بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 16803
تعداد نظرات:۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 26 خرداد 94 11:36 ق.ظ

گزارش خبری

تیغ نابودی بیخ گوش نخل‌های جم/ تغییر کاربری بلای جان نخلستان‌ها

ثلاث- قطع بی رویه درختان نخل در شهرستان جم باعث شده تا بسیاری از نخلستان‌های این شهرستان نابود شود و تنها قبرستانی از تنه‌های نخل در آنها باقی بماند.

به گزارش ثلاث و به نقل از مهر، زمانی که از یکی از ورودی‌های شهرستان جم، وارد این شهرستان می‌شوید اولین کسانی که به شما سلام می‌کنند درختان سر به فلک کشیده نخل های جم است، این درختان مهربان، میراث پدران مردمان خونگرم جم است.

امروز درختان نخل در فضای بی مهری مردم، ناله خداحافظی سر داده اند و این آسمان خراش ها، دیگر شناسنامه جم نخواهند بود.

جایگاه نخل بین مردم

نخل، یکی از درختانی است که در نواحی گرم و خشک ایران می روید، این درخت از گذشته تا کنون یکی از درختان مورد استفاده بشر بوده است و به همین دلیل در مناطقی که این درخت پرورش می‌یاید از جایگاه خاصی برخوردار است و در قرآن ۲۰ بار کلمه نخل یا خرما تکرار شده است.

این گیاه که در ایران باستان به خاطر زیبایی، مقاومت و برکت، درخت زندگی لقب داشته است، به حدی مورد توجه و تکریم ایرانیان بوده است که در بیشتر هنرهای ایران قبل از اسلام، تصویر و تاثیر آن را می توان مشاهده کرد.

نخلستان‌های منطقه جم و ریز بدون هیچ برنامه‌ای برای نجاتشان، روزبه‌روز به مرگ و نیستی نزدیک‌تر می‌شوند و به‌زودی تنها قبرستان بزرگی از نخل‌های قطع شده بر جای می‌مانند و قبرستان ها، به زمین بایر و در آینده به بنای مسکونی تبدیل می شوند..

http://media.mehrnews.com/d/2015/06/16/4/1740669.jpg

این اتفاقات اما در حالی می‌افتد که در فرهنگ اسلامی و ایرانی قطع درختان همواره مذموم بوده است و هر فردی که نخلی را قطع می‌کرده است، مجازات می‌شد و در ازای از بین بردن درخت، باید درختی دیگر می‌کاشت.

روند تخریبی به جایی رسیده است که می‌توان گفت شهرستان جم که صادر کننده خرما بوده است به زودی به وارد کننده خرما تبدیل می‌شود.

شهرستان جم با باغات و نخل شناخته شده است

رئیس شورای اسلامی شهرستان جم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان جم، از دیر باز به هوای پاک و طبیعت سرسبز نه تنها در استان، بلکه در شهرستان های همجوار خود مشهور بوده است.

علی پریشان یادآور شد: با نگاهی اجمالی به کتب معتبر تاریخی خواهیم دید که این موضوع ریشه در تاریخ مردم دارد و تلاش پیشینیان بر استفاده بهینه از باغات، قنوات، چشمه ها و رودخانه ها بوده است.

پریشان با بیان اینکه امروز نیز حفظ این مواهب الهی، وظیفه همه آحاد جامعه است، افزود: امروز جم، نگین سبز جنوب با همه داشته های سبزش، نامی در خور شان به دیار کهن جم داده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان جم گفت: متاسفانه تخریب باغات و قطع بی رویه نخل ها که نماد سرسبزی این خطه از جنوب است به سمت و سویی می رود که اندک سرسبزی و هوای سالمی که از پس صنعتی شدن برایمان باقی مانده است به سمت نابودی می رود؛ حتی ما با دستان خود به نابودی هر چه زودتر آنان کمک می کنیم.

.

http://media.mehrnews.com/d/2015/06/16/4/1740673.jpg

حساسیتی بین مسئولان برای مبارزه با قاتلان درختان وجود ندارد

علی پریشان تصریح کرد: امروز اساسی ترین سوال غالب مردم و نهادهادی مردمی شهرستان از مسولان ارشد شهرستان، پیگیری آلایندگی و به دنبال آن رفع آلایندگی است که به واسطه صنعتی شدن شهرستان اتفاق افتاده است ولی اقدامات برخی شوراها، دهیاران و سکوت آنان در برخورد با قاتلان باغات و بی توجهی مسئولان در برخورد با متخلفان و اعطای تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی و باغات در برخی روستاها با حساسیتی که نسبت به آب و هوا و آلایندگی شهرستان دارد در تضاد است.

پریشان بیان داشت: نگاهی اجمالی به کتب تاریخی و سفرنامه های عصر قدیم جم نشان می دهد، این خطه از جنوب کشور، از دیرباز به نزهتگاه و دیاری سرسبز و پر از چشمه های جوشان و باغات و مناظر چشم نواز شهره بوده است.

پریشان یادآور شد: ما شرکت های وابسته به نفت و گاز را متهم به آلایندگی آب و هوای منطقه می‌کنیم که در برخی موارد صحیح و پیگیری آن حق خود می دانیم ولی ما خودمان در حفظ نخیل ها و محیط زیست زندگی و شهرمان چقدر تلاش کرده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان جم در پایان گفت: تغییر کاربری های زمین باغات و اراضی کشاورزی در برخی روستاها که به دست مسئولان آن منطقه صورت می گیرد آیا تیشه به ریشه سرسبزی و ظلمی فاحش به آیندگان نیست

.

http://media.mehrnews.com/d/2015/06/16/4/1740672.jpg

اثرات قطع بی رویه درختان بر محیط زیست و آب و هوا

عضو شورای اسلامی بخش مرکزی جم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: درخت در فرهنگ همه ملت های جهان و به خصوص در فرهنگ ما ایرانی ها همواره ارزشی نمادین داشته است و پدیده ای ارزشمند در باور مردم این سرزمین به عنوان نمادی از زندگی بوده است.

مصطفی نصیری با بیان اینکه قطع بی‌رویه درختان، یکی از مشکلات مهم شهرستان جم است ادامه داد: این قطع بی رویه، آثار مستقیم بر محیط زیست  و آب و هوای شهرستان و زیبایی آن دارد.

وی افزود: در شهرستان جم اگر تمام درختان قطع شود، شاهد کمترین برخوردی نیستیم در صورتی که در جامعه جهانی به دنبال قطع یک اصله درخت، واکنش های شدیدی انجام می شود.

این عضو شورای اسلامی بخش مرکزی جم با اشاره به فرمایش پیامبر رحمت صل الله و علیه و آله اشاره کرد که فرمود: شکستن شاخه درختان مانند شکستن بال فرشتگان است، ادامه داد: حضرت امام صادق علیه السلام نیز می فرماید قطع بی رویه درختان میوه دار عذاب سخت الهی در پی دارد.

نصیری با بیان اینکه چند سالی است صنعت لجام گسیخته با شتاب بیشتری به سمت شهرستان هجوم آورده است، تصریح کرد: با وجود قدمت و سابقه تاریخی در اهمیت و حفظ طبیعت و محیط زیست متاسفانه نقش طبیعت و پاسداشت حرمت آن در زمره مسائل بی اهمیت قرار گرفته و به تبع آن درخت و جنگل جایگاه ارزشی خود را از دست داده است و طی چند سال اخیر این روند سیر صعودی و فاجعه انگیز پیدا کرده است.

نصیری با بیان اینکه باید در زمینه فرهنگ سازی حفط طبیعت تلاش کنیم گفت: درختان جایگاه ویژه‌ای در کنترل آب‌های سطحی و تغذیه آب‌های زیرزمینی، مبارزه با آلودگی هوا، جلوگیری از فرسایش، حفظ و تولید خاک، در لطافت و تعدیل آب و هوا دارد و اینکه در شهرستان ما از اهمیت اقتصادی ویژه ای نیز برخوردار است.

این عضو شورای اسلامی بخش مرکزی جم با ابراز تاثر و تالم از بروز این فاجعه زیست محیطی در شهرستان جم بیان داشت: نقش دانشگاه‌ها در حفظ درختان بسیار کمرنگ است و عملکرد ضعیف همه دستگاه‌های مربوط، عامل ترغیب افراد به این اقدام است.

.

http://media.mehrnews.com/d/2015/06/16/4/1740674.jpg

تغییر کاربری بلای جان نخل‌های جم است

یکی از فعالان اجتماعی شهرستان جم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اپیدمی نگران کننده ای در شهرستان جم در حال رخ دادن است که بیشتر مالکین باغ ها، در صدد تغییر کاربری هستند.

علی دانشمند با بیان اینکه تغییر کاربری بلای جان نخل های سرافزار جم است تاکید کرد: مقصر این تغییر کاربری شهرداری ها و دهیاری‌های شهرستان است که به سادگی با تغییر کاربری موافقت می کنند.

دانشمند گفت: در ماه های اخیر، بارها قطع درختان نخل در شهرستان رخ داده است و آخرین مورد آن، نابودی نخل ها در بهارستان جم بود.

این فعال اجتماعی جم با بیان اینکه در یکی از محلات بهارستان توسط دهیاری، درختان نخل نابود شدند، تصریح کرد: متاسفانه نهادهای دولتی با برخی از سودجویان در نابودی نخل ها، همگام شده‌اند.

دانشمند یادآور شد: با وجود بحران آب فعلی شهرستان، ایجاد باغ ها با این زیبایی و طراوات براحتی امکان پذیر نیست و در آینده نزدیک، مردم برای استفاده از فضای سبز که قطعا کمتر از امروز خواهد بود مشکل خواهند داشت

 

http://media.mehrnews.com/d/2015/06/16/4/1740671.jpg

علی دانشمند اظهار داشت: درخت نخل بین مردم جنوب و شهرستان جم قداست و جایگاه خاصی داشته و دارد و باید مورد توجه جدی مسئولان و تجدیدنظر مردم قرار گیرد.

این فعال اجتماعی با اظهار اینکه فضای سبز امروز، طراوت فردا خواهد بود تاکید کرد: به جای اینکه سبب نابودی حتی یک درخت شویم سعی کنیم یک درخت کاشته شود.

افراد سودجو زمین های کشاورزی را تغییر کاربری می دهند

رئیس خانه کشاورز جم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مدتی است در شهرستان جم، عده ای سودجو و فرصت طلب اقدام به قطع درختان باغی به خصوص درخت خرما می‌کنند.

سید علی موسوی افزود: این افراد به بهانه اینکه محصول خرما درآمدزایی لازم را ندارد و از قیمت پایینی برخوردار است این درختان زیبا که نماد مقاومت مردم جنوب و شهرستان جم است را نابود می کنند.

موسوی یادآور شد: افراد سودجو با قطع درختان، تغییر کاربری زمین می دهند و به فروش می رسانند

.

http://media.mehrnews.com/d/2015/06/16/4/1740670.jpg

وی بیان داشت: برخی افراد بدون در نظر گرفتن این موضوع که جم دیر زمانی به عنوان نگین سبز استان بوشهر مطرح بوده است اقدام به نابودی باغ های جم می کنند.

سید علی موسوی یادآور شد: ادارات مربوط باید پرونده برای متخلفان تشکیل دهند و به مراجع قضایی و انتظامی ارجاع کنند تا برخورد قانونی شود.

قطع درختان نخل با جرایم نقدی و حبس همراه خواهد بود

دادستان جم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قطع درختان نخل بدون مجوز قطعا با جرایم نقدی و حبس همراه خواهد بود.

حجت الاسلام عباس فقیه با بیان اینکه متولیان شهرستان می‌توانند شاکی شوند، بیان داشت: تا الان گزارشی از طرف مردم یا منابع طبیعی یا اداره دیگر به دادستانی در زمینه قطع درختان نخل نرسیده است.

فقیه ادامه داد: طبق ماده ۶۸۵ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، هر کس اصله نخل خرما را به هر ترتیب یا هر وسیله بدون مجوز قانونی از بین ببرد یا قطع کند، به سه تا شش ماه حبس یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

دادستان جم با بیان اینکه حتی دادستانی نیز می‌تواند به عنوان مدعی العموم ورود کند، گفت: در صورت گزارش یا وجود شاکی قطعا برخورد جدی خواهد شد.

 

گزارش :ابراهیم قیصری

نظرات

  1. حسيني says:

    با سلام خدمت رئیس محترم شورای اسلامی شهر جم
    رئیس محترم شورا متاسفانه یکی از معظل اصلی در شهر جم قطع درخت نخل می باشد که توجهی خاصی به این مسئله نمی شود و مسئله مهم دیگر که هم مسئولین و هم اعضای شورا که وظیفه اصلی آنان نیز می باشد استفاده از آبهای زیرزمینی می باشد که توسط تانکرهای آب از روستای اسلام آباد بارگیری و به استخر شهرک فروخته می شود. مسئولین محترم چرا!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. اردكاني says:

    متاسفانه درشهر جم تا چند سال دیگر نه شاهد باغ و سرسبزی خواهیم بود و نه شاهد آب . وقتی چنین بی رویه از آب های زیرزمینی استفاده می شود قطعا دیگر باغ و فضای سبزی نخواهد ماند.

  3. دوستدار محيط زيست says:

    با سلام خدمت مسئولین زحمت کش شهر جم
    اگر جلو این اتفاق تلخ گرفته نشود به زودی شهر جم دیگر نه دارای آب و نه باغ می باشد لطفاا پیگیری نمایید.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن