بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 21278
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:جمعه 3 مهر 94 5:36 ب.ظ

چند نکته برای مادران:

اهمیت بالای شیردهی در روزهای اول تولد / روش افزایش شیر مادر

ثلاث – سریعترین مرحله رشد بعد از تولد ، دوران شیرخوارگی است. نیازهای غذایی کودک در هر دوره زندگی باید با رشد و نمو او هماهنگ باشد.

  • زهره یاورزاده مرزبانی :

 

ثلاث –  سریعترین مرحله رشد بعد از تولد ، دوران شیرخوارگی است. نیازهای غذایی کودک در هر دوره زندگی باید با رشد و نمو او هماهنگ باشد. ترکیب شیر مادر تا ۶ ماهگی کاملا منطبق با نیازهای شیرخوار است و رشد کودک را تامین می کند. تغذیه با شیر مادر باید بلافاصله بعد از تولد نوزاد شروع شود.

در روزهای اول، شیر مادر به صورت مایع غلیظ و زرد رنگی است که به آن آغوز یا کلستروم می گویند. این مایع حجم کمی دارد ولی برای نوزاد کافی و بسیار ضروری است. آغوز غنی از موادی (آنتی بادی) است که سطح ایمنی بدن نوزاد را بالا می برد و مواد معدنی و پروتئین بیشتر و چربی و قند کمتر از شیر کامل دارد.

حدود ۱۰ روز طول میکشد آغوز به شیر کامل تبدیل شود. تقریبا همه مادران قادرند شیردهی موفق داشته باشند و نباید اشکالات جزیی موجب نگرانی شود. تشویش و نگرانی می تواند جاری شدن شیر را مختل کند. نوزاد سالم باید به خوبی و مکرر در طی شبانه روز شیر بخورد. هر چه تعداد شیر دهی بخصوص در شب ها بیشتر باشد، شیر زیادتر تولید می شود.

 

چند نکته در تغذیه کودک با شیر مادر:

  • به مدت ۶ماه منحصرا به کودک شیر دهید. یعنی بنا به تقاضای نوزاد و حتی شب ها شیر داده شود و هیچ ماده غذایی حتی آب و آب قند به نوزاد ندهید.
  • طول مدت شیر خوردن و فواصل شیردهی باید مطابق میل و دلخواه شیرخوار باشد.
  • قبل از شیر دادن، دستهای خود را با آب و صابون بشویید.
  • بعد از خاتمه شیردادن، برای جلوگیری از صدمه به نوک پستان بهتر است یک قطره شیر بر روی نوک پستان بگذارید.
  • بهتر است از غذاهای حاوی کلم ، پیاز ، سیر و ادویه کمتر استفاده شود زیرا سبب تغییر طعم شیر می شود.

زهره یاورزاده مرزبانی- کارشناس مامایی

نظرات

  1. M@tin says:

    شنیدین میگن طرف آدم کلاه بردارین…ای بخاطر شیر حروم خورده…واقعآ تآثیر مینه….نصیحتی برای مادران امروز برای تربیت فرزندان قبل از بزرگ شدن.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن