بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 22669
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 11 آبان 94 6:30 ب.ظ

کتاب “فایز دشتی” رونمایی شد+ تصاویر

آکا صفوی خواننده نام‌آشنای منطقه جنوب و گروه لیان بعد از چند سال پژوهش روی اشعار فایز دشتی آن را در قالب کتابی از سوی انتشارات نگاه به بازار کتاب و موسیقی عرضه کرده است. به گزارش «خلیج فارس»؛ روز گذشته رونمایی از این کتاب با حمایت نمایندگی کیاموتورز در استان بوشهر (جوکار) در کافه […]

آکا صفوی خواننده نام‌آشنای منطقه جنوب و گروه لیان بعد از چند سال پژوهش روی اشعار فایز دشتی آن را در قالب کتابی از سوی انتشارات نگاه به بازار کتاب و موسیقی عرضه کرده است.

به گزارش «خلیج فارس»؛ روز گذشته رونمایی از این کتاب با حمایت نمایندگی کیاموتورز در استان بوشهر (جوکار) در کافه هنر بوشهر برگزار شد.

دوبیتی‌‌ یا شروه آواز عاشقانه و حزین مردم جنوب است که در طول سال‌ها پیوندی ناگسستنی را بین خود ایجاد کرده‌اند. تا جایی که مترادف شروه‌خوانی در جنوب ایران را فایزخوانی می‌گویند و بزرگ‌ترین نقش حفظ و انتقال اشعار فایز را شروه‌خوانان به عهده داشته‌اند.

خوانش این دوبیتی‌ها توسط شروه‌خوان که مقبول‌ترین آواز جنوب است، راوی درد‌ها و آرزو‌های نهفته هزاران زن و مرد جنوبی‌ست.

کتاب«اشعار فایز دشتی» حاوی ۵۷۹ دوبیتی از این شاعر است که در کتاب‌هایی که بیش از این اشعار فایز در آن‌ها به چاپ رسانیده‌اند این رقم مشهود نبوده و از این حیث این کتاب کامل‌تر از‌آثار گذشته این شاعر است.

آکا صفوی که خود از فایزخوانان نام آشناى بوشهر است، در این مراسم گفت: تلاش داشته‌ایم که همه اشعار و آثار به جا مانده از فایز در این کتاب گردآوری شود.

وی با بیان اینکه کتاب اشعار «فایز دشتی» در هزار جلد چاپ شده است، خاطرنشان کرد: از منابع مختلف و متعددی در جمع‌آوری اشعار فایز استفاده شده است که می‌توان به مشوش‌نامه سدید، نسخه دست‌نویس شاعر و نسخه دست‌نویس فیض زیرودی از شاعران هم‌عصر فایز اشاره کرد.

دکتر سید جعفر حمیدی در دیباچه این اثر می‌نویسد: «مولف این کتاب با‌شناختی که از محل زندگی فایز و با خاندان، اعقاب و فامیل او دارد چندین دوبیتی جدید را از آن منابع به دست آورده و به این مجموعه افزوده یا اگر نکته‌ای از زندگی شاعر شنیده، به آن دوبیتی‌ها افزوده است. اطلاعات تازه و نوشته نشده‌ای که مولف از زمان حیات، گذران زندگی یا نحوهٔ برخورد فایز با جامعه و دیگران داشته، در متن قرار داده است.»

کتاب اشعار فایز دشتی به قیمت ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات نگاه به بازار کتاب عرضه شده است.

مراسم رونمایی از این کتاب با حضور شماری از شاعران و علاقمندان حوزه فرهنگ و هنر برگزار شد که تصاویر علی جهان آرا عکاس «خلیج فارس» از این مراسم را در ادامه می بیند:

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن