بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 15150
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 9 اردیبهشت 94 4:10 ب.ظ

وابستگی حمل و نقل دریایی ایران به استان بوشهر ۴۸ درصد است/۹۵درصد نفت ایران از استان بوشهر صادر می شود

ثلاث- معاون امور دریایی سازمان دریانوردی ایران گفت: عدم اتصال بوشهر به راه آهن، مانع پیشرفت و توسعه بندر بوشهر است و اتصال این بندر به دریا باید در دستور کار دولت باشد.

به گزارش ثلاث و به نقل از مهر، محمدهادی حق شناس، پیش از ظهر امروز در همایش ملی روز خلیج فارس در بوشهر اظهار داشت: دریایی از فرصت ها در خلیج فارس موجود است ولی امروز همه کشورهای حاشیه خلیج فارس در استفاده از این ظرفیت ها از ایران پیشی گرفته اند و ایران در این رقابت عقب مانده است.

۵۷ درصد از ساحل خلیج فارس در ایران واقع است

وی ادامه داد: موقعیت بی نظیری از نظر مرز آبی و خاکی در کل کشور وجود دارد و بیش از هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر آبی در ایران است که ۲۷درصد آن رودخانه ای و ۳۷ درصد آن، دریایی است.

معاون امور دریایی سازمان دریانوردی ایران با اشاره به اینکه ۳۸۴ بندر کوچک، متوسط و بزرگ در ایران وجود دارد، از توانمندی تجاری همگی این بنادر خبر داد و افزود: ساحل خلیج فارس هزار و ۳۷۵ کیلومتر است که ۵۷درصد از مرزهای آن در ایران واقع شده که ظرفیت بسیار خوبی برای کشور محسوب می شود.

حق شناس با تاکید بر وضعیت جدی کم آبی در ایران گفت: ۲۲درصد از جمعیت کشور در شهرهای ساحلی مستقر هستند و اگر زیرساخت ها در شمال و جنوب کشور فراهم شود، نه تنها موجب رونق اقتصاد، اشتغال و امنیت این بنادر است بلکه می توانند در برطرف کردن مشکل کم آبی نیز تاثیرگذار باشند.

سازمان بنادر آماده همکاری با بخش خصوصی است

وی از ظرفیت ۲۱۰میلیون تنی اسکله های بازرگانی در شمال و جنوب کشور در حال حاضر خبر داد و گفت: سازمان بنادر آمادگی دارد در همه سطوح حتی در زیرسازی اسکله های تجاری با بخش خصوصی مشارکت و همکاری داشته باشد کمااینکه از سال ۸۵ تا کنون، به همان اندازه که سازمان در بخش اسکله و موج شکن، سرمایه گذاری کرده، معادل آن نیز بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری کرده است.

معاون امور دریایی سازمان دریانوردی ایران، از شکل گیری مناطق ویژه به عنوان یک فرصت مهم برای استفاده بخش خصوصی یاد کرد و ادامه داد: در سال ۹۳، ۴۸میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران بود که تقریبا معادل با صادرات نفتی کشور در سال ۹۳ است.

محمدهادی حق شناس، با اشاره به اینکه بنادر مختلفی از سوی کشورهای عربستان، عراق، امارات، قطر و کویت در حال شکل گیری در خلیج فارس است خاطر نشان کرد: سهم تجارت کانتینری بنادر ایران در سال گذشته ۳۰ میلیون تی.ای یو بود که تقریبا ۱۰ درصد از ظرفیت خلیج فارس است و این مهم نشان از عقب ماندن ایران از رقبای همسایه خود دارد.

وی با بیان اینکه رقبای ما با ایجاد امکانات زیرساختی بسیار جلوتر از ما هستند اضافه کرد: ایران از لحاظ زیرساختی رتبه ۷۸ را در منطقه دارد که رتبه بسیار پایینی است و  باید این عقب ماندگی با تامین زیرساخت ها جبران شود.

وابستگی حمل و نقل دریایی ایران به بوشهر ۴۸ درصد است

این مسئول اظهار داشت: ۲۹درصد سواحل جنوب در بوشهر واقع شده، ۷۰درصد نفت فلات قاره در بوشهر تولید و ۹۵درصد نفتی ایران از بوشهر صادر می شود و از لحاظ صنعت دریایی و آبزی پروری، ظرفیت های مهمی دارد که نیاز به توسعه دارند.

حق شناس، شاخص وابستگی حمل و نقل دریایی ایران به بوشهر را ۴۸ درصد عنوان و تاکید کرد: این مهم، نشان از جایگاه ویژه بوشهر دارد لذا باید از این ظرفیت ها استفاده بهتری شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین دنبال خواهد شد اظهار امیدواری کرد  با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این جزیره، ظرفیت کانتینری این بندر به زودی به حجم یک میلیون تی.ای. یو برسد.

معاون امور دریایی سازمان دریانوردی ایران ، عدم اتصال بوشهر به راه آهن را مانع پیشرفت و توسعه بندر بوشهر دانست و گفت: اتصال این بندر به دریا و زیر پوشش ریلی رفتن این بندر باید در دستور کار دولت باشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن