    گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ی من
    آنچه البته به جایی نرسد فریاد است

    ——————-

    ثلاث- قسمتی از نظر شما ویرایش شد.

  3. قاسم says:

    چرا مسولان کنگانی خوابند … فرماندار کجاست …

  4. علی says:

    …….
    خودمان باعث و بانی هستیم وقتی از نجابت ما سو استفاده شد وقتی هر بلایی سرمان آوردند و ما سکوت کردیم.
    بیایید از همین امروز با نافرمانی های مدنی و ارسال مطالب و عکس از گرفتاری های ایجاد شده توسط همین فاز به شهرمان گوش مسولین را کر و چشمانشان را باز کنیم.

    ———————

    ثلاث- قسمتی از نظر شما ویرایش شد.

  5. کنگانی says:

    واقعا درد وتوهین بدتر از این میشود،کیجواب بدهد،……. که فقط گیر داده به موسیقی وچادر زنها یه خورده به فکر این مسله باشین از ثلاث خیلی خیلی متشکریم.

    ———————-

    ثلاث- قسمتی از نظر شما ویرایش شد

  6. حرف منصفانه says:

    فرودگاه حق کنگان است و لذا خواهشمند است که برای پارس شمالی ، فرودگاهی میان مرز شهرستان کنگان و دیر ایجاد کنید

  7. دینا says:

    متاسفانه ؛ مسؤلین ما ؛ فقط ب تیپ و قیافه خودشون ؛ عنوان مسؤل و با فلان سِمَتْ چسبوندن؛ جهت معروفیت و مشهوریت ؛ و اینکه از نظر ما لی تامین شن….همین و بس ….شمایی ک نمیتونین از هویت کنگان و کنگانی دفاع کنید؛ باید دور خودتون و مسؤلیت هاتون خط قرمز بکشین .

  8. امید says:

    کی تو فکر اسم کنگانه.؟ همش شده پارتی بازی و پوووووووووول.

  9. شهروند بومی اما غریب در پارس جنوبی says:

    با سپاس از آقای صفایی / آنچه در پارس جنوبی و‏ شمالی میگذرد فاجعه ای بیش نیست و مسئولین عزیز صندلی ریاست عاشقانه وار دوست دارند. کاش خودخواه نبودند و بجای گیر دادن به چیزاهای بیخود به فجایع صنایع فکرمیکردند و برای اصلاح امور وارد عمل میشدند.

  10. محمدی says:

    توجه کردید که کد کنگان تو تقویم ها نیست شهری که با توابع قبلی ۲۰ تا ۳۰ درصد بودجه کل کشور تامین می کند کد تلفنش تو تقویم ها نیست و برای آدرس دادن فازهای جدید از فاصله ۵۰ کیلومتری عسلویه استفاده می کنند احتمالا می خواهند این چند فاز هم تابع آنجا کنند که برای شهر کنگان در آمدی نداشته باشه. قابل توجه شهرداری و شواری شهر ، فرمانداری و … که بدنبال مالیات، حق پروانه ساخت و عوارض سنگین از مردم هستید همان تخصیص ۰٫۳ درصد در آمد فازها و پتروشیمی جدید کلی پول می شود که میشه با آن کنگان آباد کرد

  11. حسین says:

    مسولین همه خواب هستند مردم چکارکنند.

  12. ممنون از نگارنده که بسیار جامع و کامل موضوع رو بیان کرده.
    و همانا روزی می رسد که فریادهای به حق مردم کنگان به ثمر بنشیند و انسان های آزاده و حقگو پشتیبان این مظلومیت و محرومیت شوند.

  13. حرف منصفانه says:

    امیدوارم نفتی ها و استاندار محترم و صدا و سیمای کشوری و نماینده مردم جنوب استان پیگیر مطالبات بحق مردم شهرستان باشند.

    چرا از گفتن نام کنگان در کنار فاز ۱۲ امتناع می کنند؟

    از مهندس یوسفی تقاضا میشود این موضوع را به مبادی ذی ربط انتقال دهد

  14. منصف says:

    قبل از سال ۹۲ مگه عسلویه جز کنگان نبود همون موقع هم کسی نمی گفت کنگان . سالهاست که این سیایت دنبال می شود.

  15. ناشناس says:

    با سلام ،از ثلاث تقاضا دارم راجب ساخت پالایشگاه در سایت دو کنگان و نامگذاری آن با نام سیراف تحقیق و اطلاع رسانی کنند

  16. ایرانی says:

    تا وقتی مسوولین این باشند برین خوشحال باشین نیومدن تو خانه هاتون

  17. کنگونی says:

    تنها راه رحل مشکل شهرمون فقط با جدا شدن از بوشهر است
    کنگان دیر جم و عسلویه این چهار شهر باید از بوشهر جدا بشه تا بتونیم نفسی تازه ای بکشیم

  18. iranreza says:

    با عرض سلام و خسته نباشی خدمته تمام دوستان من از این میترسم که فردا یه پالایشگاه تو منصور اباد بسازن دو ما ه بعدش بشه شهرستان منصور اباد جالبه شاید یه چیز هست به هر حال خیر مردم میخوان دوست ندارن پول در یک مرکز باشه .

  19. iranreza says:

    بهر حال دوستان اماده باشید شاید این روزها محله شما بشه شهرستان تعجبم نداره از مدیران این استان همه چیز بر میاد فقط دوست عزیز اراده کن ایمان به مدیران قوی کن شاید خونه شما بشه شهرستان

  20. رضا says:

    من هم موافق جدایی شهرستان کنگان از استان بوشهر هستم.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن