بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 17503
تعداد نظرات:۲۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:پنجشنبه 11 تیر 94 1:11 ق.ظ

لزوم ثبت این روز در تقویم

گرگشو؛ آیین و همایشی بزرگ با مقبولیت اجتماعی بالا در بین مردم جنوب+گرگشو در کنگان

اختصاصی ثلاث- گرگشو آیین و همایشی بزرگ با مقبولیت اجتماعی بالای در بین مردم جنوب کشور است که با همت مسئولین می تواند در تقویم ایران نیز به ثبت رسد.

اختصاصی ثلاث- قاسم احمدی: گرگشو ، آیینی مذهبی که مردم جنوب به خصوص کنگان هر سال در عصر روز ۱۴ ماه مبارک رمضان بر اساس یک سنت قدیمی که مصادف با شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) می باشد برای رفع گره از مشکلات، برگزار می کنند.

به گزارش ثلاث: مراسم گرگشو که در بین مردم از اهمیت فراوانی برخوردار است، طبق سنوات قبل و با شور و فراوان در شهرستان کنگان برگزار شد.

در این مراسم که در عصر روز ۱۴ ماه رمضان صورت می گیرد کودکان و نوجوانان اعم از فقیر و غنی به صورت دسته جمعی به درب منازل می روند و از صاحب خانه طلب گرگشو با دو زبان فارسی و عربی میکنند. صاحب خانه نیز با مواد خوراکی از قبیل دانه های گندم برشته شده (دنگ)، ذرت بو داده، آجیل و خوردنی های دیگر و همچنین پول از آنها پذیرایی می کند و در کیسه آنها می ریزد.

از جمله شعارهایی که کودکان می دهند عبارتند از: گرگشو بت عبشو   سی فردشو یا “اعطونا من مالکم” یعنی از مالتان به من بدهید؛ یا ” اعطونا الله یعطیکم” یعنی بدهید خدا به شما میدهد

IMG-20150701-WA0027 [640x480]

آیین گرگشو یکی از رسومات قدیمی  مردم بندرنشین جنوب کشور به خصوص شهرستان کنگان در ماه مبارک رمضان میباشد . البته در برخی دیگر از شهرهای ایران مثل بیدگل ، مشهد، کاشان، آران و برخی نقاط استان خوزستان هم برگزار می شود. کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان، امارات، بحرین، قطر، کویت و عربستان نیز این رسم را تقریبا مثل ما انجام می دهند. ظاهرا این رسم در کشور بحرین قوی‌تر از دیگر کشورهای عرب است. با این همه معلوم نیست که این رسم از کجا شروع شده؛ ایا از اعراب به ما رسیده یا برعکس؟   

IMG-20150701-WA0004 [640x480]

عده ای معتقدند که کلمه ی گرگشو تغییر یافته ی گره گشا می باشد که گویا اولین بار حضرت زهرا (س)، به یمن تولد اولین فرزند خود ، امام  حسن (ع)؛ با پخش کردن شیرینی میان کودکان همسایه، خوشحالی خود را با دیگران  قسمت کرد. می‌گویند که مردم برای عرض تبریک به امام علی (ع ) و حضرت فاطمه (س) «قره عین! قره عین!» گویان به درب منزل‌شان می‌رفتند و کم‌کم به صورت مناسبتی هر ساله در میان مسلمانان رواج گرفت.

موقعی که پیامبر( ص)خبر شنیدن تولد نوه خود را شنید خوشحال شد و به منزل فاطمه (س) رفت و از طرف خدا اسم ایشان را حسن نامید.

مردم نیز برای عرض تبریک نزد ایشان می آمدند و به وی تبریک می گفتند.
برخی معتقدند که این کلمه از «قرع الباب» به معنای درب زدن گرفته شده است. به خاطر اینکه کودکان درب خانه‌ها را برای دریافت شیرینی و عیدی می‌کوبند.

IMG-20150701-WA0007 [640x480]

ضرورت و اهمیت آیین گرگشو:

این مراسم و آیین کهن که از دیر باز در منطقه جنوب ایران برگزار می شود دارای اهمیت و جنبه های مثبت فراوانی است.

از آنجا که این مراسم توسط پیروان مذهب سنی و شیعه انجام می شود، دارای پیام بسیار مهمی برای وحدت بین امت اسلام است که باید توجه ویژه ای به این فایده و نتیجه مهم گردد. این مراسم می تواند نقش مهمی در ایجاد همگرایی و تقریب بین مسلمین شود.

گرگشو در بندر کنگان

 

از منظر جامعه شناسی نیز این آیین دارای اهمیت ویژه ای است. گرگشو مقبولیت اجتماعی بالای در بین مردم دارد.

همایشی عظیم که همه مردم در آن سهیم هستند و از چند روز قبل خود را برای این همایش اجتماعی مذهبی عظیم آماده میکنند.

همه خانواده ها اعم از فقیر و غنی در آن شرکت می کنند. شکاف های اجتماعی و حتی اقتصادی را در هم می شکند و باعث می شود که مردم شکاف طبقاتی را احساس نکنند.

بذل و بخشش پیام دیگر گرگشو است. اینکه خانواده ها به کودکان خود یاد بدهند که بخشش داشته باشند، دارای اثرات تربیتی زیاد ی است.

با توجه به پیامهای مفید این رسم مثل وحدت، بذل و بخشش عدم تبعیض بین فقیر و غنی، ضرورت دارد که مسولان محترم این استانهای جنوبی همتی کرده و این روز را در تقویم ایران به ثبت برسانند، چون مردم این رسم را از دیرباز با شور و شوق بدون استثنا هر سال برگزار می کنند.

خوشبختانه رسم حسنه گرگشو هنوز رنگ کهنگی به خود نگرفته و هر سال بر تعداد کودکانی که به این رسم و آیین می پیوندند بیشتر از قبل می شود.

IMG-20150701-WA0026 [640x480] گرگشو یا قرقعان در بندر کنگان گرگشو یا قرقعان در بندر کنگان

 

 

 

//

نظرات

  1. میرزایی says:

    بسیار سپاس گذار از معلم گرامی جناب آقای قاسم احمدی

  2. ناشناس says:

    اقای احمدی خسته نباشید دستتون درد نکنه تحقیق تون راجع به این سنت دیرینه و احیای ان و زنده نگهداشتن این ایین کهن و به قولی تقویت مذاهب سنی وشیعه وایجاد وحدت وهمدلی بسیا ر عالی می باشد موفق باشید

  3. محمد امین says:

    بسیار عالی بود آقای احمدی
    بنده نیز با شما هم نظر هستم
    چون که این آداب و رسوم از سنت های حسنه است پس میبایست که در ترویج این رسوم از هیچ تلاشی دریغ نکنیم و اجازه ندهیم که این رسوم بدست فراموشی سپرده شوند. که یکی از راه های پیشگیری از این اتفاق ثبت آن در تقویم است

  4. یاسمن says:

    بسیار زیبا
    این رسم باعث خیرات وشادی میشه

  5. samane says:

    هله بوشهر خومو

  6. محمد says:

    ممنون آقای احمدی
    بسیار عالی بود

  7. حسین says:

    باتشکر از ثلاث وهمچنین استاد بزرگ وفهیم اقای قاسم احمدی

  8. ح . عبداللهی says:

    با سپاس از استاد احمدی عزیز
    هر آیینی که بذر شادی و خرمی و امید را در دل مردم بکارد و با عرف و شرع و قانون مخالفتی نداشته باشد ، باید پاس داشت و احیا نمود . در این زمانه ی پر استرس و فشرده و در میان رفتارهای فرد گرایانه و انزوا طلبانه ی نسل جدید ، چنین مراسمی غنیمت است و احیای این رسم کهن که اقوام و ملت های این دور و اطراف را به هم می پیوندد ، مفید و گره گشا است .
    عطونا الله یعطیکم
    بیت مکه ایودیکم

  9. شعری says:

    با عرض سلام
    این مراسم واقعا بی نظیره
    من هم فرزندم را برای جمع اوری گرگشو فرستادم و در این روز شور و نشاط زاید الوصفی داشت
    به امید ثبت ملی این آیین ارزشمند
    من از آقای احمدی که همیشه برای بالا بردن و زنده نگه داشتن فرهنگ وطنمان تلاش میکند سپاسگذارم

  10. adel says:

    مقاله بسیار جالبی بود

  11. عضو افتخاری انجمن عکاسان کنگان says:

    زیبا ودوست داشتنی…….

  12. قاسمی says:

    سلام درود بر استاد خودم جناب اقای احمدی خداراشاکرم که جناب اقای قاسم احمدی هست و این رسم و رسومات را به نسل جدید انتقال می دهد و دوباره ان را زنده نگه می دار احسنت

  13. جعفردوراهکی says:

    عالیه عکساتون

  14. شکر says:

    با سلام… عالی بود آقای احمدی عزیز … احسنت
    خیلی جالب بود

  15. عیسی says:

    باسلام وتشکر فراوان از آقایان احمدی وصفایی علی الخصوص ثلاث آرزوی موفقیت برای شما از خداوند بزرگ دارم

  16. VIDA says:

    اشو کشتم مردم در ریشو باز کردن 🙂

  17. سلام بر ثلاث و عرض ادی خدمت استاد عزیز قاسم احمدی
    عذرخواهی می کنم
    کاش توضیحی در مورد این رسم زیا در مورد دیارعشق شهر بنک هم می دادید این رسم زیبا در بنک هم به طور خیلی قشنگ برگزار شد

  18. سناسیری says:

    بسیارممنون و سپاسگذارازشما معلم دلسوز و مهربان جناب آقای احمدی که با تلاشهای خودتون سنت ها رو برای ما یادآور میشین ..

  19. سلام و سپاس از همه عزیان بابت ابراز لطف و محیت شان نسبت به بنده حقیر .طاعات و عبادت قبول .التماس دعا

  20. ناشناس says:

    اولا اشاره کرده بودید که بعضی از کشورهای عربی مراسم مانند ما انجام می دهند بلکه درست آن است که ما مثل انها انجام می دهیم وثانیا این مراسم عربی می باشد ومختص کشورهای عربی است که ما هم بعلت مجاورت با این کشورها متاثر از آنها شده ایم وثالثا این مراسم ربطی به دولت امام حسن(ع) ندارد واحتمالا به علت به نیمه رسیدن ماه رمضان می باشد و یکی از دلایل آن نیز توجه ویژه اهل سنت به این مراسم است

    • سيد حسن says:

      برخی از عربها می گویند او از شیعه و سواحل ایران از دوران باستان آمد و حقیقت در حال حاضر در بنادر خلیج فارس برای شیعه و سنی است، و هیچ کس اهمیت که از کجا آمده، اما شادی برای کودکان

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن