بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 24151
تعداد نظرات:۱۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:یکشنبه 6 دی 94 2:08 ب.ظ

درخواستی از مسئولان پلیس؛

خودروهای شوتی؛ ارابه‎ی مرگ برای مرزنشینان

ثلاث: پلیس همانطور که برای ماشین های بد پوشش، بدون معاینه فنی، بیمه و… برنامه های خاص دارد باید برای سرو سامان دادن به وضعیت شوتی ها نیز اقدامات ویژه ای داشته باشد تا بیش از این جان، مال و آسایش مردم به خطر نیفتد.

 

محمد مظفری*

شوتی، این کلمه برای بسیاری از رانندگان جاده های استان که در امتداد سواحل قرار دارد، با سرعت و سبقت های غیرمجاز و ترس از برخورد با آنها همراه است. خودروهایی که چند سالی است با سرعت بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت جاده های استان را به تسخیر خود دراورده اند و در موارد بسیاری عامل جانباختن انسان های بیگناه و تصادف های شدید می شوند.

همین چند روز پیش بود که یک ماشین شوتی به علت سرعت سرسام آورش جان خودش و یک جوان رعنا را در جاده های منتهی به گناوه گرفت تا معضل شوتی ها که بهتر است ارابه مرگ برآن نام نهاد بیشتر به چشم بیاید.

پدیده شوتی چگونه بوجود آمد؟

تولد خودروهای شوتی را می توان همزمان با توسعه قاچاق دانست.در چند دهه اخیر و با توجه به حجم بالای قاچاق اجناس خارجی در کشور، پدیده خودروهای شوتی جای خود را در ترانزیت بارهای قاچاق باز کرد.عدم وجود قوانین مناسب و نبود بازدارنده های کافی، جاده های مرزی را محلی برای تاخت و تاز اتومبیل های شوتی کرده است.
البته در سالهای اخیر قاچاق برای خودروهای شوتی محدود به اجناس خارجی نبود بلکه در مرزهای شرقی کشور ورود اتباع خارجی و ورود غیر قانونی آنها به کشور ماموریتی بوده که خودروهای شوتی در مقابلش پولهای هنگفتی را به جیب می زنند.

پدیده اتومبیل های شوتی چند سالی است در استان بوشهر نیز به صورت فزاینده ای رشد کرده و متاسفانه همین عامل ضمن نا امن نمودن راه های استان باعث بی نظمی در جاده های استان شده است.

اتومبیل های شوتی کارشان چیست؟

شوتی ها روزانه با بارگیری اجناس معمولا قاچاق در قسمت های مختلف ماشین خود، این اجناس را به مناطق مختلف استان و کشور منتقل می کنند. میزان بارگیری اجناس در این اتومبیل ها که بیشتر از نوع پژو و سمند هم هستند، بقدری است که بعضا شاهد بارگیری اجناس یک نیسان در یک خودرو پژو هستیم. شوتی ها در قسمت های مختلف ماشین اجناس را تعبیه نموده و با سرعت غیر مجاز بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در جاده های استانی و سطح جاده های کشور تردد می کنند. البته سرعت بعضی اتومبیل ها به اذعان خود رانندگان بعضا تا ۲۰۰ کیلومتر نیز می رسد!

اتومبیل های شوتی در مرزهای شرقی اما باقاچاق انسان پول پارو می کننند و با جاسازی بیش از ۱۵ نفر در یک خودرو سواری آنها را به داخل کشور وارد می نمایند. در یکی دو سال گذشته تصادف این خودروهای شوتی در جاده های کشور تعداد زیادی از اتباع بیگانه که مسافران قاچاق این ماشین ها بوده اند را به کام مرگ فرستاده اند.

خودروهای شوتی در سالهای گذشته کار قاچاق سوخت را نیز انجام می دادند که البته بنظر می رسد با تغییر قیمت سوخت از جمله گازوئیل این تجارت پرسود سالهای گذشته حالا برای شوتی ها جذابیتی ندارد.

خطر شوتی ها چیست؟

شوتی ها رانندگان نسبتا ماهری هستند که با سرعت بسیار بالایی در جاده های بین شهری رانندگی می کنند تا هرچه سریعتر بارها و کالاهای جاسازی شده در ماشین هایشان را به مقصد برسانند، همین عامل یعنی رانندگی با سرعت بسیار بالا در جاده های بین شهری جاده ها را برای تردد بقیه رانندگان مشکل و خطرناک می کند. این اتفاق طی سالهای گذشته در جاده های استان بوشهر جان بسیاری از هموطنان ما را گرفته است.

نکته مهمی که در خصوص تردد شوتی ها در جاده های استان بخصوص در جاده های ساحلی این روزها بصورت فزاینده و خطرناکی دیده می شود، عبور کاروانی شوتی ها در این راههاست که بسیار دلهره آور و خطرناک می باشد. در این شیوه، شوتی ها با تعداد ماشین های زیاد بصورت کاروانی و با سرعت بسیار بالا از جاده ها عبور می کنند که متاسفانه علاوه بر پرخطر نمودن جاده های ساحلی که اغلب شان عرض مناسبی هم ندارند، باعث تصادفات زیادی نیز شده اند.

شوتی ها در شهر!

سرعت زیاد و رانندگی بدون مرز در جاده های بین شهری به عنوان یک فرهنگ برای این افراد تعریف شده بطوریکه بعضا مشاهده می شود به علت عدم برخورد قانونی مناسب از سوی پلیس در بعضی خیابان های شهرهای استان بخصوص بندر گناوه نیز شوتی ها با سرعت بسیار بالایی رانندگی می کنند که این روند زنگ خطریست برای آسایش، حفظ جان و امنیت مردم.

چرا شوتی ها با سرعت بالا رانندگی می کنند؟

شاید از خود رانندگان شوتی هم بپرسی که چرا با این سرعت بالا رانندگی می کنید جواب قانع کننده ای برای این سوال نداشته باشند. این ماشین چه هنگامی که برای بردن بار می روند و چه هنگامی که بدون بار حرکت می کنند و چه هنگامی که خطر پلیس را احساس می کنند، حتی زمانیکه در خیابان های شهر رانندگی می کنند با همان سرعت بالا حرکت می کنند!! و این را نمی شود در هیچ معادله و موضوع منطقی به چالش و بحث گذاشت.

چرا پلیس با شوتی ها برخورد جدی نمی کند؟

سبک و شیوه ی رانندگی شوتی ها بسیار خطرناک و انتحاری است است و این شیوه تعقیب گریز را برای پلیس سخت می کند. شناسایی شوتی ها به علت اینکه معمولا این ماشین ها یا پلاکشان را برداشته یا با برچسب هایی می پوشانند نیز مشکل است. ولی با همه این مشکلات، پدیده شوتی ها که این روزها از مردم سلب اسایش کرده باید توسط پلیس کنترل شود.

یقینا کنترل این وضعیت برای پلیس راههای استان نمی تواند سخت باشد؛ اگر پلیس برنامه عملیاتی و پیگیری برای کنترل وضعیت فوق داشته باشد.

پلیس همانطور که برای ماشین های بد پوشش، بدون معاینه فنی، بیمه و… برنامه های خاص دارد باید برای سرو سامان دادن به وضعیت شوتی ها برنامه ویژه ای را اجرایی کند. یقینا عدم برخورد قاطع پلیس می تواند افراد دیگری را برای ورود به این عرصه پرمنفعت برای رانندگان شوتی و پرخطر برای جامعه ترغیب کند.

پایان سخن اینکه؛ ارابه های مرگ در جاده های استان را کنترل کنید و نگذارید بیش از این جان و مال و امنیت شهروندان بخطر بیفتد.

*مدیرمسئول هفته نامه صدای بندر

برچسب ها: , ,

نظرات

  1. حمید says:

    اگر پلیس فقط کار خودش رو انجام بده اوضاع شهر و استان خیلی بهتر از این خواهد شد. اما افسوس هر ارگان تو کارهای دیگر ارگانها هم دخالت میکند و باعث این بی بند و بالی در مملکت ما میشود. تو عصر تکنولوژی پلیس کار بسیار ساده ای مقابل این رانندگان و دیگر رانندگان شهری و برون شهری خواهد داشت. اگر خود پلیس هم قانون رو رعایت کند و همه رو با یک دید نگاه کند و از باج گرفتن خودداری کند.

  2. ناشناس says:

    آقای محترمی که این متنو فقط ظاهری دیدی و یه متن گذاشتی .باید بدونی ٧٠ درصد مردم استانهای بوشهر و هرمزگان تو همین کارن” برای این تعداد کاری سراغ داری که ایجوری نفع کنه .بعدشم اگه ماها نباشیم تو باید یه موبایل چینی مسخره ای رو بخری ١ ملیون .پ از ای متنای مسخره نزارین،شوتیای عزیز خداقوت” مواظب سیخ آبدون باشین .

    • محسن.M.D says:

      دمت گرم ایول.
      راست میگه ملت چکارکنن ازبیکاری این شغل رودنبال میکنن

    • عشق شوتی says:

      کارت درست

  3. عبدالرضا says:

    اگه ثلاث ایقد نظرات براش مهمه متن منو هم در جواب آقای مظفری بزارید

  4. امیر says:

    اقا منی ک هم مغازه اجاره کردم اومدین گفتین مالیات ملیونی بده منی ک رفتم سراغ کارگری نبود منی ک همه کار کردم نتونستم جواب زنو دختر۳ سالمو بدم با حقوق صفر تمن ..رو بیارم ب چ کاری …من دخترم از الان عقده ای بزرگ شه ؟ فک کردین ما ادم نیستیم ما جونمون عزیز نیس واسمون …همه شوتیا از اجبار و بیکاریه اگر نه ک کی حاضره پشت ماشینشو نیمتر بیاره بالا … برا من دخترم از همه دنیا و جونم باارزش تره .خدا کمک میکنه و ما کارمونو قوی تر از قبل انجام میدیم .خدا قوت شونی

  5. محمد says:

    خداقوت بچه های شوتی .امیدوارم ازاین به بعدتو کاراتون قوی تروزرنگ تر باشید فقط مراقب جان خودتون و مردم باشید.

  6. دهدشت says:

    سلام برشوتی های بامرام بهمن جهان فایز ابوطالب

  7. من شوتی هستم says:

    شوتی ها ایول به شما ادامه بدید اما با سرعت بالاتر و مواظب خودتون باشید

  8. علی اکبری says:

    من یک شوتی هستم
    خواستگاری دختری رفتم
    خجالت کشیدم بگم شوتی هستم
    من یک شوتی هستم

  9. ناشناس says:

    این متن کامل ی طرفه هست یطوری میگی قاچاق انگار قاچاق مواد و مشروبه، اخه گردو و تخمه و کازو چیه پارچه چیه چندتا تکه لباس چیه اقا جان پلیس توان مقابله با کانتینر کانتینر بار نداره گیر ی جون که بیشتر ۱۲سال درس خونده و بیکار هستو میده اونم با ی ماشین پژو از دم قسط که تموم زندگیشه و داره باهاش خرج خانواده میده
    اقای نویسنده واقعا یک فرد تکخور و بی سواد هستن که توان ی تحقیق ساده رو نداره
    دولت ته لنجی ازاد کرده چرا وقتی از گمرک بیرون میاد قاچاقه چرا تو خونه و مغازه و لنج و گمرک قاچاق نیست
    اقای نویسنده شما ال ای دی ندارین تو خونه شما کولر ندارین شما همش گردو ایرانی میخرین شانی رانی برنج گلوری هایپ استفاده ندارین چای نمیخرین لابد برنج هم همش ایرانی
    لطفا تحقیق کنین مرسی

  10. عشق شوتی says:

    شوتی ها خیلی کارشون درسته مخسن elx

  11. عشق شوتی says:

    شوتی ها خیلی کارشون درسته بیشتر elx

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن