بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 17510
تعداد نظرات:۸ دیدگاه
تاریخ انتشار:پنجشنبه 11 تیر 94 2:05 ب.ظ

تصاویر / گرگشو در کنگان

اختصاصی ثلاث – رسم گرگشو که گویا از کشورهای عربی وارد ایران شده است، بدین صورت است که در پانزدهم ماه رمضان، به شکرانه این ماه و سالروز تولد امام حسن (ع)، خردسالان در حالی که کیسه‌هایی به دست دارند، سر و کله‌شان پیدا می‌شود و به صورت جمع‌های چند نفره (گاهی حتی گروه‌های ۱۵ […]

اختصاصی ثلاث – رسم گرگشو که گویا از کشورهای عربی وارد ایران شده است، بدین صورت است که در پانزدهم ماه رمضان، به شکرانه این ماه و سالروز تولد امام حسن (ع)، خردسالان در حالی که کیسه‌هایی به دست دارند، سر و کله‌شان پیدا می‌شود و به صورت جمع‌های چند نفره (گاهی حتی گروه‌های ۱۵ نفری) درِ خانه‌ها را می‌زنند و شکرانه گرگشو را طلب می‌کنند. پیشتر که بافت بومی و فرهنگی کنگان تغییر چندانی نکرده بود، همه خانواده‌ها می‌دانستند که از روز قبل باید برای کودکانی که درِ خانه‌هایشان را خواهند زد، شکرانه‌ای آماده کنند.

مردم هم با تنقلات، آجیل و خشکبار، گندم برشته شده (در اصطلاح محلی: دنگ) و… از کودکان پذیرایی می‌کردند. تا همین چند سال پیش که پسرکان و دخترکان کوچک درِ خانه ما را می‌زدند، مادرم از چند روز قبل، شکرانه گرگشو آنان را آماده می‌کرد. امروز که جمعیت غیر بومی در حال پیشی گرفتن از جمعیت مردم بومی کنگان است، سبب شده که برخی شهروندان غیربومی این کودکان را از خود برانند و بعضاً برخوردی تند و تحقیرآمیز با آنان کنند. همین امر سبب گردیده که دیگر کمتر خانواده‌ای تمایل داشته باشد که فرزندش به گرگشو برود.

عکاس ثلاث / رضا صفایی

گرگشوکنگان۹۴ (۱) گرگشوکنگان۹۴ (۲) گرگشوکنگان۹۴ (۳) گرگشوکنگان۹۴ (۴) گرگشوکنگان۹۴ (۵) گرگشوکنگان۹۴ (۶) گرگشوکنگان۹۴ (۷) گرگشوکنگان۹۴ (۸) گرگشوکنگان۹۴ (۹) گرگشوکنگان۹۴ (۱۰) گرگشوکنگان۹۴ (۱۱) گرگشوکنگان۹۴ (۱۲) گرگشوکنگان۹۴ (۱۳) گرگشوکنگان۹۴ (۱۴) گرگشوکنگان۹۴ (۱۵) گرگشوکنگان۹۴ (۱۶)

نظرات

  1. موسوي says:

    باسلام خسته نباشید
    بسیارعالی بود
    ای کاش خانواده هاوقت میذاشتن برای بچه هاکیسه های پارچه ی میدوختندقشنگترمیشد

  2. همکار says:

    سلام .اصلا هم خوب نبود .از ی محله عکس شکار شده بود

  3. محمد رضا says:

    آقا کمی به عکسایی که میگیرید دقت کنید خواهشا !
    توی ۹۰درصد عکسا اگه یه غیر کنگونی نگاه کنه به نظرش کنگون یه جای درب و داغون با محله های خاکی و قدیمیه

  4. معلم كنگاني says:

    رسم زیبایی است احسنت
    لطفا برای عدم تخصیص حق نوار مرزی برای معلمان کنگانی هم کاری کنید روستاهای اطراف و دیر شاملشون شده بجز کنگان ممنونم

  5. دانی says:

    کاشکی منم میمدم دوستام اومدن نرفتم باهاشون

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن