بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 22489
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 5 آبان 94 7:34 ب.ظ

یک سوم بوشهری ها زیر خط «فقر مسکن»/ کف اجاره در استان چقدر است؟+ جدول

  ۳۶ درصد از خانوار استان بوشهر- رقمی بیش از یک سوم- توان تامین حداقل های اولیه برای محل سکونت خود را ندارند. به گزارش «خلیج فارس»؛ این آمار براساس مطالعه ای پژوهشی می باشد که اخیرا در فصلنامه علمی «اقتصاد مسکن» منتشر شده است. مطالعه ای که گفته می شود قرار است بیس و […]

 

۳۶ درصد از خانوار استان بوشهر- رقمی بیش از یک سوم- توان تامین حداقل های اولیه برای محل سکونت خود را ندارند.

به گزارش «خلیج فارس»؛ این آمار براساس مطالعه ای پژوهشی می باشد که اخیرا در فصلنامه علمی «اقتصاد مسکن» منتشر شده است. مطالعه ای که گفته می شود قرار است بیس و شالوده طرح “مسکن اجتماعی” (واحدهای انبوه ارزان قیمت) باشد که از برنامه های مهم آخوندی وزیر راه و شهرسازی در روز رای اعتماد بود.

بحث گرانی مسکن و هزینه بالای اجاره بها در بوشهر تکراری ست، دغدغه ای ملی که البته در این استان و خصوصا شهر بوشهر سهم بیشتری از دخل و خرج مردم را می بلعد.

بارها این موضوع در آمارهای کشوری هم نمایان شده، اما طرحی مدون که علاج درد باشد، ارائه نمی شود.

تازه ترین رونمایی از این مشکل در مطالعه ای پژوهشی پیرامون خط فقر مسکن در استان های کشور رخ داده که براساس آن بوشهر رتبه ۶ کشور را دارد.

خط فقر مسکن به معنای حداقل هزینه اجاره یک واحد مسکونی ۶۰ مترمربعی با معیار «کمترین امکانات قابل سکونت» می باشد.

براساس این معیار، حداقل هزینه یکسال یک خانوار بوشهر برای اجازه ۳ میلیون و ۱۱۰ هزارتومان تعیین شده است.

برپایه این مطالعات، ۳۶ درصد خانوار استان بوشهر- رقمی بیش از یک سوم جمعیت استان- توان پرداخت همین حداقل را هم ندارند و زیر خط فقر مسکن برآورد شده اند. آماری که نشان دهنده وضعیت نامطلوبی می باشد.

دو استانی که از این نظر جلودار بوشهر هستند، سیستان و بلوچستان با ۷۳ درصد خانوار و هرمزگان با ۵۳ درصد خانوار زیر خط فقر مسکن می باشد.

براساس این مطالعه پژوهشی، از نظر رقم پرداختی، بالاترین خط فقر مسکن مربوط به تهران است، طوری که حداقل هزینه یکساله اجاره مسکن یک خانوار ۵٫۷ میلیون تومان برآورده شده است. همچنین ۲ درصد خانوار آن زیر خط فقر مسکن تعیین شده اند.

رده بعدی خط فقر مسکن مربوط به هرمزگان (۴٫۴۹۲ میلیون تومان) و البرز (۴٫۱۴۷ میلیون تومان) می باشد.

استان های مازندران، کرمانشاه، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز مشترکا در رده چهارم قرار گرفته که خط فقر مسکن به ازای هزینه یکساله شان، ۳ میلیون و ۴۵۶ هزارتومان اعلام گردید.

رتبه پنجم به قزوین (۳٫۸ میلیون تومان) اختصاص دارد، ضمن اینکه بوشهر به همراه همدان و قم در رتبه ۶ کشور قرار دارد. (۳٫۱۱۰ میلیون تومان)

پایین ترین خط فقر مسکن هم مربوط به استان ایلام با یک میلیون و ۴۰۰ هزارتومان می باشد، آذربایجان شرقی هم یک رده بالاتر می باشد با رقم یک میلیون و ۷۲۸ هزارتومان.

برای مشاهده جدول در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید

جزییات تعیین “خط فقر مسکن” از زبان مدیر طرح

فردین یزدانی مدیر علمی طرح جامع مسکن در همین زمینه می گوید: بیش از هفت میلیون خانوار در ایران – معادل ۳۳ درصد- مسکن شخصی ندارند و نمی‌توانند حداقل‌های لازم در حوزه مسکن را برای خود فراهم کنند.

وی در گفتگویی که همراه با این آمارها در فصلنامه «اقتصاد مسکن» منتشر شده، افزود : مسکن استاندارد تعریفی دارد و ما برای تعیین شاخص‌های مسکن استاندارد به استانداردهای حداقلی بسنده کردیم و به ازای هر فرد باید حداقل ۱۲ متر مربع محل سکونت در یک واحد مسکونی وجود داشته باشد. همچنین ساختمان از نظر مقاومتی و مصالحی که برای ساخت آن به‌کار رفته است امن به حساب‌ آید و در نهایت حداقل‌هایی مانند حمام ، سرویس بهداشتی و آشپزخانه در هر واحد وجود داشته باشد.

وی افزود: با بررسی جوانب مختلف این حوزه، معادل ریالی چنین مسکنی را در سراسر کشور و براساس هر استان محاسبه کردیم و میانگین کشوری واحد مسکونی با چنین شرایطی به ازای هر خانوار سه نفره ، ۴۷۰ هزار تومان در هر متر مربع است. به این ترتیب هر خانواری که قدرت تامین این هزینه را ندارد و کمتر از این مقدار را برای واحد مسکونی خود پرداخت می‌کند، از برخی از این امکانات حداقلی محروم است.

به گفته وی همین محاسبات دقیق نشان داده است که یک سوم جمعیت ایران، فاقد مسکن هستند.

یزدانی با اشاره به مشکلات متعددی که در زمینه تامین مسکن برای مردم وجود دارد، گفت: متاسفانه مشکلات امروز تا حدود زیادی به اشتباهات دولت سابق ربط پیدا می‌کند که آثار آن تا سالها ادامه دارد، چون بررسی‌ها نشان می دهد سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱، قیمت مسکن۴۵۹ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع مسکن در دولت یازدهم گفت: برای تنظیم برنامه جامع مسکن، به بررسی و جمع‌آوری آمار وضعیت محل سکونت مردم به تفکیک استان و شهرستان پرداختیم که اقدامی نوآورانه است.

مدیر علمی طرح جامع مسکن درباره این طرح گفت: این برنامه تمرکز اصلی خود را بر توانمندسازی طبقه متوسط و فرودست جامعه قرار داده است. البته اجرای این برنامه و موفقیت در دستیابی به اهداف آن نیاز دارد که در وضعیت اقتصادی کشور و دولت ،گشایشی به وجود آید و علاوه بر این عزم سیاسی در همه ارکان حکومتی برای رفع مشکل مسکن وجود داشته باشد.

وی گفت: نباید فراموش کرد که مشکلات مسکن به هیچ‌وجه در یک بازه زمانی دو ساله حل نخواهد شد و به همین علت، این برنامه میان مدت است و امیدواریم در بازه زمانی ۱۰ ساله مشکلات عمده مسکن و صاحبخانه شدن اقشار میانی و پایینی حل شود.

یزدانی گفت : در بخش مسکن از لحاظ فیزیکی و سرمایه‌گذاری مشکلی وجود ندارد و مشکل اصلی این است که بخش وسیعی از طبقه متوسط و فرودست از نظر اقتصادی به‌شدت ناتوان شده‌اند و باید این مشکل را حل کرد.

وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی زمانی رشد می‌کند که نتوان کمکی به توانمند شدن اقشار کم درآمد کرد، اظهار داشت : در این برنامه هدف اصلی کمک به توانمند شدن این بخش‌های جامعه است و اگر وضعیت اقتصادی هم بهبود پیدا کند ، فرودستان توانمند خواهند شد و حاشیه‌نشینی رشد نخواهد کرد.

برچسب ها: , ,

نظرات

  1. مسعود موسوی says:

    با سلام من گمان میکنم تا زمانی که زمین از دست خرید و فروش مردم خارج نشده و ضع به همین منوالست برگردیم به ابتدای انقلاب و زمانی که امام فرمودند زمین یا برای کشاوزیست یا سکونت و هیچکس حق خرید و فروش زمین را ندارد !!زمین باید از چرخه خرید و فروش خارج شود و صرفا اینطور نباشد که مالکی دور زمینی را دیوار بکشد و سالها به همان منوال بماند و زباله دانی شود و به نا گهان زباله های داخل اون زمین بشود شمش های طلا آخه این چه قانونیست

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن