بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 16752
تعداد نظرات:۶ دیدگاه
تاریخ انتشار:دوشنبه 25 خرداد 94 10:44 ق.ظ

گزارش خبری ثلاث /

ردپای فعالیت مخرب زیست‌محیطی در فاز ۱۴پارس جنوبی/نسل آبزیان زیر پای غول‌های صنعتی

اختصاصی ثلاث – متاسفانه شرکت های مستقر در پارس جنوبی و متولی کار با بهانه پروژه ملی و عقب افتادن از کشورهای همسایه در برداشت از میادین مشترک، خودسرانه و بی‌رحمانه سواحل بکر جنوب را تخریب کرده و بدون هیچ آینده‌نگری چرخ دنده‌های صنعت را روز به روز بیشتر روی گلوی طبیعت می‌فشارند.

به گزارش ثلاث، حجم لایروبی‌ها در چند دهه اخیر به شدت رو به افزایش بوده و با انتقال و جابجایی میزان عظیمی از بستر دریا به طور مستقیم و غیر مستقیم، فارغ از ماهیت مثبت و منفی آن، چه در حین لایروبی و چه پس از لایروبی به شدت بستر دریا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

یکی از عوامل مهم در اثرات ناشی از لایروبی، شناخت آلاینده‌های مواد لایروبی برای پیش بینی اثرات مخرب زیست محیطی پروژه های لایروبی و ارائه راهکارهای پیشگیری و کنترل تخریب بستر دریا است.

لایروبی‌های غیر اصولی در سواحل شهرستان کنگان در فاز ۱۴ پارس جنوبی موجب بروز مشکلاتی برای محیط زیست و برخی از گونه‌های آبزیان شده است که می‌تواند در آینده باعث نابودی نسل این آبزیان شود.

استفاده از روش‌های صحیح و کارشناسی شده با پیوست‌های محیط زیستی در پروژه‌های لایروبی ضمن کاهش آسیب‌های ناشی از این طرح‌ها می‌تواند با مواد لایروبی شده به احیا یا ایجاد زیستگاه‌ها، جلوگیری از احتمال فرسایش ساحل، حذف رسوبات آلوده و بهبود کیفیت آب و همچنین حفظ اکوسیستم‌های آبی کمک کند.

به استناد شورای عالی حفاظت از محیط زیست ابلاغیه شماره ۱۴۴۴۷۹/۴۵۸۸۰ مورخ ۲۰/۰۷/۹۰ لایروبی نوار ساحلی جنوب (همه شهرستان‌های نوار ساحلی جنوب) و دریاها مشمول انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی و اخذ مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست هستند.

بی توجهی به روش‌های اصولی و انجام فعالیت‌های خودسرانه در برخی پروژه‌های صنعتی و بی‌توجهی مدیران صنعت به محیط زیست برای پیشرفت سریع‌تر پروژه‌ها همواره از دغدغه فعالان محیط زیست و متولیان امر بوده است.

چند وقتی است که فاز ۱۴ پارس جنوبی اقدام به لایروبی ساحل و دریا برای جایگذاری لوله خط انتقال بدون هیچ تمهیدات و پیوست زیست محیطی و یا اخذ مجوزی برای این کار کرده است.

لایروبی-دریا-فاز۱۴ (۲)

متاسفانه شرکت های تابعه و متولی کار با بهانه پروژه ملی و عقب افتادن از کشورهای همسایه در برداشت از میادین مشترک، خودسرانه و بی‌رحمانه سواحل بکر جنوب را تخریب کرده و بدون هیچ آینده‌نگری چرخ دنده‌های صنعت را روز به روز بیشتر روی گلوی طبیعت می‌فشارند.

تخریب خاک و کرانه ساحل/ نابودی شغل ماهیگیری

یکی از فعالان محیط زیست در کنگان در گفتگو با ثلاث ضمن ابراز نارضایتی از فعالیت برخی پروژه‌های ضد محیط زیستی پارس جنوبی در شهرستان کنگان اظهار داشت: عملیات لایروبی در محیطی که این فعالیت انجام می‌شود با آثار مثبت و منفی مختلفی همراه است و در صورت تهیه پیوست زیست محیطی و انجام مطالعات ویژه آن منطقه می تواند به طرق مختلف مزایای زیست محیطی ایجاد کند.

وی که نخواست نامی از او برده شود، اظهار داشت: پروژه‌های لایروبی در هر مرحله از آن به شدت بر اکوسیستم دریایی از طریق تغییرات فیزیکی بر بستر دریا و رها شدن مواد آلاینده اثر گذاشته و باعث تغییرات گسترده تا چند دهه در آن مناطق دریایی خواهد شد.

 

وی افزود: از اثرات مخرب لایروبی می‌توان به تخریب خاک و کرانه ساحل، کاهش کیفیت آب، تخریب مانگروها و آبسنگ‌های مرجانی، از بین رفتن زیستگاه‌های آبزیان و در ادامه انقراض نسل برخی از آنها در مناطق لایروبی شده، اثرات شدید بر آب‌زیان و کف‌زیان، از بین بردن زنجیره غذایی و پلانکتون‌ها و در نهایت نابودی شغل ماهیگیری و اثر بر شرایط اقتصادی، اجتماعی و محیط فرهنگی منطقه اشاره کرد.

پیگیر وضعیت لایروبی هستیم

رئیس محیط زیست شهرستان کنگان نیز در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت: کشتی لایروب برای آماده‌سازی بستر خط لوله انتقال گاز از دریا به خشکی برای فاز ۱۴ در حال فعالیت است.

احمد آذریار با بیان اینکه جریان لایروبی توسط یکی از شرکت‌های فاز ۱۴ پارس جنوبی نزدیک به ۱۰ روز در حال جریان است، اظهار داشت: در مرحله اول به صورت تلفنی با واحد دریایی اداره کل محیط زیست استان بوشهر جریان را اطلاع دادیم تا قانونی و یا غیرقانونی بودن این عملیات لایروبی برای ما مشخص شود.

وی اضافه کرد: چون ما اطلاعی از این جریان نداشتیم از طریق اداره کل مسئله را دنبال کرده و در عین ناباوری مسئولان رده بالا نیز اظهار بی‌اطلاعی کردند.

مجوزی برای این کار داده نشده است

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کنگان ادامه داد: در این مرحله باید از طریق اداره بنادر و دریانوردی این موضوع را رصد می کردیم که متاسفانه اداره بندر هم مجوزی برای این کار به آنها نداده‌اند و مراجعه‌ای هم برای این کار به اداره بندر نداشته‌اند.

وی افزود: بلافاصله به مجری فاز ۱۴ اخطار آلودگی داده شد که این عملیات بدون مجوز و مطالعه زیست محیطی انجام شده و شیوه انجام کار نیز باعث آلودگی محیط زیست و تخریب بستر دریا می شود تا با توجه به آثار و تبعاتی که برای اکوسیستم دریایی دارد، ضمن انجام مطالعات زیست محیطی طرح، آثار مخرب را کمتر کنند.

آذریار افزود: در هر صورت این اتفاق باید رخ بدهد و نمی‌توان جلوی رد شدن این لوله از بستر دریا را گرفت ولی هر فعالیتی که ارتباط با محیط زیست داشته و آن را به خطر می‌اندازد به فرمایش رهبر معظم انقلاب باید پیوست زیست‌محیطی داشته و طبق قانون اجرای چنین طرح‌هایی قبل از عملیاتی شدن نیازمند مطالعات زیست محیطی است و نباید بی توجه از کنار آن گذشت.

اخطار لازم به مجری فاز ۱۴ داده شده است/ شکایت از متخلفان

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کنگان افزود: ابتدای این هفته به فاز ۱۴ نامه اخطار ارسال شد و در پاسخی غیرقابل قبول از سوی مجریان طرح، آن را به گردن کنسرسیوم فاز ۱۴ انداختند و هم اکنون نیز مهلت آنها به پایان رسیده است و ما نیز از آنها شکایت کرده و با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه البته این اتفاق یک شاکی خصوصی نیز داشته است، گفت: شرکت آسیای آرام نیز به دلیل تخلیه گل و لای لایروبی شده توسط فاز ۱۴ در حوضچه اش از این روند شکایت کرده است.

آذریار گفت: ما نیز به اتفاق رئیس کلانتری تنبک و کارشناسان اداره بندر بازدید کرده و گزارش این عمل غیر قانونی فاز ۱۴ توسط محیط زیست روی پرونده شکایت گذاشته شده و بحث قضایی کار دنبال می شود.

 

جزیره‌ای از گل و لای در دریا ایجاد شده است

لایروبی-دریا-فاز۱۴ (۱)

وی گفت: در ساحل ما جوامع مرجانی زیادی وجود دارد و در صورت اهمیت داشتن و الزام اجرای پروژه صنعتی؛ باید طبق مطالعات انجام شده و نظر ارزیاب و کارشناسان محیط زیست، مرجان‌های دریایی به مکانی امن منتقل شوند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کنگان گفت: حتی برای گل و لای لایروبی شده نیز کارشناسان تعریفات خاصی انجام می دهند که در چه منطقه ای تخلیه شده تا علاوه بر بستر دریا محیط زیست نیز کمترین آسیب را از این اتفاق انسانی متحمل شود.

وی افزود: در حال حاضر جزیره ای از گل و لای در دریا ایجاد شده و متاسفانه این گل و لای برداشت شده رسوب کرده و محیط و بستر دریا را به را به شدت آلوده می‌کند.

آذیار اظهار داشت: تنها با پیوست زیست‌محیطی طرح است که آثار سوء زیست محیطی اینگونه پروژه‌ها کاهش می‌یابد و با بی توجهی به این موارد فقط به آینده کشور و منابع ملی صدمه وارد خواهد شد.

…………………………………
گزارش: محسن صفایی

نظرات

  1. حمید says:

    از همشون شکایت کنید و زیر بار حرف زور هم نرید.

    مسئولین فازهای واقع در شهرستان کنگان انگار اختیار تام دارند که هر کاری دلشون بخواهد تو این شهرستان انجام دهند.

    از کوه تا ساحل گرفته تا الان که رسیدن به دریا.. آخه تا کی باید سکوت کرد ؟
    این همه صبر و تحمل تو حضرت نوح هم پیدا نمیکرد..

  2. عزیز says:

    سلام ، ریس اداره محیط زیست شهرستان کنگان اگر واقعا به فکر محیط زیست هستید خواهشا یه روز از ساحل دریای واقع در بین بندر سیراف و روستای پرک سر بزنید ببینید چه شده ، تمام ساحلش از خاک وشن از شرکت سیراف بتن به دریا سرازیر میشود لب ساحل دریا ازبین بردند یعنی شما هیچ اطلاعی از این موضوع ندارید من انشالله این موضوع به استانی وکشوری اطلاع رسانی میکنم بعدا باید جوابگو شوید اقای ریس اداره محیط زیست کنگان

  3. ناشناس says:

    خواهشا این نظراتم بگذارید متشکریم کاری کنید که ابتکار از ساحل کنگان و بندر سیراف و پرک بازدید کند

  4. امید says:

    میخام که لایروبی نکنن.ببخشید منظورتون از خودسرانه لایروبی کردن یعنی چه؟ پس نماینده کنگان کجاست.پس مسولین کجا هستند؟ بخدا آدم خندش میگیره

  5. شهروند says:

    واقعا” باعث تاسف است، تخریب محیط زیست یک تخلف قانونی و گناه نابخشودنی است که آیندگان ما را نفرین و بازخواست خواهند کرد.
    مهندس آذریار، نماینده محترم شهرستان لطفا” پیگیری نمایید.

    • ناشناس says:

      کی گفته یه جزیره تشکیل شده باید یروید آنجا ببینید که تاکنون دو جزیره تشکیل شده عکسی که شما می بینید هنگام مد دریا گرفته شده وقتی که دریا تمام جزراست دوجزیره پیداست که ابن هم خطر بزرگی برای قایق های صیادی است که ازانجا تردد می کنند گذشته از تخریب محیط زیست

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن