بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 17224
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 4 تیر 94 10:57 ق.ظ

خلیج فارس"

بازداشت جوان ۲۱ ساله‌ای که گروهها را هک و حساب‌ها را خالی می کرد/ متهم سیکل هم نداشت!

ثلاث- رییس پلیس فتا استان بوشهر از بازداشت متهمی خبر داد که فعالیت وی در زمینه هک مشخصات افراد در گروههای موبایلی و برداشت از حساب شهروندان در سطح کشور کم سابقه می باشد. سرهنگ داریوش پورسعید در نشستی خبری به منظور تشریح عملکرد این پلیس، اظهار داشت: این پرونده با شکایت خانمی دانشجو مبنی […]

ثلاث- رییس پلیس فتا استان بوشهر از بازداشت متهمی خبر داد که فعالیت وی در زمینه هک مشخصات افراد در گروههای موبایلی و برداشت از حساب شهروندان در سطح کشور کم سابقه می باشد.

سرهنگ داریوش پورسعید در نشستی خبری به منظور تشریح عملکرد این پلیس، اظهار داشت: این پرونده با شکایت خانمی دانشجو مبنی بر هک شدن مشخصات وی در یکی از گروههای موبایلی و ارسال پیام از طریق پروفایل وی آغاز شد.

پورسعید افزود: این دانشجو گفته بود که فرد ناشناس به نام وی به دوستان عضو گروهش که دانشجو هستند پیام داده و درخواست می کرده شماره کارت و رمز دوم عابر بانک شان را برای یک برداشت اینترنتی به عنوان قرض در اختیار وی بگذارند که آنها نیز به دلیل آشنایی با من، به درخواست وی پاسخ مثبت داده اند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه پس از این خانم، ۳ نفر دیگر هم در بوشهر مشابه همین شکایت را اعلام کرده و از هک شدن مشخصات شان در یکی از گروههای موبایلی خبر دادند، افزود: با توجه به اهمیت موضوع، تیمی خبره برای پیگیری سوژه در پلیس فتا مشخص شد.

رییس پلیس فتا بوشهر با بیان اینکه در بررسی های تخصصی به سرنخی مبنی بر استفاده از ۴ شماره تلفن توسط فرد هکر برای اقدامات خود دست یافتیم، تصریح کرد: براساس استعلام ها، نشانی این شماره ها در چهار نقطه کشور تعیین شد، اما در بررسی های دقیق تر، معلوم شد که آدرس ها غیرواقعی بوده و شماره تلفن ها در یک نقطه خاص که جزیره ای در جنوب خلیج فارس است مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: پس از آنکه با شیوه های تخصصی محل بکارگیری این شماره ها برای هک مشخصات افراد در گروههای موبایلی و برداشت از حساب دیگران مشخص شد، با نیابت قضایی تیمی به این جزیره اعزام شد و پس از ۴۸ ساعت بررسی فنی و در حالی که این فرد پشت رایانه در آستانه برداشت از حساب یک فرد بود، بازداشت شد.

پورسعید با بیان اینکه متهم به همراه سیستم های بکار رفته به بوشهر منتقل شد، افزود: وی ابتدا منکر اقدامات خود شد، اما وقتی در آزمایشگاه بررسی دیجیتال پلیس فتا برداشت ها و عملیات های هک در رایانه وی تایید گردید، راهی جز اعتراف نداشت.

رییس پلیس فتا درباره ویژگی های این فرد گفت: متهم جوانی ۲۱ ساله ساکن یکی از جزایر جنوبی خلیج فارس است که تا کلاس اول راهنمایی تحصیل کرده و به کمک پدرش صیادی می کرده، اما در اوقات فراغت اقدام به هک مشخصات افراد در گروههای موبایلی و چندین برداشت حساب کرده است.

پورسعید با اشاره به اینکه وی فردی گوشه گیر، منزوی و کم حرف می باشد، ادامه داد: وی گفته که همدستی نداشته و با حضور در فضاهای مجازی و آموزش هایی که از طریق سایت های غیرقانونی درباره هک فراگرفته، توانسته از برخی ضعف های ایمنی مشترکان اینترنت بهره برده و با دسترسی به رمز کاربری آنها، به هک مشخصات در گروهی و سوء استفاده های خود دست بزند.

وی با بیان اینکه به دلیل بدآموزی احتمالی، قادر به بیان شیوه های بکار رفته از سوی وی نمی باشیم، هرچند این موارد را در قالب اخطار و هشدار به مجموعه های مرتبط ارسال کرده ایم تا روند عملکرد خود را اصلاح کنند، ادامه داد: این مجرم در جریان فعالیت های خود رمز اینترنتی حساب بانکی ۱۰۰ نفر را هک کرده و در نوبت برداشت قرار داده بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان برداشت این مجرم از طریق سوء استفاده از هویت دیگران در گروههای موبایلی گفت: رقم های برداشتی توسط وی به اندازه نیازش بوده و تا زمان دستگیری اش مبلغ بالایی نبوده، اما شیوه عملکرد وی در خصوص هک شماره افراد و ارائه درخواست به جای آنها بوده که در نوع خود در کشور کم سابقه می باشد، دارای اهمیت است و امکان برداشت از حساب های دیگری که اطلاعاتش در اختیار داشت، برای وی فراهم نشد.

وی ادامه داد: علاوه بر ۵ نفردی که در بوشهر در بستر فضاهایی نظیر واتس اپ و بیتالک مورد هک و سوء استفاده این مجرم قرار گرفته بودند، مالباختگانی از شهرهای شیراز، کرمان و ایلام نیز در این مورد شکایت هایی به پلیس فتا ارائه کرده بودند که برای پیگیری پرونده شان در بوشهر حضور می یابند.

به گفته وی، این مجرم در زندان بوشهر بازداشت می باشد و دادگاه وی نیز در هفته آینده برگزار خواهد شد.

هشدارهای پلیس فتا

رییس پلیس فتا استان بوشهر با بیان اینکه افزایش استفاده از فضای مجازی و گروههای موبایلی در کنار فرصت هایی که دارد، تهدیداتی هم متوجه افراد می کند، افزود: در صورت توجه به هشدارهای مربوطه، شمار قربانیان یا مالبختگان برخی سوء استفاده ها در این فضاها کاهش می یابد.

داریوش پورسعید در ادامه به بیان هشدارهایی به دارندگان موبایل های هوشمند و اعضای گروههای موبایلی ارائه کرد:

  • از ثبت و ذخیره شماره حساب، رمز اول و دوم کارت های بانکی در گوشی همراه، تبلت و رایانه ای که به اینترنت متصل می شود خودداری و حتی المقدور از ارسال این مشخصات از طریق فضای مجازی حتی برای نزدیک ترین اقوام و دوستان خودداری شود.
  • در استفاده از شبکه های مجازی موبایل دقت شود که برای اطمینان از هویت کاربر ضرفا مشخصاتی نظیر پروفایل، تصویر انتخابی، اکانت و شماره ظاهر شده بسنده نکرده و در موارد ضروری حتما قبل از اراده یا ارسال هرگونه مورد شخصی، با شماره مذکور تماس و از واقعی بودن هویت کاربر اطمینان حاصل نممایید.
  • به کاربران اینترنت توصیه می شود به محض آغاز استفاده از اینترنت خود، نسبت به تعویض نام کاربری و رمز عبور پیش فرش اشتراک شان اقدام و از انتخاب مشخصات قابل حدس  نظسر شماره شناسمانه، شماره ملی، شماره همراه، تاریخ تولد، ازدواج و اعضای خانواده به عنوان رمز خودداری نمایند.
  • با توجه به اینکه در هنگام وقوع جرایم از طریق شماره تلفن، مالک آن مسئول و جوابگوی محاکم قضایی است، باید در صورت واگذاری شماره همراه به فرد دیگر به صورت رسمی به نام وی شده و در صورت مفقود شدن، نسبت به ابطال آن اقدام لازم صورت بگیرد.
  • به شرکت های خدمات دهنده اینترنتی نیز توصیه می گردد به هنگام واگذاری اشتراک اینترنت به مشتریان، حتما نام کاربری و رمز عبور اولیه پیش فرض را تغییر داده تا ضریب ایمنی اینترنت مشترک را افزایش دهند.
  • به کاربران شبکه های اجتماعی موبایلی نظیر واتس اپ، بیتالک و… توصیه می گردد از ارسال هرگونه کد، عدد یا عبارتی که هدف آن را متوجه نمی باشند به افراد ناشناس خودداری نمایند.

بخش های دیگر این نشست در خصوص برخی دیگر از اقدامات پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) متعاقبا منتشر می شود.// خلیج فارس

برچسب ها: , , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن