بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 13998
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 29 اسفند 93 10:44 ق.ظ

گزارش خبری ثلاث/

مسافرانی که برای شنا به ساحل می آیند/راه‌های پیشگیری از خطرات دریا

اختصاصی ثلاث- در ایام سفرهای نوروزی افراد زیادی از نقاط مختلف کشور خود را به مناطق ساحلی در جنوب و شمال کشور می‌رسانند تا تعطیلات را در این مناطق بگذارنند ولی معمولا در چنین ایام شاهد بروز حوادثی نیز هستیم.

IMG12000846

 

به گزارش ثلاث، یکی از شاداب ترین و با نشاط ترین تفریحات و حتی ورزش ها، شنا کردن در استخر و آب های آزاد است.

از آنجایی که دریا دارای چشم انداز و هیجان بسیار زیبا و بالایی است، همیشه و در همه حال طرفداران زیادی دارد.

موضوع شنا کردن در دریا مخصوصا طی ایام عید نوروز برای مسافران نوروزی بیش از هر زمان دیگری مقدور و هیجان انگیز است؛ هیجاناتی که بعضا با اتفاقات تلخی نیز همراه می شود.

متاسفانه طی سال های قبل تعداد زیادی از هم وطنان ما طی ایام عید در دریا جان خود را از دست داده اند و این چنین خانواده و بستگانشان را برای همیشه داغدار کرده اند.

رعایت چند مورد حیاتی می تواند از بروز اتفاقات منجر به مرگ افراد در هنگام شنا کردن الزامی باشد.

عمده ترین دلایل غرق شدن افراد، نا آشنایی با مکان شنا، نا آشنایی با پدیده طبیعی جزر و مد و مواج بودن دریا است؛ البته شاید شنا کردن در منطقه مشخص شده برای شنا بتواند ۹۰ درصد از خطرات منجر به مرگ را کاهش دهد.

۷۲۹۸۲۳۶۲۰۵۳۲۱۶۴۱۶۵۱۷۶۷۹۶۱۳۳۲۴۷۱۹۶۱۲۵۷۳

جزر دریا یعنی هنگامی که آب در حال عقب نشینی است و مد دریا یعنی هنگامی که آب در حال بالا آمدن و پر شدن است.

جزر و مد دریا بارها باعث شده افرادی که به فن شنا کردن آشنا نیستند، طعمه مرگ شوند.

در برخی مناطق به هنگام جزر، آب دریا تا ده‌ها متر عقب‌نشینی می‌کند و پس از ساعتی به طور نامحسوس، آب مجدد پر می شود و لذا مسافران نباید فاصله زیادی از ساحل بگیرند. موارد بسیار زیادی به همین خاطر جان خود را از دست داده و نزدیکانشان را تا پایان عمر داغدار کرده اند.

IMG12000900

توصیه‌های یک ملوان برای شنا در دریا و حضور در ساحل

یکی از ملوانان کنگانی در این خصوص به ثلاث گفت: سرپرست خانواده‌ها به هیچ وجه به فرزندان خود خارج از مناطق شنا ممنوع اجازه شنا کردن ندهند.

یوسف قاسم پور افزود: از شنا کردن در هنگام طوفانی بودن هوا و مواج بودن دریا حتی المقدور اجتناب کنند و چنانچه اصرار به شنا کردن دارند، در همان ابتدای ساحل شنا کنند.

وی ادامه داد: کودکان برای شنا کردن در جایی که خانواده به آن ها اشراف کامل دارند شنا کنند و هرگز از میدان دید خارج نشوند.

IMG12001111

این شهروند کنگانی خاطرنشان کرد: کنار آب در برخی قسمت ها مانند اسکله و جاهای دیگر را با سنگ های بسیار بزرگ پر کرده اند که بعضا بخاطر چسبیدن جُلبَک یا غیره به آن، بسیار لغزنده است و به محض اینکه پا روی آن پا بگذارند، سُر می خورند و به درون آب می افتند یا به طور جدی آسیب می بینید و حتی می تواند تبعات سختی نیز داشته باشد، لذا مهمانان نوروزی باید از راه رفتن بر سنگ های بزرگ کناره قسمت های عمیق آب نجدا خودداری کنند.

قاسم پور  ابراز داشت: به هنگام شنا کردن چنانچه میسر است از جلیقه شنا استفاده کنند؛ یادمان باشد استفاده از این وسیله عار و زشت نیست، مخصوصا وقتی که می تواند جان ما و یا فرزندانمان را نجات دهد.

IMG12052539

شنا در دریا هرگز مشابه شنا در استخر نیست

مسئول فوریت های پزشکی ۱۱۵ کنگان در خصوص شنا کردن در دریا و مسافران نوروزی به خبرنگار ثلاث گفت: شنا در دریا هرگز مشابه شنا در استخر نیست و علاوه بر دانستن فن شنا و داشتن مهارت زیاد، باید ویژگی­های آب دریا را نیز شناخت. آب شور دریا در صورت برخورد با چشم، سوزش چشمی دردناکی ایجاد می‌کند و تمرکز شناگر را کاملاً از بین برده و او را در یافتن مسیر ساحل ناتوان می‌کند.

هادی صادق اظهار داشت: در صورت ورود آب دریا به نای و ریه فرد، سرفه‌های شدیدی ایجاد می‌شود که عملاً شنا کردن را غیرممکن ساخته و شناگر کاملاً مستأصل می‌شود. همچنین باید اشاره کرد که ضربات امواج دریا، فرد را با خود به این سو و آن سو برده، تمام توان و انرژی وی را نیز مستهلک می‌کند.

IMG12000846

وی توصیه کرد:  افرادی که وارد شهر کنگان و حومه این شهرستان می شوند، به تابلوهای کنار ساحل با علامت “شنا کردن ممنوع” بسیار توجه داشته باشند زیرا عدم توجه به اینگونه تابلوها عواقب بسیاری بدی را برای مسافرین نوروزی بر جای گذاشته و می گذارد.

مسئول فوریت های پزشکی ۱۱۵ تاکید کرد: مسافران نوروزی اگر می‌خواهند وارد آب‌هایی با عمق بیش‌تر از یک و نیم متر شوند نه تنها باید شنا را به خوبی بدانند بلکه باید به توان فیزیکی خودشان هم ایمان داشته باشند، چون فن شنا یک بحث است و شنا کردن طولانی در دریا هم بحث دیگری دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در مناطقی که آب عمیق است یا حتی بیش‌تر از شانه است، وارد نشوند.

شنا ممنوع

مسافران در مناطق شناخته نشده شنا نکنند

صادق اضافه کرد: از دیگر موارد قابل ذکر دیگر این‌ است که مسافران در مناطق شناخته نشده شنا نکنند، شاید مشکلات دیگری را به دنبال داشته باشد یا ناگهان زیر پای آنها خالی شود و عمق آب افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: عواملی از جمله وضع ساحل، رژیم موج و جریان شکافنده، عدم آشنایی مسافرین نوروزی به مناطق ساحلی در تلفات انسانی و غرق شدن شناگران موثر است. متاسفانه عوامل مذکور، سالانه سبب غرق شدن تعدادی از شناگران و هموطنان عزیز ما  در آب‌های ساحلی می‌شود.

مسئوال فوریت های پزشکی ۱۱۵ کنگان بیان داشت: معمولاً علت بروز مرگ در موارد غرق شدگی، عدم امکان ورود هوا به ریه‌ها است. غیر از علت ورود آب به ریه‌ها، اسپاسم گلو نیز از عوامل خطرساز است. اگر حال مصدوم خوب به نظر برسد باز هم ممکن است مجاری هوایی وی شروع به تورم کرده و چند ساعت بعد، اصطلاحاً دچار غرق شدگی ثانویه شود.

صادق با اشاره به علائم غرق شدگی گفت: کبودی صورت به خصوص لب‌ها و گوش‌ها، رنگ پریدگی و سرد شدن پوست، توقف تنفس و ضربان قلب از مهمترین علائم غرق شدگی است.

۲۹_۸۶۰۴۱۹۰۰۷۲_L600

 

وی تماس با اورژانس ۱۱۵ و حفظ تنفس به طور مناسب و کافی، گرم نگهداشتن فرد غرق شده را هدف درمانی فرد غرق شده عنوان کرد.

مسئول فوریت های پزشکی ۱۱۵ کنگان در توضیح اقدامات لازم در غرق شدگی گفت: با اطلاع دادن به اورژانس ۱۱۵ سعی کنید بی‌خطرترین راه را برای نجات مصدوم انتخاب کنید. تا جایی که امکان دارد، خودتان درون آب نروید و به طرق دیگر مثلاً توسط یک تکه چوب، یک شاخه درخت یا به کمک دست‌های خود او را گرفته و بیرون بکشید مگر اینکه شما دوره فنون نجات غریق را دیده باشید.

صادق اظهار داشت: اگر شما دوره نجات غریق را گذرانده‌اید و یا اگر مصدوم بیهوش شده باشد، باید به طرف غریق شنا کرده و او را با خود به طرف ساحل حمل کنید.

با فرد غرق‌شده چه کنیم؟

وی اضافه کرد: اگر مصدوم به دنبال شیرجه زدن غرق شده است باید با فرض وجود شکستگی در ناحیه گردن، موقعیت سر و گردن را برای جلوگیری از حرکت آنها تثبیت کنید.

مسئول فوریت های پزشکی ۱۱۵ کنگان یادآور شد: فرد غرق شده را روی زیراندازی مثل قالی یا یک کت به صورت طاق باز بخوابانید، سپس راه‌های هوایی را باز کرده و تنفس وی را کنترل کنید و آماده انجام عملیات احیاء در صورت لزوم باشید. (اگر مغروق تنفس ندارد، تنفس مصنوعی بدهید و اگر پس از تنفس مصنوعی در لمس نبض گردنی هیچ ضربانی لمس نشد ماساژ قلبی را آغاز کنید)

صادق گفت: فشاری روی شکم بیمار وارد نکنید مگر در حالاتی که راه هوایی وی مسدود شده باشد و انجام تنفس مصنوعی موفقیت‌آمیز نبوده باشد.

وی تاکید کررد: با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و مصدوم را به بیمارستان بفرستید، حتی اگر به نظر می‌رسد که حال وی کاملاً به حالت طبیعی برگشته است.

نجات فردی که در حال غرق شدن است، از عهده هر کسی برنمی‌آید

مسئول فوریت های پزشکی ۱۱۵ کنگان یادآور شد: این نکته مهمی است همه ما باید به یاد داشته باشیم؛ نجات فردی که در حال غرق شدن است، از عهده هر کسی برنمی آید. این یک کار حرفه ای است زیرا ممکن است به جای نجات، به فرد آسیب بزنیم. شیوه گرفتن سر فرد در حال غرق شدن، اهمیت زیادی دارد و اگر این کار اشتباه انجام شود به ستون فقرات و گردن او آسیب می رسد.

صادق در تشریح اقدامات اولیه برای فرد مغروق گفت: وقتی که فرد غرق شده را از زیر آب بیرون می آورید، شروع به تنفس دهان به دهان کنید و در همین حال سعی کنید که فرد غرق شده را به سمت ساحل یا خشکی ببرید.

وی بیان داشت: باید بلافاصله پس از خروج مصدوم بیهوش شده از آب، ابتدا دهان وی را از گل و لای و شن پاک کرد. نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه ها و معده هدر داد. به وضعیت تنفسی و ضربان قلب دقت شود. در صورتی که مصدوم تنفس و ضربان قلب نداشت به سرعت عملیات احیای قلبی ریوی CPR را شروع کنید و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه ها تلف کرد

مسئول فوریت های پزشکی ۱۱۵ کنگان تاکید کرد: نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه ها تلف کرد، چرا که با دادن تنفس مصنوعی قوی و مناسب، تمام آب از ریه ها جذب بدن می شود. در اوایل، تنفس مصنوعی قدری مشکل است ولی با جذب آب به بدن، تنفس دادن راحت تر می شود. اگر طی عملیات احیا فرد مصدوم استفراغ کرد، فوراً او را به پهلو، وضعیت بهبودی( ریکاوری ) برگردانید تا مواد مستفرغه وارد ریه ها نشود.

صادق همچنین افزود: در فردی که به داخل آب های کم عمق شیرجه رفته و با سر به زمین برخورد کرده است، خطر قطع نخاع گردنی و فلج اندام ها وجود دارد. در مواجهه با چنین مواردی هنگام جابجایی و عمل احیا، باید بسیار احتیاط کرده و سعی شود تا کوچکترین حرکتی به سر و گردن وی وارد نشود؛ همچنین در صورت نیاز به عملیات احیای قلبی ریوی باید از مانور فشار به فک استفاده کرد تا از آسیب به نخاع و ستون فقرات جلوگیری شود.

وی در پایان گفت: همه افراد غرق شده پس از نجات و اقدامات اولیه حتی اگر کاملاً هوشیار باشند، باید به سرعت به بیمارستان منتقل شوند، چرا که آب جذب شده می تواند عوارض خطرناک و کشنده ای برای فرد داشته باشد.

 

گزارش: مصطفی صفایی

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن