بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 21658
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 21 مهر 94 7:28 ق.ظ

دست خادم‌الحرمین در دست صهیونیست‌ها/

چرا مسئولیت تأمین امنیت حجاج به شرکت انگلیسی – صهیونیستی G4S سپرده شده است؟

ثلاث- شرکت G4S که خدمات زیادی به رژیم صهیونیستی می‌دهد و سهامش را صهیونیست‌ها خریده‌اند، طی قرارداد با حکومت عربستان سعودی، از چند سال پیش مسئول تأمین امنیت حجاج در بزرگ‌ترین گردهمایی مسلمانان جهان شده است. شرکت G4S در ۱۶ کشور عربی فعال است و حجم معاملات سال ۲۰۱۳ این شرکت در کشورهای عربی ۸۰۵ میلیون دلار برآورده شده است.

به گزارش ثلاث و به نقل از مشرق، مراسم حج امسال با بیش از هزار نفر کشته، شاید خونین‌ترین مراسم حج در طول چندصد سال اخیر بود. سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، فاجعه مشکوک منا، و آتش گرفتن چادرهای برخی حجاج، همه نشان داد که حکومت سعودی قادر نیست امنیت جانی حجاج را طی مراسم حج تأمین کند. این در صورتی است که به‌رغم شواهد و قرائن مختلف، نخواهیم سعودی‌ها را متهم به خیانت عمدی به مسلمانان و دست داشتن در کشتار حجاج کنیم. پادشاه عربستان خود را خادم‌الحرمین معرفی می‌کند، اما امسال آن‌قدر مشغول کمک به تروریست‌ها در سوریه و بمباران مردم بی‌دفاع یمن بود که مهمان‌های حرمین شریفین را به کل از یاد برد. با این حال، بررسی سابقه برگزاری مراسم حج نشان می‌دهد بی‌کفایتی، فقط مختص “خادم‌الحرمین” جدید نیست.

پایگاه تحلیلی “گلوبال‌ریسرچ” در گزارشی به قرارداد عربستان با شرکت انگلیسی-صهیونیستی G4S برای تأمین امنیت مراسم حج می‌پردازد و می‌نویسد: حج سال ۲۰۱۳، برای فلسطینیان خاطره بسیار تلخی بود. حجاج فلسطینی با گروهی رو به رو شدند که در کنار رژیم غاصب صهیونیستی به سرکوب و حتی شکنجه آنان می‌پردازد. انجام تمامی امور حج آن سال بر عهده شرکت انگلیسی تأمین‌کننده خدمات امنیتی G4S بود.

 

عربستان سعودی، شرکت امنیتی «طرفدار اسرائیل» را برای نظارت بر حج در مکه به کار می‌گیرد
شرکت انگلیسی-صهیونیستی G4S مسئول تأمین امنیت حجاج است

G4S از جمله شرکت‌هایی است که خدمات زیادی به رژیم صهیونیستی می‌دهد: اولاً برای بازداشتگاه‌های این رژیم تجهیزات امنیتی فراهم کرده و خدماتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. برخی از این مکان‌ها هم برای نگه‌داری از زندانیان سیاسی فلسطینی در کرانه باختری و فلسطین اشغالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوماً با ارائه خدمات امنیتی، امنیت کسب و کار در شهرک‌ها را فراهم می‌آورد. سوماً برای ایست‌های بازرسی ارتش اسرائیل در کرانه باختری تجهیزات و خدمات حفاظت را مهیا می‌نماید. و نهایتاً برای مراکز فرماندهی پلیس در کرانه باختری نیز سیستم‌های امنیتی تهیه می‌کند.

بر اساس اطلاعاتی که از شبکه الاخبار به دست آمده، دولت عربستان قبلاً هم از شرکت‌های امنیتی خصوصی جهت ارائه خدمات مرتبط با حج استفاده کرده است. تنها در حج سال ۲۰۱۴ تعداد حیرت‌انگیز ۷۰۰ هزار نیرو از همین شرکت‌ها به کار گرفته شد. بیش‌تر گزارش‌های فاش شده حاکی از آنست که از سال ۲۰۱۰ تأمین امنیت حج به سازمان المجال G4S یکی از زیرمجموعه‌های شرکت مادر G4S محول شده است. به گفته زید شعیبی اکتیویست عضو کمپین بایکوت عدم سرمایه‌گذاری و تحریم رژیم صهیونیستی (BDS)، شرکت خصوصی G4S به همکاری در شکنجه زندانیانِ محاکمه‌نشده و حتی کودکان در فلسطین متهم است.

اگرچه G4S، مفاد قراردادهایی را که با مقامات سعودی به امضا رسانده، علنی نکرده است، اما در گزارش‌های دوره‌ای این شرکت به تعداد محدودی از فعالیت‌هایی که در عربستان سعودی انجام داده اشاره شده است. موفقیت این شرکت در عقد قرارداد با شرکت خدمات متروی جده” به منظور تأمین امنیت مراسم حج، یا همکاری این شرکت در حمل و نقل بیش از سه میلیون زائر که هر ساله به مکه سفر می‌کنند، از این دسته است.

البته کمپین BDS نیز در این زمینه بی‌کار نمانده است. در یک کنفرانس خبری که در تاریخ ۲ اکتبر سال ۲۰۱۴ برگزار شد، این کمپین برای دولت سعودی پیام واضحی را ارسال کرد و از عربستان خواست با شرکتی که مسئول تأمین تجهیزات و امنیت شهرک‌های صهیونیستی، ایست‌های بازرسی مناطق اشغالی و تجهیزات پلیس این رژیم است، قطع همکاری کند.

عربستان سعودی، شرکت امنیتی «طرفدار اسرائیل» را برای نظارت بر حج در مکه به کار می‌گیرد
اعتراض مردم به همکاری شرکت G4S با رژیم صهیونیستی

فعالان BDS تنها کسانی نیستند که به این اقدامات عربستان واکنش نشان می‌دهند. شیخ عکرمه صبری سرپرست سابق شورای عالی اسلامی در بیت‌المقدس و امام جماعت سابق مسجدالاقصی، اعلام کرده است که این شرکت، تأمین امنیت، فعالیت‌ها و تعهداتی را در مناطق اشغالی اسرائیل برعهده دارد. کسانی که در تصرف منطقه‌ای یاری‌کننده اشغالگران هستند، مسئول و شریک جرمند. همان‌طور که یاری‌کنندگان متجاوزان خود نیز متجاوزند.

شعیبی در مصاحبه با شبکه الاخبار می‌گوید که کمپین BDS به موازات ارتباط با سرویس‌گیرندگان از شرکت G4S با وزیر اقتصاد فلسطین به عنوان مرجع ذی‌صلاح در مقوله بایکوت سرزمین‌های اشغالی نیز ارتباط برقرار کرده است. اما به گفته شعیبی در زمانی که این شرکت با ادامه همکاری با اشغالگران، حقوق فلسطینیان را نقض می‌کرد، وزیر فوق‌الذکر در راستای توقف این خشونت‌ها کوچک‌ترین پاسخ یا واکنشی نشان نداد.

G4S در زندان‌ها و مراکز بازجویی اسرائیل

زیرمجموعه G4S در اسرائیل (هاشمیرا) در جولای ۲۰۰۷ با سازمان زندان‌های اسرائیل قرارداد بسته بود تا سرویس‌های امنیتی و تجهیزات لازم برای نقض مفاد ۴۹ و ۷۶ قرارداد چهارم ژنو را فراهم آورد. این شرکت برای زندان هاشارون-رامونیم (که یک بند از آن مختص نگه‌داری از زندانیان سیاسی فلسطینی است) سیستم‌های امنیتی و کنترل مرکزی مهیا می‌کند.

G4S علاوه بر تهیه مجموعه‌ای گسترده از تجهیزات امنیتی در زندان‌های دامون و کتزیوت، در زندان مگیدو یک اتاق فرماندهی مرکزی مستقر کرده است. این شرکت در زندان اوفر جایی که بیش از ۱۵۰۰ فلسطینی (اکثراً زندانیان محاکمه‌نشده) محبوس هستند، در کنار استقرار اتاق فرماندهی مرکزی، سیستم‌های دفاع جانبی را بر روی دیوارهای اطراف زندان نصب کرده است. شرکت G4S برای زندان‌های رژیم صهیونیستی به کرات سیستم‌های فرماندهی و کنترل، فناوری اطلاعات (IT) و دوربین مداربسته فراهم آورده و به مسئولین این زندان‌ها مشاوره می‌دهد.

در مراکز بازجویی جالما و مسکوبیه که توسط شرکت G4S تجهیز شده‌اند، حتی کودکان نیز از شکنجه در امان نیستند. اوایل سال ۲۰۱۴ در یکی از این بازداشتگاه‌ها، عرفات جرادات شهروند فلسطینی در حین شکنجه جان باخت. در همین مرکز، لویا الاشقار حین بازداشت از ناحیه ستون فقرات دچار شکستگی شد و پای چپش برای همیشه فلج شد.

عربستان سعودی، شرکت امنیتی «طرفدار اسرائیل» را برای نظارت بر حج در مکه به کار می‌گیرد
شهادت “عرفات جرادات” در بازداشت رژیم صهیونیستی
منجر به اعتراضات گسترده مردم فلسطین شد

دامنه فعالیت‌های G4S و منافع این شرکت در جهان عرب حدوداً شش برابر فعالیت‌ها و منافع این شرکت در سرزمین‌های اشغالی است. در حقیقت، تنها سهم سعودی‌ها از بازار این شرکت، ده برابر سهم رژیم صهیونیستی است.

طبق قانون ارتش اسرائیل، می‌توان تا ۶۰ روز بازداشتی‌ها را بدون دسترسی به وکیل بازجویی کرد. این بدان معناست که وکلا نمی‌توانند شاهد روش‌های بازجویی از موکلان خود باشند. تمامی این اقدامات توسط شرکت G4S تسهیل می‌شود.

ایست‌های بازرسی، شهرک‌ها و ایستگاه‌های پلیس

G4S در چندین ایست بازرسی در کرانه باختری از جمله ایست‌های قلندیا و بیت لحم در کرانه باختری و ایست بازرسی بیت حانون در غزه، تجهیزات بازرسی وسایل و بازرسی بدنی را مهیا کرده است.” این شرکت در منطقه E1 کرانه باختری نزدیک به منطقه معاله آدومیم نیز تجهیزات امنیتی را در اختیار پلیس اسرائیل قرار داده است.

ایست‌های بازرسی تجهیز شده توسط G4S مشکلات زیادی را برای بیش از ۲۳ هزار فلسطینی که در بیت‌المقدس و مناطقی کار می‌کنند که از سال ۱۹۴۸ به طور کامل تحت اشغال اسرائیل بوده، به وجود آورده است. این فلسطینیان هر روز صبح مجبورند تحت این بازرسی‌های تحقیرآمیز قرار گرفته و اغلب، دیر به محل کار خود برسند. شرکت G4S در شهرک‌ها برای شهروندان خاص و صاحبان مشاغل نیز تسهیلاتی را فراهم می‌آورد.

اروپا واکنش نشان می‌دهد

در حالی که عربستان سعودی نسبت به فسخ قراردادهایی که با شرکت G4S منعقد کرده، بی‌توجه است کمپین BDS در اروپا به موفقیت‌هایی دست یافته، تا جایی که این شرکت چندین قرارداد در اروپا را به خاطر فعالیت‌های کمپین BDS از دست داده است. یکی از این قراردادها، قرارداد با دانشگاه اسلو بود که پس از فشار گروه‌های دانش‌جویی، ماه جولای سال گذشته میلادی مسئولین از عقد این قرارداد صرف‌نظر کردند.

عربستان سعودی، شرکت امنیتی «طرفدار اسرائیل» را برای نظارت بر حج در مکه به کار می‌گیرد
اعتراض مردم به همکاری شرکت G4S با رژیم صهیونیستی

در انگلستان، انجمن معلمان شرق لندن، مقامات محلی را تحت فشار قرار دادند تا قرارداد با شرکت G4S را فسخ نمایند. این شرکت در پایتخت انگلستان به بیش از ۲۵ مدرسه خدمات ارائه می‌کرد. کمپین‌های تحریم G4S تا دانمارک، سوئد، بلژیک و دیگر کشورهای اروپایی گسترش یافته‌اند. ماه آوریل سال ۲۰۱۴، شرکت G4S از تجدید قرارداد ۲۰۰۸ مبنی بر تأمین سرویس‌های امنیتی برای چندین ساختمان پارلمان در اروپا باز ماند.

G4S در جهان عرب

شرکت G4S در ۱۶ کشور عربی فعال است و حجم معاملات سال ۲۰۱۳ این شرکت در کشورهای عربی ۵۰۱ میلیون پوند (۸۰۵ میلیون دلار) یا حدود ۶ درصد از کل معاملات این شرکت برآورده شده است. این شرکت علاوه بر حفاظت از شرکت‌های خصوصی برای تأمین امنیت در فرودگاه‌های بغداد و دبی، سفارت‌های کشورهای عربی، رویدادهای ورزشی در کشورهای عربی، حدود ۴۴ هزار نفر را به کار گرفته است. در مقابل، G4S از فعالیت‌های خود در سرزمین‌های اشغالی حدود ۱۰۰ میلیون پوند (۱۶۰ میلیون دلار) یا حدود ۱ درصد از کل درآمد سالانه خود را کسب می‌کند.

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن