بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 17216
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 4 تیر 94 11:23 ق.ظ

فقط صدای اذان باید رسا باشد

لزوم رعایت حال همسایگان و شهروندان با کم کردن صدای بلندگوها در مراسمات/صدای بلندگوها آزار دهنده نباشد

اختصاصی ثلاث- صدای برخی بلندگوها به صورت قرآن، روضه، سخنرانی‌ها و همچنین صدای بلند موسیقی و ارگ در جشن‌ها و عروسی‌ها، مردم را آزار می‌دهد و آسایش و آرامش بسیاری از مردم را سلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ثلاث، دین مبین اسلام در جاهای مختلف سفارش به رعایت حقوق همسایه و شهروندان کرده است.

گستره سایه پرچم اسلام به نحوی است که همه مردم در زیر ان احساس امنیت و آسایش می کنند؛ در واقع حقوقی که اسلام برای شهروند یک کشور در نظر گرفته است، چیزی جدا از مسئله حقوق بشر نیست.

یکی از موارد آزار، اذیت و سلب آسایشی که بعضا از جانب مردم مطرح می شود، صدای بسیار بلند بلندگوها است که از طرق مختلف بدون اینکه عمدی در آن باشد انجام می شود.

حسینیه ها، مساجد، تکایا، منازل مسکونی، عروسی‌ها و جشن‌ها، عزاداری‌ها و سوگواری‌ها، قرآن خوانی برای میت، صدای بلند ضبط خودروها و غیره از جمله این موارد است.

این صحیح است که پخش صدای قرآن و روضه و مداحی و سخنرانی های مذهبی (اهل تسنن و تشیع) در فضای عمومی به نوعی تبلیغ برای دین و مذاهب اسلام محسوب می شود ولی اندازه و تبعات صدای بسیار بلند آن بعضا شاید نتایج دلخواه را به همراه نداشته باشد و حتی موجب نارضایتی هایی شود.

بلندگو

 

حقوق یک شهروند با در نظر گرفتن شرایط تمام افراد یک جامعه اعم از مریض قلبی، افراد مسن و نوزاد، زمان استراحت، افراد شاغل که یک شیفت کار می کنند و یک شیفت استراحتشان است، اجازه سلب آسایش را نمی دهد. افراد غیر مسلمان نیز مشمول حقوق شهروندی می شوند.

به این نکته باید صداهای گوش خراش ارگ و موسیقی در جشن‌ها و عروسی‌ها را نیز اضافه کرد که متاسفانه بعضا تا ساعات ابتدایی بامداد نیز با صدای بسیار بلند، موجب آزار و اذیت همسایگان و شهروندان چندین محله آن طرف تر از محل جشن می شوند.

به هر حال سلب آسایش به هر طریقی جایز نیست و تمام فقها نیز بر این موضوع اتفاق نظر دارند.

صوت دلنشین قرآن می تواند یک تبلیغ بسیار خوب برای دین اسلام باشد، همانطور که در صدر اسلام پیامبر گرامی ما، افرادی را با عنوان مبلغ به نقاط مختلف می فرستاد تا ضمن قرائت قرآن، مردم را به دین مبین اسلام دعوت کند.

هم اکنون نیز تبلیغ وظیفه‌ای همگانی است و هر مسلمانی وظیفه دارد که به اندازه توان خود، اسلام را با کردار و گفتار خود معرفی کند.

بعضا مطرح می شود که چنانچه هیچ سر و صدایی از قرآن و سخنرانی های مذهبی و … نباشد، ممکن است به مرور این مسائل به فراموشی سپرده شود؛ باید در پاسخ این افراد گفت که قرآن و اسلام طی صدها سال قبل که خبر از بلندگو و این جور تجهیزات نبود، فراموش نشده است و نخواهد شد؛ هر چند این موضوع نباید باعث غفلت ما از تبلیغات مدرن از طریق سی دی، کارتون، انیمیشن، فیلم و کتاب قصه و داستان به اشکال جدید و گیرا شود و لذا امروزه ابزار برتر در تبلیغات، ماهواره و تلویزیون و نرم افزارهای مذکور است.

اینکه مثلا صدای بلندگوها را به قدری بلند کنیم که فردی که در منزلش نشسته نیز از آن استفاده کند، اندکی غیر منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا به‌جای این کار می شود صدای ضبط شده را به وی داد تا راحت در منزلش از آن استفاده کند نه اینکه همسایه‌ها را به‌خاطر صدای بلندگو مورد آزار قرار داد.

 

بلندگو ۲

کم نیستند افرادی که شیفت کاریشان شب است و باید روز را به استراحت بپردازند و بالعکس؛ این افراد با صدای بلند بلندگوها به صورت قرآن، روضه، سخنرانی‌های متداول در ماه محرم، صفر، رمضان از اهل تسنن و تشیع و صدای بلند موسیقی و ارگ در جشن‌ها و عروسی‌ها در ماه‌های دیگر، مورد آزار قرار می‌گیرند و آسایش و استراحتشان تا حدودی سلب می‌شود.

مرحوم آیت الله بهجت در این باره چنین نوشت: «بلند کردن صدای بلندگوهای مساجد و روضه‌خوانی‌ها اگر به اندازه‌ای باشد که هرکس بخواهد بخوابد، بتواند بخوابد، اشکال ندارد؛ در غیر این صورت، یعنی اگر بلند کردن صدای بلندگو به اندازه‌ای که هر کس بخواهد بخوابد نتواند بخوابد، خلاف سیره متشرعه است؛ زیرا ممکن است در اطراف مسجد یا تکیه، فردی مبتلا به مرض قلبی باشد و یا شخصی غیر مریض در اطراف باشد که بخواهد فردای آن روز سر کار برود و نتواند بخوابد، آیا مزاحمت او که می‌خواهد روزی عائله خود را تامین کند، اشکال ندارد؟»

رعایت حال همسایگان در برگزاری مجالس ضروری است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که همواره در برگزاری مراسمات مختلف دینی و مذهبی مورد تاکید است، مراعات حال مردم و به ویژه همسایگان است.

حجت‌الاسلام عبدالرضا سروستانی با بیان اینکه در پخش اذان نیز باید رعایت حال همسایگان شود، اضافه کرد: ما در این زمینه توصیه‌های کلی را همواره داریم و در صورتی که موردی نیاز باشد تذکرات لازم نیز به هیئت‌ها و مساجد داده می‌شود.

وی گفت: بزرگان دین نیز همواره تاکید دارند که در حین برگزاری مراسمات مذهبی و دینی و همچنین پخش اذان باید رعایت حال همسایگان مجالس و مساجد صورت بگیرد و نیازی نیست که بلندگوهایی نصب شود که تا کیلومترها برد صوتی داشته باشد.

 صدای بلندگوها موجب آزار مردم نشود

امام جمعه و مسئول حوزه علمیه شهرستان کنگان در این خصوص به خبرنگار ثلاث گفت:  ضمن تحسین سنت حسنه برنامه‌های معنوی تلاوت قرآن، دعا و مناجات در ماه مبارک رمضان در این خطه یعنی شهرستان کنگان، عاجزانه تقاضا دارم اعضای هیئت امنا مساجد، حسینه ها و منازل شخصی که اینگونه مراسم دارند از یک مطلب بسیار مهم غافل نشوند تا خدای نکرده خدشه‌ای به این سنت و عبادت حسنه وارد نشود و آن ایذای مسلمین است زیرا به فتوای مراجع عظام، ایذای مسلمین به هر نحوی حرام است.

حجت الاسلام محمود محمودی اضافه کرد: باید تلاش شود صدای بلندگوهای مساجد و حسینیه ها و منازل در دعا و مناجات­ها موجب آزار و اذیت مردم نشود و لذا شایسته است صدای تلاوت قرآن، دعا و مناجات و سخنرانی­ها به محفلی که برگزار کننده آن برنامه است، محدود باشد تا این صدا موجب آزار افرادی که در منازل خود در حال استراحت هستند، نشود.

وی خاطرنشان کرد: لازم به توضیح است که صدای اذان در اوقات نماز هرچه رساتر باید طنین انداز شود باشد و چنانچه اگر افراد کج‌اندیشی نیز مخالفت کنند، نباید به مخالفت‌ها اعتنایی شود.
حجت الاسلام محمودی گفت: سنت حضور مردم این خطه در مراسمات مختلف معنوی امری پسندیده است و توصیه می شود با جدیت بیشتری در راستای تقویت و فرهنگ سازی آن بکوشیم.

 پخش صدایی غیر از اذان از بلندگوها جایز نیست

محمد جمالی امام جمعه اهل سنت شهرستان کنگان نیز در گفتگو با خبرنگار ثلاث با اشاره به این موضوع که مردم آزاری به هر نحو و شکلی که باشد حرام است، گفت: بجز صدای اذان، پخش هر نوع صدایی از بلندگوها که باعث سلب آسایش مردم شود، جائز نیست.

وی اظهار داشت: با در نظر گرفتن شرایط کلی مردم که بعضا بچه و مریض و افراد سالمند دارند و برخی نیز در استراحت به سر می برند، صدای بلند بلندگوها حتی اگر تلاوت قرآن نیز باشد و باعث ایجاد مزاحمت شود، مردم آزاری محسوب می شود؛ البته این موضوع مشمول صدای موسیقی نیز می شود.

untitled

 

جمالی ادامه داد: مجالس عزاداری­ها نیز چنانچه با صدای بسیار بلند از طریق بلندگوها باعث آزار همسایگان شود جائز نیست. البته موضوع صدای بلندگوهایی که موجب آزار و اذیت مردم می شوند، مشمول تمام افراد داخل جامعه اعم از شیعه و سنی و دیگر اقلیت­های مذهبی نیز می شود و به نوبه خود برای جلوگیری از این مزاحمت های احتمالی، اعلام آمادگی می کنیم.

 

حجت‌الاسالام محمد عاشوری امام جمعه سیراف نیز در این خصوص ضمن دعوت مردم به حضور در محافل و مجالس قرآنی و دعاخوانی، گفت: باید مواظب باشیم تا خدای نکرده صدای بلندگوها، موجب آزار و اذیت مردم نشود.

 

نتیجه:

سازمان‌های فرهنگی وارد عمل شوند

تاکید می کنیم که صدای بلند، مربوط به موسیقی و عروسی‌ها نیز می‌شود؛ ضمن اینکه صدای دلنشین قرآن نیز به صورت متعادل و اندازه می تواند بسیار تاثیرگذار تر باشد.

به هر حال نقش سازمان‌های فرهنگی و مذهبی و به عبارتی شورای فرهنگ عمومی در این خصوص نقش پایه و اساس کار است که با دعوت از هیئت امنای اماکن مذکور و تذکر و راهنمایی آنان، می توانند ترتیب اثر دهند.

 

گزارش: مصطفی صفایی

 

نظرات

  1. مهرآیین says:

    دبستان امام سجاد که تو محله شهرک امام رضا شیراز هست ، امان مردم محله رو بریده ، یه شیفت پسرونه هست و یه شیفت دخترونه یعنی هر روز خدا از صبح اول وقت تا غروب آفتاب مردم محله از دست سروصدای مدیر و ناظمای مدرسه ذله هستن ، اول صبح که میشه تو صف صبحگاهی اول قرآن خودنشون هست و بعد دعای فرج و بعد نیایش صبحگاهی و بعد انواع و اقسام دعاهای دیگه و بعد از همه اینا تازه سخنرانیهای مدیر،ناظم،معلم بهداشت،معلم پرورشی و غیره و ذالک ………… شروع میشه و کلی بچه های زبون بسته رو الکی سرپا نگهمیدارن و با آلودگی صوتی که درست میکنن محله رو روی سرشون میذارن تازه هر یه ساعت یکبار صدای توپ و تشر ناظم خطاب به بچه های مدرسه :”جمشیدی ندو یا محمودی آشغال نریز یا آقای فریدونی دفتر یا فلانی ……” ، مردم محله میلیونها بار چه تلفنی و چه حضوری با مدیر و ناظمای مدرسه حرف زدن و بهشون تذکر دادن ولی نهایتا یکی دو روز ساکت هستن ولی بعد از یکی دو روز دوباره روز از نو روزی از نو !!!!! بخدا قسم که همه این کارا رو بدون بلندگو هم میشه انجام داد ، فهم و شعور هم خوب چیزیه

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن