بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 18671
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 11 مرداد 94 9:14 ب.ظ

یادداشت:

تاثیرگذاری استاندار و مدیریت کلان در اشتغال بومی

اختصاصی ثلاث- مدیریت و ورود استاندار در موضوع اشتغال بومی تا چه حد تاثیرگذار بوده است؟

 

خود را اصلاح کنید، جامعه اصلاح میشود. امام علی (ع)

اختصاصی ثلاث- روح اله صفایی: مسئولین محلی، استانى و کشوری همواره از پشت هر تریبون، از مصوبه اشتغال ۵٠ درصدى نیروهای بومی در تاسیسات نفت و گاز پارس جنوبی دم می زنند، یقه پاره می کنند، آسمان را به زمین می آورند؛ اما متاسفانه هرگز به گفته هاى خود عمل نکرده و مصوبه ای را که ورد زبانشان گشته، نتوانسته اند به صورت کلی محقق و اجرایی نمایند. در این اثنا یاد داستانی افتادم که دوستی نقل می کرد: 

” در شب سرد زمستانی پادشاهی به نگهبانی گفت: سردت نیست؟

پاسخ داد: عادت دارم .

پادشاه گفت: دستور میدهم برایت لباس گرم بیاورند . … ولی فراموش کرد !

صبح فردا روز، جنازه نگهبان را دیدند که روی دیوار نوشته بود: به سرما عادت داشتم اما وعده لباس گرمت مرا از پای در آورد . “

این وعده های سرکاری، امروزه، دیدگاه و روحیه مردم استان را نسبت به کار، تخریب و مایوس کرده است .

به هر حال، به نظر می رسد تحقق مصوبه اشتغال بومی ها برای مسئولین ما همان مسیر غنی سازی اورانیوم را باید طی کند با این تفاوت که در آنجا ۵+۱ است و اینجا طرف ما کل استان های کشور هستند؛ درست است که پروژه ی ملی متعلق به تمام  ملت  ایران است و باید ما به عنوان میزبان این پروژه نسبت به اشتغال ۵۰درصدی پارس جنوبی، (که طبق مصوبه دولت متعلق به استان بوشهر است ) آنها را قانع کنیم.

بالاترین مقام اجرایی استان بوشهر در مقابله با اجحاف اشتغال نیروهای بومی در پروژه های استان سخنانی را ایراد کرده اند، جای این سوال پیش می آید که چرا سازمان ها و ارگان های استان به طور کلی تحت پوشش این طرح قرار نگرفته اند تا شرکت های بومی الگوی مناسبی برای تحقق این امر، در مقابل دیدگان خود ببینند .

همواره به این معتقدیم که ” اول خود را اصلاح کنید بعد دیگران را نصیحت کنید “

 جناب آقای استاندار؛ برخی از بستگان درجه یک شما مدیریت عاملی شرکتی را برعهده دارند که در پروژه های نفت و گاز ، کارهای نسبتا بزرگی را انجام می دهند. از این لحاظ خرسندیم که شرکت های بومی در این سطح حضور دارند و فعالیت می کنند، اما از سوی دیگر با نگاهی به آمار و ارقام استخدامی های آن شرکت شاهد نتایج اسف باری هستیم .

وقتی قراردادهای میلیاردی شرکت ها امضا می شود، منتظر توجه به مناطق پیرامونی آن هستیم ولی اینبار شاهد هستیم که  از ۳۰۵ نیروی کاری مشغول به کار در شرکت مورد نظر، تعداد کل نیروهای بومی استان بوشهر به زحمت به یک عدد دورقمی هم نمی رسد. کمتر کسی در استان بوشهر از حال و روز تحصیل کرده های بومی و بیکار این استان آگاهی ندارد؛ انتظار می رود که استاندار محترم با توجه به جایگاهی که دارند ، نه تنها در اینگونه شرکت ها با جدیت وارد شوند،  بلکه به سایر شرکت ها ورود کرده و حداقل مصوبه ۵۰ درصد اشتغال نیروهای بومی استان را الزامی و اجرایی  کنند .

سوال همه ی جوانان جویای کار و خانواده از آقای دکتر سالاری این است که ، وقتی شرکت ها و مدیران بومی استان ما به این مصوبه عمل نمی کنند، چه انتظاری از سایر شرکت های منطقه باید داشت؟

استخدام در شرکت های پتروشیمی نیز یا انحصاری شده است و یا به نحوی شده که محل کار و دفتر شرکت در استان بوشهر می باشد، ولی پذیرش نیرو از مرکز یا استان های دیگر کشور صورت می پذیرد .

در بررسی کلی بحث اشتغال موارد زیر قابل تامل می باشند :

– دسته ای از افراد بدون سابقه کار و جویای هرگونه کار می باشند؛ این دسته از افراد تا روابطی پیدا نکنند، هیچ گاه حق از نزدیک دیدن محیط کاری را هم ندارند چه برسد به  اشتغال در این شرکت ها   !

راه حلی  که برای رفع این معضل پیشنهاد می گردد تاسیس دانشکده نفت و گاز می باشد و تمامی افراد (چه تحصیل کرده و چه افراد عادی) با شرکت دردوره های مورد نیاز با یادگیری مفاهیم عملی و علمی مناسب، آماده ی کار شوند و در پست های مناسب به کار گرفته شوند .(ابتدا شغل های سطح میانی همچون HSE ، آتش نشانی و ..)

البته مدیر محترم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جناب آقای مهندس یوسفی امتیاز خوبی به مردم استان بوشهر دادند و مراحل راه اندازی نمونه ای از این دانشکده به نام مرکز آموزش و توانمند سازی نیروی انسانی را  تاسیس نمودند؛ که امیدواریم به خاطر این آینده نگری، حمایت های لازم از ایشان به عمل آید .

– از سوی دیگر پیشنهاد می شود به الزام غیر قابل انکار دیگری نیز در دستور کار قرار گیرد. این اولویت عبارت از این است که استخدام در شرکت های منطقه ، منحصر به ارائه  مدرک  از این دانشکده یا مراکز باشد. این امر باعث ارتقای سطح علمی و توان  کارجویان و آماده سازی آنها برای حضور قوی در صنعت می باشد. همچنین اگر از افراد شاغل و صد البته دارای مدارک علمی مرتبط نفت و گاز به عنوان مدرس استفاده شود، با انتقال تجربیات کاری و همچنین سختگیری در آموزش ، افراد خروجی از دوره ها را به عنوان یک شخص ماهر برای اداره کار تربیت و معرفی کنند.

– دسته ی دیگر افرادی هستند که سابقه چندین ساله حضور در صنعت را دارند ولی حقوق و مزایای پایینی نسبت به سایر همکاران دریافت می کنند، که این خود نوعی تبعیض نیروی کار به حساب می آید و منجر به خروج از کار می شود، لذا اگر کاری پیشنهاد می گردد، با رنج حقوقی و دستمزد آن شرکت یکسانی داشته باشد .

– برخی از افراد شاغل نیز آنقدر شرایط برآنها سخت گرفته می شود و به نحوی برخورد می گردد که تحت فشار مجبور به استعفا یا جابجایی شوند .

– عدم تربیت مدیران توانمند در طول این دهه گذشته یکی از عواملی است که اکنون این مشکلات را پدید آورده است. یادمان باشد که موفقیت دست یافتنی است و برای موفقیت باید دست به زانوی خود زده و برخیزیم .

هدف نویسنده از حمایت بومی ها تا آنجایی است که انتخاب یک مدیر بومی درسطح کلان باعث پیشرفت منطقه مدیریت باشد ولی اگر مدیری که با نفوذ بومی و جناحى بر سر کارآید و نتواند وظایف خود را به صورت صحیح انجام دهد و دنبال حواشی و اهداف شخصی باشد؛ نه تنها باعث پیشرفت حوزه استحفاظی خود نمی شود، بلکه زمان را نیز هدر داده است .

چنانچه برای پیشرفت استان خود مدیر غیربومی ولی توانمندی بتواند مشکلات ما را چه از روابط با مسئولین در سطح خرد و کلان و چه از روش اندیشه و ایده های نوین حل کند، باید فضای کار برای او مهیا شود  و دلسوزان اهل محل از وی حمایت نمایند  و گرنه با سنگ اندازی، پافشاری و تنگ نظری بر بومی گرایی در سطح مدیریتی و اکتفا بر این گروه ، مشکلات را دوچندان خواهیم کرد .

برای تربیت مدیران بومی توانمند، ابتدا باید کارشناسان خبره را دست چین، آموزش و پرورش دهیم و بکارگیری آنها براساس ملاک شایسته سالاری (طبق گفته استاندار محترم) در پست های مختلف، راهکاری است که مدیریت استان  را در دراز مدت و در ابعاد مختلف یاری می رساند.

نمونه بارز این بی توجهی را می توان بیش از یک دهه که استان بوشهر میزبان شایسته نفت و گاز کشور بوده ولی تاکنون نه وزیر و نه وکیل و نه نماینده ای در کابینه دولت نداشته و البته نتوانسته معرفی کند .

از استاندار محترم که حسن توجه ویژه ای به انجمن ها و سمن ها و همچنین مدیران لایق و بومی دارند سپاسگزاریم ؛ از دو رکن اصلی در بیانات رهبری که سال ۹۴ را با نام دولت و ملت، هم دلی و همزبانی نامگذاری کردند، در تیم خود استفاده بهینه برده اند . یادمان نرود که نهاد ها و تک انجمن ها نقطه عطفی در پرورش جوانان مستعد و آینده می باشد. این نقطه قوت دکتر سالاری در سکان داری مدیریت استان بوشهر می باشد.

پی نوشت: آمار نفرات تا پایان سال ٩٣ می باشد.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن