بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 22500
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 6 آبان 94 10:14 ق.ظ

نفس مشهد تنگ شد/امکان سنجش آلودگی هوا توسط شهروندان

در نخستین ساعات ابتدایی صبح امروز ایستگاه های سنجش آلودگی هوا شاخص کیفیت هوای مشهد را ۱۱۸ پی. اس. آی و فراتر از حد مجاز اعلام کردند که این میزان آلودگی برای بیماران خاص، سالمندان و کودکان مشکلات تنفسی ایجاد کرده و خطر آفرین است. طبق آمار ارائه شده روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه […]

در نخستین ساعات ابتدایی صبح امروز ایستگاه های سنجش آلودگی هوا شاخص کیفیت هوای مشهد را ۱۱۸ پی. اس. آی و فراتر از حد مجاز اعلام کردند که این میزان آلودگی برای بیماران خاص، سالمندان و کودکان مشکلات تنفسی ایجاد کرده و خطر آفرین است.

طبق آمار ارائه شده روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در مشهد تردد می‌کنند که این تعداد خودرو عامل ۷۰درصد آلودگی هوای پایتخت معنوی ایران هستند.

در سطح شهر مشهد همچنین روزانه ۴میلیون و ۲۰۰هزار سفر درون‌شهری انجام می‌شود که در آن یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر مسافر، جابه‌جا می‌شود و  تنها ۵۰درصد این سفرها با وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود.

افزوده شدن خودرو های زائران و همچنین آلاینده های زیست محیطی و کارخانجات موجب شده تا در بسیاری از ایام سال همچون صبح امروز نفس این شهر تنگ شود.

۱۹ایستگاه سنجش آلودگی در مشهد فعال است

مدیر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهددر این رابطه در گفت و گو با مهر با اشاره به وجود ۱۹ ایستگاه فعال سنجش آلاینده های محیطی در سطح شهر مشهد گفت: از این تعداد ۱۲ ایستگاه متعلق به اداره کل حفاظت از محیط زیست استان، یک ایستگاه متعلق به سازمان هواشناسی و شش ایستگاه نیز متعلق به حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد است.

محمد پذیرا با اشاره به اینکه اطلاعات این ۱۹ ایستگاه سنجش آلاینده های محیطی در مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی مشهد جمع آوری می شود، تاکید کرد: در واقع مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی مشهد مدیریت واحد این سه نهاد دارای این ایستگاه ها را به عهده دارد.

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین آلودگی هوا در کدام ایستگاه های سطح شهر گزارش می شود، گفت: در شش ماهه اول سال ایستگاه های منطقه رسالت و شهید رجایی بیشترین به دلیل تردد بسیار وسایل نقلیه بیشترین گزارش آلودگی را دارد.

وی ادامه داد: اما در شش ماهه دوم سال به دلیل پایداری هوا در ایستگاه های مناطق میدان تقی آباد و بلوار خیام و عدم توانایی خروج ذرات آلاینده از هوای سنگین و سرد نزدیک زمین بیشترین آلودگی ها در این ایستگاه ها گزارش می شود.

مدیر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد تعداد ایستگاه های متعلق به حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد را شش ایستگاه دانست و اظهار کرد: تا دو ماه آینده چهار ایستگاه دیگر به مجموع ایستگاه های حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد افزوده خواهد شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر آلودگی هوا در ۷ ماه اخیر ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی عمده ترین علت آلودگی هوا را تردد خودروها دانست و بیان کرد: در حال حاضر فهرستی از درصد آلودگی هوا توسط آلاینده های مختلف همچون خودرو، صنعت، آلاینده های خانگی در دست تهیه است با این وجود مهم ترین علت آلودگی هوا مربوط به تردد خودروهاست.

وی با اشاره به اینکه توجه به پاکیزه بودن شهر در شش ماهه دوم سال به دلیل سردی هوا و پایداری ذرات آلاینده در سطح زمین از سوی همه شهروندان ضروری است، تاکید کرد: معاینات فنی خودرو و تنظیم موتور از موارد مهمی است که می تواند در کاهش آلودگی هوا به خصوص در فصل سرد سال کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: گشت های کنترل آلاینده های محیط زیست با همکاری پلیس راهور نسبت به شناسایی خودروهای دودزا و دارای معاینات فنی اقدامات پیشگیرانه را انجام می دهند.

پذیرا گفت: در شش ماهه اول سال ۱۲۰ خودرو دارای مشکلات زیست محیطی توقیف و به مراکز معاینات فنی ارجاع داده شد.

اطلاعات آلودگی هوا بر روی تلفن همراه شهروندان

وی همچنین از امکان نصب نرم افزار سنجش الودگی هوا بر روی تلفن همراه شهروندان خبر داد و گفت: شهروندان مشهدی می توانند با نصب رایگان نرم افزار سنجش آلودگی هوا روی موبایل خود اطلاعات آلاینده های هوا را روزانه دریافت کنند.

وی با اشاره به نصب رایگان نرم افزار سنجش آلودگی هوا بر روی موبایل شهروندان افزود: شهروندان می توانند با دریافت این نرم افزار در محل مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی مشهد و نصب آن کیفیت هوای شهر مشهد و اطلاعات هواشناسی را به صورت روزانه دریافت کنند و از تردد بی مورد در روزهای آلوده خودداری کنند.

برچسب ها: ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن