بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 16506
تعداد نظرات:۵ دیدگاه
تاریخ انتشار:دوشنبه 18 خرداد 94 9:35 ب.ظ

گزارش خبری ثلاث

حاشیه‌های کلنگ‌زنی طرح پالایشی سیراف/ گرما طاقت همه را طاق کرد

اختصاصی ثلاث- طرح پالایشی سیراف به منظور ساخت هشت پالایشگاه میعانات گازی روز دوشنبه در شهرستان کنگان در منطقه پارس جنوبی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نفت آغاز شد.

پروژه طرح فراگیر پالایشی سیراف با هدف جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت و سرمایه گذاران هشت پالایشگاه این طرح استارت خورد.

هر چند تا پیش از این خام‌فروشی میعانات گازی به شکل گسترده‌ای در کشور رواج داشت اما در دولت جدید با رویه‌ای متفاوت این روند به محصولات پایین دستی مبدل خواهد شد تا ارزآوری آن برای کشور افزایش یابد.

طرح فراگیر پالایشی سیراف شهرستان کنگان به‌عنوان یکی از مهمترین طرح‌های دولت تدبیر و امید به منظور بسترسازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت نفت با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، به طور جدی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت.

از فاز ۱۲ پارس دو کنگان به عنوان بزرگترین مجتمع پالایشگاهی خاورمیانه که بگذریم در منطقه ای میان فازهای ۱۳ و ۱۹ پارس جنوبی موسوم به منطقه اختر شاهد تلاش صنعتگرانی خواهیم بود که از ابتدای فصل گرم سال، در دمای ۴۰ درجه ای هوای جنوب و در کنار ساحل نیلگون خلیج فارس با شدت و حرارات فوق‌العاده‌ای منتظر فرمان آغازبه‌کار بزرگترین مجتمع فراگیر پالایشی کشور در شهرستان کنگان هستند.

فراگیر-پالایشی-سیراف (۱۸)

از ابتدای مسیر نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی با حساسیت خاصی خودروها را برای ورود به منطقه بررسی می‌کنند.

هیاهویی عجیبی برپا شده و همه با شوقی وصف ناشدنی راهی منطقه‌ای می‌شوند که روزگاری از آن به عنوان اوج شکوفایی اقتصاد ایران یاد می‌شد.

شهر باستانی سیراف، شاهراه اقتصادی کشور و راه آبی ابریشم؛ امروز در مسیر شکوفایی و بازگشت به تمدن پررونق گذشته خود است.

خطه‌ای زرخیز که همواره مردم پاک و نجیب آن با رویی گشاده و دل‌هایی سرشار از امید برای خدمت به کشور و نظامشان از تمام هستی خود گذشته‌اند و بدون هیچ چشم داشتی رونق کشور خود را با شادمانی به نظاره نشسته‌اند.

انتخاب این نام و شعار “تمدن سیراف را دوباره می‌سازیم” نشان از عزم بالا و توان بی حد و حصر جوانانی است که امروز با قدرتی وصف ناشدنی مدیریت مگاپروژه‌هایی را بر عهده گرفته‌اند و برای سرزمین شان افتخار می آفرینند.

هر چند مشکلات گذشته برای خبرنگاران تا حد زیادی رفع شده بود ولی باز هم خبرنگاران محلی مورد بی‌مهری قرار گرفته و نام بسیاری از آنها از لیست مورد نظر خط خورده و کارت آنان صادر نشده بود. ولی در عوض دو اتوبوس حامل خبرنگاران تهران برای پوشش اخبار در منطقه حضور یافته بودند.

سالن کوچک برگزاری مراسم مملو از جمعیت بود و حرکت مداوم خبرنگاران از گوشه‌ای به گوشه دیگر، طوری نمود داشت که به نظر می رسید تعداد خبرنگاران از مهمانان مدعو بیشتر باشد.

به ترتیب علی صادق آبادی مدیر عامل طرح، حمید مبصری نماینده سرمایه گذاران بخش خصوصی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به ایراد سخن پرداختند که لابه‌لای سخنرانی جهانگیری یکی از خبرنگاران با صدای بلند از کیفیت و صدای پایین بلندگوهای سالن انتقاد کرد و معاون اول رئیس جمهور نیز با لبخندی خواستار بهبود وضعیت و کیفیت صدای سالن شد و با لحنی طنز آمیز گفت« لطفاً صدای میکروفون‌ها رو کمتر کنید».

فراگیر-پالایشی-سیراف (۱۵)

پس از پایان سخنرانی اسحاق جهانگیری سیل جمعیت با فشار زیاد به سمت در کوچک تعبیه شده در وسط سالن هجوم آوردند.

بخشی از خبرنگاران به سرعت به محل آغاز عملیات انتقال داده شدند تا این رویداد مهم اقتصادی را با وسایل ارتباطی خود به سرعت مخابره کنند.

با دستور معاون اول رئیس جمهور عملیات اجرای ۸ طرح پالایشگاهی سیراف توسط بی سیم به کارکنان داده شد و دستگاه ها و تجهیزات محیا شده از قبل، استارت مهمترین طرح سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت نفت را زدند.

در همین هنگام بخشی زیادی از خبرنگاران که ناکام و با تاخیر به محل آغاز عملیات رسیده بودند به سمت مسئولان و سرمایه گذاران بخش خصوصیی برای مصاحبه و تکمیل گزارش های خبری خود هجوم آوردند ولی به دلیل شدت زیاد گرما تعداد زیادی از آنها موفق به این کار نشدند.

فراگیر-پالایشی-سیراف (۲۴)

هر چند این پروژه یک طرح موفق و آغازی برای تعامل جدی و ورود بخش خصوصی به صنعت نفت بشمار می رود ولی شدت گرمای امروز به مسئولین بلندپایه کشوری و استانی نشان داد که محیط پیرامونی متاثر از اینگونه فعالیت‌های صنعتی بیشترین آسیب را در این وضعیت متحمل خواهند شد.

نیاز است که مجموعه وزارت نفت با نگاهی خاص به مردمی که خاضعانه و با رویی گشاده دریای محل ارتزاق و آسمان و هوایی که از آن نفس می کشند را تقدیم جوانان برومند و پیران با تجربه این سرزمین کرده اند تا مایه افتخار این مملکت و چرخاننده چرخ صنعت باشند، اهتمام ورزند و به قولی مردم شهرستان های کنگان و عسلویه را دریابند.

…………………………..
محسن صفایی

نظرات

  1. شکر says:

    با سلام … متاسفانه توی سایت صراط نوشته بود سفر معاون اول رئیس‌جمهور به عسلویه … من که فعلا بی مهری این سایت رو نسبت به کنگان و سیراف متوجه شدم …

  2. شکر says:

    با سلام… به قول محسن شریفیان در آهنگ سی بوشهر،《توسوناش آگه گرمن مگه تقصیر خوشن،عوضش زمسوناش جز گل و نسرین نبیده》
    البته من دقیقا متن آهنگ رو یادم نیس ولی خب اصل مطلب مهمه…

  3. کنگانی says:

    تجربه ثابت کرده است که غیر از آلودگی هوا،مشکلات متعدد زیست محیطی ، تخریب زندگی و هزاران مشکل و معضل دیگر،سودی و فایده ای چندانی برای اکثریت مردم بومی آن منطقه ندارد

  4. امید says:

    آخی همش تو نیم ساعت گرما اذیتشون کرد؟ فداشون بشم.خدا قوت میگم به جوانان منطقه خودم که توی این گرما ۱۲ ساعت در روز توی این شرکتا زیر آفتاب جون میکنن و همین که به مسولین میگن، مسولین در جواب بهشون میگن شما کارکن نیستید.آخه کارکن فقط نیروی غیر بومیه چون اون جاش زیر کولره و کارشم همیشه درسته.چون پشتش پره.ما که صحاب نداریم باید بسوزیم و بسازیم.

  5. نزار says:

    تمام دریا بشود نفت برای مردم هیچ منفعتی ندارد

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن