بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 2111
تعداد نظرات:۱۷ دیدگاه
تاریخ انتشار:یکشنبه 29 تیر 93 12:34 ب.ظ

تحليل روز/

مدیریت کار و خدمات اشتغال باید از منطقه ویژه مستقل شود

اختصاصی ثلاث – عبدالمجید اورا: آیا وقت آن فرا نرسیده است که “مدیریت کار و خدمات اشتغال” از منطقه ویژه مستقل شود؟

ثلاث – عبدالمجید اورا : در نشیب و فراز توسعه ی گسترده ی صنعت گاز و پتروشیمی در منطقه ی ما بارها و بارها موضوع اولویت اشتغال بوِیژه برای بومیان در تحولات اجتماعی و سیاسی از انتخابات مجلس تا ریاست جمهوری رشدی سریع و پرحجم داشته تا جایی که در شعارهای کاندیدای شورا ی اسلامی شهر و روستا نیز برای خود جای پایی باز کرد.

عموما از بدو شروع توسعه میادین گازی در منطقه ، طرح آمایش مناطق تحت تاثیر انرژی مصوبه هیات دولت در سال ۸۴ و راه اندازی بخش اشتغال در امور اجتماعی منطقه ویژه تا تلاش هایی در راستای تحقق مصوبه ۵۰ درصدی جذب بومیان استان در دولت دهم اقداماتی انجام شد که هر کدام تا بخشی از مسیر راه بار را بدوش کشیده است.
بدنبال آن ها ایجاد فرضیات تولیت اشتغال در استان بوسیله نمایندگان استان بویژه نماینده فعلی حوزه انتخابیه دیر کنگان جم و عسلویه و همه و همه قصد و نیت در این بوده که فضای کار اشتغال و بویژه سهم کار جویان بومی که علیرغم همه شرایط موجود کسب و کار سنتی خود را تا حدودی زیادی در معرض نابودی دیدند، بهبود یابد.

در این میان نخبگان و فعالین متعدد اجتماعی از طریق تریبون های مختلف سعی کردند تا مطالبات مربوط به اشتغال وب کارگیری بومیان را به مسئولین ارشد دولت و وزارت نفت انتقال دهند و گاه گاهی در پی طرح همین خواسته ها روزنه ی امیدی به روی جوانان گشوده میشد و لی بعد از آن ….

اگر بخواهیم إهتمامی همه جانبه و خدمات رسانی در جهت سرویس دهی پیشرفته ی از سوی مؤسسات ذیربط را تبدیل به أمری محوری با ضمانت حفظ حقوق بومیان داشته و مساعدتی در کاهش نرخ بیکاری داشته باشیم و از تورم مکاتبات و شکایات و مطالبات بکاهیم ،شاید یکی از مناسبترین راه حل ها دور شدن از ساز و کارهای سنتی و موازی کاری های زمانبر و تو در تو باشد…

منطقه ای که تنوع کار باید در لیست انتخاب کارجویان باشد عکس آن در حال جریان است

کارجویان در انتظار ؟ انتخاب ؟ کدام کار انتخابشان میکند؟
حلقه وصل و فصل در زنجیر إجرائیات إداری کار کجاست؟ وکی این زنجیر مستقیما “کارجو “را به کار اتصال می دهد و پس از آن امنیت شغلی و دریافت حقوق و مزایا بموقع و بدون اگر و اما خواهد بود و منطقه ی ویژه مدافع مستقیم معوقات و دیگر احقاقات ایفاد قانون کار کارکنان و کارگران خواهد بود ؟

چرخش کار و سازکار و”کم دردسر” آن با بر طرف ساختن موانع وت نظیم راهکارهای نو چگونه تدوین و اجرا شود تا کار و کارفرما و کارمند و کارگر همه در سبد رضایت جاخوش کنند!

و در دامنه ی آن این ابهامات برطرف شود
مدیریت اشتغال رابط است؟
مدیریت اشتغال یک مجموعه مستقل خدمت رسانی چند بعدی است؟
مدیریت اشتغال در فضای معرفی بهتر فضای کار به موسسات مشابه کمک می کند؟
مدیریت اشتغال صرفا یک دستگاه اداری است که درزمینه کاریابی فعال است؟
مدیریت اشتغال یک مجموعه فنی علمی و حقوقی است که خلاء هدایت بسمت اشتغال را می خواهد پرکند؟
مدیریت اشتغال همان می تواند باشد که جویندگان کار انتظار دارند؟

عنوان ( مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ) با این عبارت پر و پیمان چه هدف و مقصودی را دنبال میکند؟

“اشتغال” برای مقبولیت مدیریت دراولین قسمت عبارت ” خودنمائی ”میکند ، مدیریتی که اینگونه وجهه قانونی وعام و مورد توجه کارجویان قرار می گیرد ومی خواهد خواسته های آنان را اداره کند؛»
با»»»

– مستندات قانونی چارت سازمانی و شرح و ظایف حرفه ای و نقشی تعریف شده…

– اجرای ترتیبات معین و براساس اتخاذ مجموعه ی از قوانین و مقررات و اصلاح روشها و شرایط برای حصول نتیجه وتلاش برای ایجاد وحدت رویه در انواع استخدام های وزارت نفت و شرکت های تابعه …

– آماری از متقاضیان و پذیرش شدگان و ثبت نمودار جذب ، ترک کار و اخراج … نقاط ضعف یامشکلاتی که “چرخه ی کار ” در خود و یا با خود داشته …در چه مرحله ای است و ایا توانسته است اهداف خود را محقق کند؟

_امکان إستفاده شامل از اختیارات و عناوین مطرح شده در تابلوی ( کامل ) می تواند همه ی امور مورد نیاز را دراین عرصه جوابگو باشد؟

_معضلات وموانع کدام بوده است؟

– شرایط و مکانیزم هائی که باعث تسهیل و سهولت دست یابی به اهداف دو جانبه در موسسه و مطالبات اجتماعی مربوط به اشتغال می شود کدامند؟

-کدام ابتکارات و قوانین، مربوط به إجرائیات اشتغال می تواند اقدامات اساسی برای تسریع درکاریابی وپایداری آن شود؟

– قاعدتا إمکان اقدام درعملیات ارزشگذاری ( ارزیابی) وتحلیل فعالیت های خود را خواهد داشت …-
– آیا زمان آن فرا نرسیده که مجموعه های اشتغال در منطقه برخودار از متولی و دارای برنامه و سیاستگذاری قوی ساده و روشن باشد؟

–      آیا “مجموعه جدیدی” نمی تواند با الهام از همه ی اهتمام وت مرکز دستگاههای ذی ربط ، کوتاه ترین موثرترین راه را برای متقاضیان کار ایجاد کند؟
مسلما سیستم نظارت براین مجموعه می تواند که با هما هنگی نو به نو و اختصاص پایگاه شناسائی جویندگان کار در سامانه ی دقیق از متقاضیان تحصلیکرده / فنی / ساده – آماری داشته باشد که در گزینش های رسمی وغیر رسمی کارفرمایان دولتی وغیر دولتی مشروط به ارائه ی معرفی اختصاصی از این وآن نداشته و دلشوره ی مردوی توجیهی و … یا فال گرفتن در پذیرش اتفاقی وموقتی نداشته باشند !.
و نکته مهم اینکه مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه بیشتر به تغیر وتحول ساختاری نیازمند است تا جابجائی افراد و نیروها…..

-نظم اساسی مورد انتظار بر این پایه باید به دنبال : منابع تعریف شده اشتغال/ شرایط وخصوصیات کارجو و کار / روند پایداری کار و تعریف دوره ی کار درصورت موقتی بودن. …باشد
آری وقت آن رسیده است که با بازشناسی نقش و نحوه ی تعامل با مسئولین و جوانان منطقه در مسیر مدیریت اشتغال گام های سودمندتری نسبت به گذشته برداریم.

 

 مقاله: عبدالمجید اورا

نظرات

  1. hs says:

    با سلام
    جناب آقای اورا مشکل ما بومی ها این مسئولین شهرستانی است که بخاطر حفظ منافع شخصی منافع جوانان را نادیده میگیرند یکی نیست بگه آقای مسئول شما به عنوان نماینده شهر باید از حق ما بومی ها دفاع کنید آخه صدای ما که کسی نمیشنود شما هستید که باید صدای ما را به گوش مسئولین برسانید آقای مسئول شما فقط رابط بین مردم و دولت هستید نه چیز دیگر؟؟؟؟؟

  2. علیرضا says:

    با سلام.مدیریت اشتغال روزنه ای شده بود برای حمایت از نیروهای بومی منطقه و استان.و هم اکنون نفت توسط مدیر عامل بومی سعی در از هم پاشاندن آن دارد و دریغ از یک کلمه سخن از جانب نماینده و مسئولین

  3. کنگان says:

    با عرض سلام خدمت جناب آقای آورا.
    طبق معمول قلم شما روی نقاط حساس گذاشته شده است. بله من موافقم که ساز و کار جدیدی نهادینه شود. منظور از جدید نه این است که نفرات قبلی سهل انگاری و یا کمک کاری کردند. منظور این است که از تجربیات نفرات قبلی استفاده و با مکانیزه و علمی کردن و تعاریف جدیدی از اشتغال و نوع کار و آموزش کارجویان در تمام زمینه های فنی( با توجه به نهاد فنی حرفه ای مستقر در شهر بنک) بسمت اهداف خود رفت. هر چند مدیریت کار صرفا فقط کاریابی نیست و شامل چهار بخش:۱- اشتغال۲-روابط کار (رسیدگی به شکایات و مطالبات معوقه کارگری)۳-بازرسی(ناشی از حوادث کار و سختی کار و بازنشستگی)۴-آموزش.. میباشد.
    نیروی های جدیدی که سکان مدیریت رو بدست گرفتند. نفرات تازه کاری هستند و قطعا در آینده با مشکل مواجه میشوند و باید آنها را تا آنجایی که امکان دارد حمایت شوند و از کوبیدن ک انتقادهای بیجا پرهیز شود.
    فقط یک نکته حائز اهمیت و قابل تامل اینست که باید نهادهای دولتی به طور جدی و قاطع و بدون رودربایسی، نظارت کامل بر تک تک افراد داشته باشند و اون مدیریت که چشم تمام جوانان ما دنبال آن است نباید هر طور که دلش بخواهد کار کند و از اقوام و دوست بازی باید به شدت پرهیز کنند!!!!! امید است که نفرات با تجربه و دلسوز و از همین منطقه گذاشته شوند!!!!!!!

  4. محمد says:

    اول ویرایش املایی دقت بیشتری بکن
    دوم:بزار کارشناسان نظر بدن

    • تو همانی says:

      همان هستی که همیشه میای روی مطالب این بنده خدا بالاخره یه چیری بگی که خرابش کنی ؟ ولی بهتره تو هم یه مطلب بگی قرار نیس هرمطلبی که شهروند ی بگه ؟ ما بگیم نگو / مثلا کدو تنبل که نیسیم ! یا چون از ناحیه ی تو برجکمان خورده حالا اینطوری از هرکس که بدگمانیم انتقام بگیریم / واضح تر هم میشه گفت !!!!

    • ملای نقطه گیر! says:

      یعنی حتما جنابعالی کارشناس ادبیاتی ! بنظر خودت توهمین نیم خط نظر که نوشتی چند تا بقول خودت بی دقتی می بینی؟

  5. ؟ برادر میلی says:

    همین است که باید همیشه عقب بمانیم اینکه یکی بیاید بگوید این حرف بسودمان هست یا بضررمان حرف درستی است یا حرف اشتباهی اصل در نظر دهی است؟
    …و بسیار مبتدیانه ، به سابقه ی دوستیمان و فکر تیمیمان نگاه میکنیم! اشکال املائی ودستوری ونگارشی ، نوع فونت و … تنها مروج اغراض و اعراض ما از همدیگر است و نه درمان معضلات

  6. کنگان says:

    قابل توجه کاربر عزیز آقا محمد.
    اگه منظور جنابعالی با من بود. که باید به عرض شما برسونم که کارشناسهایی که جنابعالی مد نظرتون است در خواب خوش هستند و سرشون مثل کبک تو برف فرو کردن. دوما تو که اینقدر انشا و املات قویه لطف کن نظر سازنده ات رو اعلام کن و گرنه سکوت اختیار کن جو سازی بیخود نکن.

  7. کنگان says:

    کاربر محمد.
    اگر هم منظورت با آقای اورا است که دیگه بدتر. چونکه تا هزار سال دیگه هیچ یک از مسئولین عزیز کنگان خودشونو تو دردسر نمی اندازن… بزار حداقل توسط آقای اورا که هیچ مسئولیت و وظیفه ای بر گردن نداره!!!!! کمی به آقایون فشار وارد شود

  8. محمد says:

    بهتره انتقاد ها پذیرفت وبا سعه ی صدر ومنطق جواب داد نه با مغالطه وبازی با کلمات ورگبار توهین ها

    • ملای نقطه گیر! says:

      نه دوست عزیز قصدی بدی درکار نبود ؟ فقط می خواستم خدمتتان عرض کنم که: میزان ارزش هر”نقد” به ارزش نقُاد بسته است همین.

  9. شهروند says:

    مشکل ما
    فرماندار
    امام جمعه
    سپاه
    اداره کار
    هست انها باید دست بکار شوند شرکتهای مستقر موجود در منطقه باید زیر سوال برد . چرا همه مدیر پروژها و سرپرست کارگاه همه غیر بومین که بومی نتونه اونجا استخدام شود.
    ازبس شرکتها سیر این مسئولین کنگان کردن دگه مختار به حرفشون نیستن حرفاشون با پول میخرن .

    شکمشون سیره بفکر ملت فقیر نیستن …………… دنیا و اخرت.

    • ثلاث says:

      کاربر گرامی با عرض پوزش بخشی از نظر شما ویرایش شد

    • کنگونی says:

      کاملا با نظرشهروند موافقم مشکل ما نبود مدیران بومی در این شرکت ها است ما تو کنگان افرادی در سطح مدیر زیاد داریم چرادر حال حاضر کل مدیران باید برازجونی باشند:استاندار – مدیر عامل منطقه ویژه و ….. همه برازجونی هستند !!!!!!!! که نیروی بومی باید واسهکارهای خدماتی پشت در این شرکت ها وایسه شاید واسه کار بیل و کلنگی بگیرنش در حال حاضر باید یه آمار بگیرید ببینید تو کنگون چند تا لیسانسه بیکار داریم ما تو کنگون همه چیزمون رو گرفتند حتی حاضر نیستند به نیروی بومی کار هم بدهند آقایون مسئولین که فقط شعارمیدهید بخدا آخرتی هم وجود دارد

  10. M@tin says:

    تشکر و قدردانی از جناب آقای عبدالمجید اورا

  11. نقنقو says:

    حالا هر که بگه بومی شاید فکر کنند میخوان مردم طلب ارث ومیراث کنند دست بر دارید برازجان هم قبلا جز کنگان بوده از نماینده بپرسید که هم شاهده و هم خودش بومی؟!

  12. بي طرف says:

    درود بر آقای آور..
    من با نظر اول کاربر(کنگان) و کاربر(کنگونی) به شدت موافقم

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن