بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 2546
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 5 مرداد 93 9:54 ق.ظ

گزارش خبری/

خلاء شبکه ریلی در استان بوشهر احساس می‌شود/ راه آهن نیاز جدی استان

ثلاث: راه‌آهن نیاز اساسی استان بوشهر است و مسیر توسعه استان بی شک از مسیر راه‌آهن و اتصال بوشهر به مرکز و شمال کشور عبور خواهد کرد و تبدیل بوشهر به منطقه آزاد، اهمیت اجرای راه‌آهن را دو چندان می‌کند.

ثلاث: تصویب منطقه آزاد بوشهر در کنار تلاش‌های صورت گرفته برای ارتباط استان با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر و کویت و همچنین توسعه گردشگری، شیلات و آبزی پروری و بنادر و گمرکات، استان بوشهر را در مسیر توسعه شتابان قرار داده که لازم است تا زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه هر چه بیشتر استان فراهم شود.

به گزارش ثلاث، استان بوشهر از قطب‌های اقتصادی استان بوشهر است که به دلیل داشتن نخستین و بزرگترین نیروگاه اتمی کشور، برخورداری از ظرفیت‌های ممتاز نفت و گاز و پتروشیمی که بخش عمده گاز کشور در استان تولید و اغلب نفت کشور نیز از استان صادر می‌شود به عنوان قطب انرژی کشور محسوب می‌شود.

بنادر و گمرکات یکی دیگر از ظرفیت‌های بسیار مهم اقتصادی استان بوشهر است که تلاش های بسیار خوبی برای توسعه آنها صورت گرفته است و این مهم باعث شده است تا شاهد افزایش صادرات و واردات و تجارت و بازرگانی از استان بوشهر باشیم.

استان بوشهر دارای ظرفیت‌های ممتازی برای توسعه است که می‌توان به کشاورزی و تولیدات محصولات گیاهی، شیلات و آبزی‌پروری، گردشگری، صنایع دستی، صید و صیادی و . . . اشاره کرد و البته بسیاری از ظرفیت‌ها که هم‌اکنون فرصت آن نیست.

اما موضوع دیگری که بیش از هر چیز دیگری استان بوشهر را در مسیر توسعه قرار می‌دهد، تصویب منطقه آزاد بوشهر توسط هیئت دولت است که این مصوبه برای اجرایی شدن نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است که البته شاید حدود یک سال زمان ببرد.

توسعه نیازمند بهبود زیرساخت‌ها است و یکی از مهمترین زیرساخت‌هایی که بایستی توسعه یابد، راه‌ها است که در داخل استان به خوبی توسعه یافته است ولی نیاز است که ارتباط راه‌های استان بوشهر با دیگر استان‌ها نیز بهبود یابد.

ایجاد بزرگراه بوشهر – شیراز سال‌ها است که مطرح است ولی هنوز هم انجام نشده و هنوز هم ارتباط بوشهر با مرکز کشور با مشکلتی مواجه است و لازم است که با تلاش مسئولان استان و کشوری این مهم محقق شود.

آزادراه بوشهر که بخش‌هایی از مطالعات و اجرای آن انجام شده به علت نبود سرمایه‌گذار متوقف شده است ولی با تلاش مسئولان استان، این آزادراه مجددا در مسیر اجرا قرار گرفته است.

راه‌آهن نیاز اساسی استان بوشهر است و مسیر توسعه استان بی شک از مسیر راه‌آهن و اتصال بوشهر به مرکز و شمال کشور عبور خواهد کرد و تبدیل بوشهر به منطقه آزاد، اهمیت اجرای راه‌آهن را دو چندان می‌کند.

 

خلاء شبکه ریلی در استان بوشهر احساس می‌شود/ راه آهن نیاز جدی استان

نماینده مردم شهرستان‌های جم، کنگان، عسلویه و دیر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ثلاث اظهار داشت: استان بوشهر در مسیر توسعه قرار گرفته است و تلاش های بسیار خوبی به منظور توسعه استان در ابعاد مختلف صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام موسی احمدی گفت: با توجه به ساحلی بودن استان بوشهر و ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین قطب اقتصاد و انرژی کشور نیاز جدی به ارتباط با سراسر کشور از طریق همه راه های ارتباطی وجود دارد.

وی اضافه کرد: استان بوشهر از لحاظ راه‌های هوایی و زمینی(آسفالته) جایگاه خوب و مناسبی دارد ولی خلاء عدم وجود راه های ارتباطی ریلی و راه آهن به استان های مختلف و پایتخت به شدت احساس می شود.

نماینده مردم شهرستان‌های جم، کنگان، عسلویه و دیر در مجلس شورای اسلامی افزود: باید به جایی برسیم که از لحاظ ریلی در خط ساحلی سه استان بوشهر، هرمزگان و خوزستان به هم متصل شوند.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته باری این مهم، خاطرنشان ساخت: البته اعتبار این طرح ملی استانی در بودجه و اعتبارات سال ۹۳ دیده شده است.

منطقه آزاد بوشهر توسعه بوشهر در ابعاد مختلف را در پی دارد

استاندار بوشهر نیز در گفتگویی اظهار داشت: بیش از ۲۰ سال است که مسئولان استان همواره برای تبدیل بوشهر به منطقه آزاد تلاش‌های زیادی کرده بودند و در سال جاری این تلاش‌ها شکل جدی تری به خود گرفت و موفق شدیم با ارائه طرح توجیهی مناسب، این مهم را مصوب کنیم.

مصطفی سالاری با اشاره به اینکه این طرح باید در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب برسد، افزود: پس از تصویب این طرح بسیار مهم توسط مجلس شورای اسلامی و همچنین شورای نگهبان، اجرایی خواهد شد که حداقل چندین ماه به طول می‌انجامد.

وی با اشاره به اینکه در این مصوبه محل اجرای منطقه آزاد بوشهر تعیین نشده است، تصریح کرد: بی شک این منطقه در محدوده شهر بوشهر نخواهد بود ولی احتمالا در شهرستان بوشهر واقع باشد.

استاندار بوشهر به نقش بسیار مهمی این مصوبه در توسعه بوشهر اشاره کرد و افزود: افزایش سرمایه‌گذاری، درآمدزایی، کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال از دستاوردهای ایجاد منطقه آزاد بوشهر است.

سالاری در ادامه با اشاره به اینکه تلاش های بسیار زیادی برای توسعه مناسبات استان بوشهر با کشورهای حوزه خلیج فارس صورت گرفته است، گفت: گام‌های مهم برای رابطه با قطر برداشته شده اس و امیدواریم بتوانیم با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز ارتباط اقتصادی مناسبی برقرار کنیم.

وی اضافه کرد: تنها استانی که در سال جاری اعتبارات آن ۲۴ درصد افزایش یافته است، استان بوشهر است که امیدواریم با تلاش و همکاری همه مسئولان شاهد توسعه بیش از پیش استان باشیم.

استاندار بوشهر از راه‌آهن به عنوان یکی از مهمترین نیازهای توسعه استان بوشهر یاد کرد و افزود: اجرای پروژه راه آهن بوشهر ـ شیراز نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت شاخص‌های سرمایه‌گذاری استان بوشهر خواهد داشت.

وی با اشاره به ترک تشریفات پروژه اتصال استان بوشهر به شبکه ریلی کشور، تاکید کرد: امیدواریم تا یکی دو ماه آینده شاهد اجرای این پروژه بسیار مهمی باشیم.

نظرات

  1. فارس همسایه بوشهر بزرگترین خط ریلی کشور را دارد حال بوشهر باید برای این کار چاره ای بیاندیشد و بیشتریت تلفات جاده ای در اثر ماشین های سنگین صورت می گیرد که با خط ریلی عبور این ماشین ها کمتر می شود

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن