بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 19641
تعداد نظرات:۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:دوشنبه 2 شهریور 94 0:12 ق.ظ

کوتاهی در زمان اعلام نیاز:

بیمارستان و مردم کنگان همچنان در بلاتکلیفی برای داشتن جراح عمومی/ ۱۰۰ روز بدون جراح عمومی

اختصاصی ثلاث- بیش از ۱۰۰ روز می گذرد و بیمارستان کنگان همچنان از نداشتن جراح عمومی محروم است.

اختصاصی ثلاث- مصطفی صفایی: پس از اینکه در اواخر اردیبهشت ماه ۹۴ قرارداد پزشک جراح عمومی بیمارستان کنگان به اتمام رسید، وی قرارداد خود را به هر دلیلی، تمدید نکرد و حاضر به ادامه خدمت در کنگان نشد.

بعد از آن، تلاش مجموعه بهداشت و درمان شهرستان کنگان، بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی و برخی مسئولین برای جذب جراح عمومی اغاز شد.

سرانجام اوایل مرداد ماه پزشک جراح عمومی جذب شد اما این اتفاق به ۱۰ روز نیز نرسید تا دوباره شاهد رفتن جراح از این بیمارستان باشیم.

هرچند یکی دو روز پیش جراح عمومی برای چند ساعت در بیمارستان حاضر شده ولی پس از آن دوباره از بیمارستان رفته است.

 

یکی از مسئولین شبکه بهداشت و درمان شهرستان که نخواست نامش فاش شود به ثلاث گفت: با توجه به اینکه مشخص بود، قرارداد پزشکان داخلی بیمارستان امام خمینی( ره) اردیبهشت ماه امسال تمام می شد، لذا باید در سال ۹۳ ، پیش بینی آن توسط بیمارستان و بهداشت و درمان شهرستان می شد.

وی افرود: با توجه به اینکه تنها زمانی که می توان برای جذب پزشک و اعلام نیاز در این مورد اقدام شود، مهر و آبان هر سال می باشد. به نظر می رسد، پیش بینی درستی در سال ۹۳ در راستای این موضوع بسیار مهم برای بیمارستان کنگان انجام نشده است. اعلام نیاز به پزشک از طریق بیمارستان و بهداشت و درمان هر شهرستان به دانشگاه علوم پزشکی استان ارائه می شود و از آنجا به وزارت بهداشت منتقل می شود و وزارت نیز در زمان تخصیص پزشک این را لحاظ می کند و تخصیص می دهد.

این مسئول تصریح کرد: وجود پزشک اطفال، زنان، داخلی و جراح عمومی برای هر بیمارستانی حیاتی هستند و نیاز اولیه و اصولی هر بیمارستانی محسوب می شوند و لذا نمی توان نام مجموعه درمانی که این چهار پزشک را نداشته باشد را بیمارستان گذاشت.

وی اذعان داشت: قطعا بر کارکنان بخش فوریت های پزشکی بیمارستان امام خمینی ره نیز با این شرایط فشاری مضاعف وارد می شود. بخشی از درآمدهای ناشی از این موضوع نیز از دست بیمارستان کنگان خارج می شود که طبیعتا بر کارانه این مجموعه درمانی تاثیری مستقیم خواهد گذاشت.

این مسئول خاطرنشان کرد: بر این دلایل نیز باید افزود که پزشکان جراح عمومی استان حاضر به جابجایی نیستند و حتی حاضرند از استان بروند ولی آن ها را از شهری به شهر دیگری جابجا نکنند.

 

یکی از کارکنان بیمارستان کنگان در این خصوص به ثلاث گفت: هم اکنون بیمارستان کنگان به طور میانگین روزانه ۲ اعزام دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر بیمارستان کنگان در نبود جراح عمومی مجبور است مشکلاتی نظیر آپاندیس را نیز به شهر جم و عسلویه اعزام کند، وضعیت و میزان رضایتمندی شهروندان در این زمینه از مجموعه درمانی، اندکی کاهش یافته است.

وی که نخواست نامش فاش شود تاکید کرد: تا زمانی که موضوع جراح عمومی به صورت قطعی حل نشود، این معظل وجود دارد و مطمئنا بر رضایت مندی شهروندان نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

—–

به هر دلیلی (که اصلا برای شهروندان قابل قبول نیست )، بزرگ ترین بیمارستان حوزه جنوب استان بوشهر یعنی بیمارستان امام خمینی ره کنگان از داشتن یک جراح عمومی، محروم است و این شایسته و در خور شان سومین شهرستان پر جمعیت استان که میزبان ۶۰ درصد از تاسیسات پارس جنوبی نیز می باشد، نیست.

بارها شاهد اعتراضات گسترده مردم در خصوص نداشتن جراح عمومی بوده ایم. در این خصوص شهروندان به شدت ناراضی بودند و بارها مراتب نگرانی و نارضایتی خود را از وضعیت سابق و کنونی به گوش فرمانداری، بهداشت و درمان، بیمارستان امام خمینی کنگان، شورای شهر و سایت خبری تحلیلی ثلاث نیز اعلام داشته اند.

هرچند مسئولین شهرستانی تمام تلاش خود را برای این موضوع انجام داده اند ولی توقعی که از جانب مردم در این خصوص از مسئولین می رود نیز کاملا بجا و قابل احترام است.

این را نیز قبول داریم که جذب پزشک در این زمان از سال بسیار دشوار است و حتی شنیده شده که مجموعه درمانی شهرستان کنگان حاضر شده، دانشجویان ترم اخر جراح عمومی را نیز به خدمت بگیرد؛ ولی این پزشکان نیز به قولی ناز کرده و حاضر به همکاری با بیمارستان کنگان نشده اند.

 

مطالبات شهروندان در هر شکلی بحق است

مطرح شده که برخی پزشکان بخاطر موضوع مالی و مطالبات و شرایطی مانند اجازه نداشتن برای استفاده از مطب در خارج از بیمارستان کنگان، با این بیمارستان همکاری نمی کنند.

از طرفی نیز مسئولین بهداشت و درمان مدعی هستند که اولا پرداخت مطالبات پزشکان، شهرستانی نیست بلکه موضوع کشوری است و همیشه مطالبات غیر مستمر کارانه با تاخیر پرداخت میشود؛ دوما، در طرح تحول نظام سلامت (که سال قبل اجرا شد)، اجازه ایجاد مطب در سطح شهر برای پزشکان طرحی ممنوع شده است و مدت ان ١۶ ماه است؛ لذا بابت حضور دائم، حق ماندگاری و مقیمی به انان پرداخت می شود و این هم به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم هست که پزشک باید تمام وقت در خدمت بیمارستان باشد هرچند پزشک بعد از طرح اجازه دائر نمودن مطب در سطح شهر را دارد.

چنانچه خدای ناخواسته یک روز تصادفی بزرگ در کنگان اتفاق بیفتد و چندین نفر همزمان راهی بیمارستان شوند؛ در نبود جراح عمومی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا می توان پیش بینی واکنش بستگان آن ها را کرد؟

نباید فراموش کرد که بیمارستان کنگان یک نعمت بزرگ برای مردم است و در راستای بهبود وضعیت و تزریق تجهیزات به آن، تلاش های زیادی از جانب مبادی مختلف صورت گرفته که به همه آنها خدا قوت می گوییم؛ ولی مطالبات شهروندان در هر شکلی بحق است، مخصوصا اگر در بحث درمان باشد.

به هر حال هدف از نگارش متن بالا، بزرگنمایی بی جهت این موضوع و یا تخریب هیچ مجموعه ای نیست؛ این موضوع بنا بر اهمیتی که دارد و همچنین تقاضای شهروندان از ثلاث به رشته تحریر درآمده و قطعا هدف از مطلب ما، بهبود وضعیت است.

 

نظرات

  1. شهروند says:

    واقعا رییس بیمارستان …..
    اون از قطع درختان که سایه ای برای مردم بود این هم از نداشتن جراح عمومی، وقتی بدرد نمی خوره عوضش کنید

    ————-

    ثلاث- قسمتی از نظر شما حذف شد

  2. mostafa says:

    تشکرویژه از آقای صفایی بابت گزارش از بیمارستان کنگان واقعا نمیدونم چه بگویم ای کاش حداقل نداشتیم بیمارستان منتش کمتر بود فکرش کمتربود میگفتیم نداریم میریم بوشهر میریم شیراز بیمارستان با نام خمینی کبیر بخدا بنده خسته شدم رفتن به شیراز زنگ زدن نوبت گرفتن واسه دکترای بوشهر یک متخصص داخلی نباید تو شهرمون باشه

  3. حمد says:

    عجب رییس بیمارستان عالیی خداونددرجات به فکرمردم بودنش را تاثریابالا ببرد

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن