بروز شده در : جمعه 25 اسفند 1402 ساعت 9:51 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 1837
تعداد نظرات:۱۰ دیدگاه
تاریخ انتشار:یکشنبه 22 تیر 93 2:10 ب.ظ

وقتی مسئولان عقب می مانند/

تصاویر(۲)/کودکان بنکی و کنگانی در تب و تاب احیای رسم گرگشو

ثلاث – نکات نهفته ای در رسم گرگشو؛ نظیر تقویت استقلال و اعتماد به نفس و اجتماعی شدن کودک وجود دارد که بسیاری از خانواده ها و مسئولین به آن کمتر توجهی دارند.

ثلاث – رسم گرگشو بدین صورت است که در پانزدهم ماه رمضان، به شکرانه این ماه و سالروز تولد امام حسن (ع)، خردسالان در حالی که کیسه‌هایی به دست دارند، سر و کله‌شان پیدا می‌شود و به صورت جمع‌های چند نفره (گاهی حتی گروه‌های ۱۵ نفری) درِ خانه‌ها را می‌زنند و شکرانه گرگشو را طلب می‌کنند. پیشتر که بافت بومی و فرهنگی کنگان تغییر چندانی نکرده بود، همه خانواده‌ها می‌دانستند که از روز قبل باید برای کودکانی که درِ خانه‌هایشان را خواهند زد، شکرانه‌ای آماده کنند.

مردم هم با تنقلات، آجیل و خشکبار، گندم برشته شده (در اصطلاح محلی: دنگ) و… از کودکان پذیرایی می‌کردند.امروز که جمعیت غیر بومی در حال پیشی گرفتن از جمعیت مردم بومی کنگان است، سبب شده که برخی شهروندان غیربومی این کودکان را از خود برانند و بعضاً برخوردی تند و تحقیرآمیز با آنان کنند و شاید ترس خانواده ها از گم شدن فرزندان شان مانعی برای ترویج و انتقال این فرهنگ بومی به نسل های بعد باشد و همین موانع سبب گردیده که دیگر کمتر خانواده‌ای تمایل داشته باشد که فرزندش به گرگشو برود.

البته نکات نهفته ای در این رسم علاوه بر موارد بالا، نظیر تقویت استقلال ،افزایش اعتماد به نفس ،اجتماعی شدن کودک ، بازیهای کودکانه و … وجود دارد که بسیاری از خانواده ها و مسئولین به آن کمتر توجهی دارند.

برای مشاهده تصاویر در اندازه بزرگتر لطفا روی هر عکس کلیک نمایید.

عکاس / رضا صفایی

بنک :
گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

 

کنگان :

 

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

گرگشو

برچسب ها: , , , , ,

اخبار مرتبط

نظرات

  1. عادل says:

    سلام
    گرگشو تو شهرستان دیر بعد افطاره اما تو این عکسا ک من میبینم روز رفتن گرگشو؟!!۱

  2. h.t says:

    نکات نهفته ای در رسم گرگشو؛ نظیر تقویت استقلال !!!!!!!!و اعتماد به نفس!!!!!!! و اجتماعی شدن کودک!!!!!! وجود دارد که بسیاری از خانواده ها و مسئولین به آن کمتر توجهی دارند.

    تقویت استقلال بواسطه ی گدایی؟؟؟
    اعتماد بنفس برگرفته از استقلالی که موجب ان گدایی بوده؟؟؟
    اجتماعی شدن کودک باشرکت درفعالیتی که از بیخ و بن اشکال داره؟؟؟

    من مطمئنم هدف شما احیای سنت های گذشته بوده اما خوبه که سنت های پایه دار رو زنده کنیم نه سنت هایی که معلوم نیست از کجا امده.

  3. عادل says:

    بابا اون که شب میرن خورس مدیه ها

  4. مريم says:

    اقا عادل بابا اون خور مدیه ها -خرس مدی

  5. خالو says:

    سلام
    افغانی ها هم رسم گرگشو دارن !(ظاهرا تعدادی از عکس ها دختر بچه های افغانی هستند. )

  6. احسان says:

    خالو اینا همش افغانی حسن کجاش کودک کنگونی و بنکین

  7. دینا says:

    گرگشو ؛ رسم قشنگی نی……..‌.ب نظر شما کلا گرگشو حرف شه….بهتر نی ؟؟؟؟

  8. ع--ف says:

    سلام ، به زیبائی مراسم تعریف کرده اید همچنین تصاویر نیز گ.اه و شاهد احیای این مراسم دیرینه است .

  9. هدایت الله صافی says:

    خیلی عالی من خودم شخصن از این رسم خیلی خوشم میاید ولی حیف حالا ما دیگه بزرگ شدیم و نمیتوانیم بریم(گرگهشو)

  10. شهرام says:

    سلام برهمه ی دوستانی که نظرات خود را بیان داشته اند می خواهم چند نکته ای برای اقا یا خانم ht یاداورشوم اولا که رسم گرگشو درجنوب ایران گدایی نیست این رسم از سالهای متمادی وشاید قرنها است که ادامه دارد وزمانی که ماه مبارک رمضان به نیمه می رسد کودکان هرمحله وشهر از خانه ها بیرون امده ودر ب حیاط همسایه ها رازده وبه انها این خبر را می دهند که ماه رمضان ه نیمه رسیده وخانواده ها به شکرانه ۱۵روزروزه داری وبخاطر کریم اهل بیت مژدگانی به این کودکان می دهند که به این رسم می گویند گرگشو یا به عبارت بهتر گره گشا که مردم ما اعتقاد دارند که اگر گره ای درکارشان یا مشکلی درزندگی دارند دراین روز که بچه های معصوم به درخانه انها امده با اهدا این مژدگانی وبا خوشحالی این بچه ها ودعای انها ان مشکل حل خواهد شد وثانیا این رسم فقط درجنوب ایران نیست بلکه درکشورهای حوزه خلیج همیشه فارس نیز به عنوان یک رسم دیرینه رواج دارد واین به معنای گدایی نیست شکر خدا دراین دوره وزمانه هیچکس ندار نیست چه ما چه هم کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس .البته مطلب دراین مورد بسیار است ولی دراینجا بخاطر کوتاهی مطلب فقط این چند جمله را جهت یاد اوری به ان دوست عزیز گفتم که بچه های مردم را گدا تصور نکند وانشاءالله اون هم سال اینده این رسم را بجا اورد وبچه هایی که درب حیاط خانه اورا می زنند نا امید بر نگرداند .موفق باشید.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن