بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 257
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 29 اردیبهشت 93 3:19 ق.ظ

بنادر جنوب استان،زیرساخت جذب جمعیت ندارند

اختصاصی ثلاث- نماینده سابق مردم جنوب استان اذعان داشت: ظرفیت توریستی و تفریحی بنادر جنوب استان بوشهر به فراموشی سپرده شده است.   دکتر عسکر جلالیان مشاور ریاست عالی دانشگاه پیام نور کشور ضمن تبریک سال نو به مردم استان بوشهر به خبرنگار ثلاث گفت: طی گشت و گذاری که در این چند روزه ی […]

اختصاصی ثلاث- نماینده سابق مردم جنوب استان اذعان داشت: ظرفیت توریستی و تفریحی بنادر جنوب استان بوشهر به فراموشی سپرده شده است.

 

اسکله کنگان

اسکله کنگان

دکتر عسکر جلالیان مشاور ریاست عالی دانشگاه پیام نور کشور ضمن تبریک سال نو به مردم استان بوشهر به خبرنگار ثلاث گفت: طی گشت و گذاری که در این چند روزه ی تعطیلات در جنوب استان داشته ام، متوجه استقبال خوب مسافران و گردشگران شدم.

وی افزود: باید به عنوان شهروندان این خطه، هر کاری   از دستمان بر می آید، انجام دهیم تا مسافرانی که وارد این خطه می شوند، بهره و استفاده بیشتری ببرند و به عبارتی تعیلات خود را با رضایت و خاطره خوبی سپری کنند.

جلالیان خاطرنشان کرد: از نظر بازار و امکانات خریدی که در محدوده شهرستان های دیر، کنگان، عسلویه و حتی جم فراهم شده بود، شرایط تقریبا خوبی  وجود داشت.

نماینده سابق مردم جنوب استان بوشهر گفت: نکته ای که توجه بنده را جلب کرد و احساس کردم باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، مباحث استفاده از دریا است.

وی یادآور شد: همانطور که همه می دانند ( چه آنهایی که نگاه اقتصادی دارند و چه آنهایی که نگاه فرهنگی و سیاسی)، هرنوع سرمایه گذاری که قرار است برنامه ریزی و طراحی شود، باید متناسب با مزیت های نسبی آن مناطق انجام بپذیرد.

 نماینده سابق مردم جنوب استان بوشهر اظهار داشت: ما در اینجا از مزیت نسبی و منحصر به فرد دریا برخورداریم که در شهرهای عمق کشور وجود ندارد. از این مزیت نسبی در حالت ساده می توان در بحث تجارت، صید و صیادی و توریستی و تفریحی استفاده کرد.

جلالیان عنوان کرد: معتقدیم که تمام توجه، نگاه و جذب سرمایه متولیان بنادر و سه شهرستان جنوبی استان، باید به سمت و سویی باشد که از این مزیت نسبی به شکل مطلوب استفاده کنند. این مزیت نسبی باید به نحوی برجسته و بارز شود که تمام بندر نشینان با غرور و افتخار در اینجا زندگی کنند و احساس تعلق و تعصب بیشتری داشته باشند.

وی عنوان کرد: متاسفانه بخاطر نبود زیرساخت های اولیه، باعث شده به صورت حداقل ها از این مزیت استفاده شود و این در حالی است که استفاده از این مزیت ها در بحث تجارت، از حداقل هم پایین تر است.

 نماینده سابق مردم جنوب استان بوشهر خاطرنشان کرد: تمام مراحل بحث واردات خودرو و صادرات برخی کالا ها که می شود به سادگی اتفاق افتاد، در دوره بنده انجام پذیرفته است.

جلالیان عنوان کرد: یکی از دغدغه های بنده در آن چهارسالی که توفیق نمایندگی مردم جنوب استان بوشهر را داشته ام، تقویت صادرات بود، به همین خاطر در بحث توسعه اسکله ها، بنادر و کلا زیر ساخت ها به صورت ویژه وقت گذاشتیم.

وی ادامه داد: زمانی که ما موضوع  راه اندازی اداره بندر در شهرستان کنگان را دنبال می کردیم، کسی نمی پذیرفت که  در این شهرستان اداره بندر وجود ندارد.

نماینده سابق مردم جنوب استان بوشهر ضمن اشاره به این مطلب که مجوزهای احداث و استقرار اداره بندر در دوره ما اخذ و ساختمان آن بعد از ما احداث شد، افزود: استقرار اداره بندر در شهرستانی مانند کنگان به عنوان گام اول خوب است. در ادامه باید برنامه ریزی کرد تا اداره بندر با در اختیار گرفتن امکانات مورد نیاز، ماموریت های خود را برنامه ریزی کند و انجام دهد.

جلالیان گفت: جنوب استان در حوزه صید و صیادی نیز تقریبا در حد صفر است و آن اتفاقاتی که باید، هنوز نیفتاده است. در آن زمان با رئیس بنادر و کشتی رانی کشور مکاتبه نموده و عرض کردم که  بنادر جای جای دنیا، آبادترین جاهای آن ها هستند، متاسفانه در اینجا خرابترین جاها بنادر هستند.

نماینده سابق مردم  جنوب استان بوشهر گفت: باید برای صید و صیادی یک ساماندهی و سازماندهی ویژه ای انجام شود. ایجاد تجهیزات و امکانات اولیه، دادن تسهیلات، تامین دسترسی ها، تامین امنیت که در این راستا امداد و نجات دریایی که یک پایگاه امداد و نجات هوایی چند منظوره است در اینجا پیش بینی شده،(  تمام کارهای آن انجام گرفته)  اما متاسفانه هنوز معطل مانده است، از ضروریاتی تامین امنیت برای صیادان می باشد.

جلالیان خاطرنشان کرد: متاسفانه برای مقوله توریستی و تفریحی دریا هیچ تدبیری نشده است. عدم تدبیر در خصوص مزیت توریستی منطقه، ظلم به مردم شهرستان های جنوبی استان بوشهر است. مردمی که سختی های منطقه را متحمل شده اند و از آن طرف از حداقل ها برخوردار می باشند.

وی افزود: در زمان بنده پیشنهاد ایجاد دو پلاژ تفریحی در شهرستان کنگان و دیر ارائه شد، بدین صورت که دولت   تسهیلات ویژه در اختیار بگذارد، بخش خصوصی اجرا کند و مردم استفاده ببرند. این دو پلاژ پیشنهادی به عنوان طرحی بود که مردم می توانستند استفاده بیشتری از دریا ببرند.

نماینده سابق مردم جنوب استان بوشهر با اشاره به این مطلب که متولیان مناطق بندری و ساحلی باید تدبیری کنند که مردم با دریا زندگی کنند، افزود: امن ترین و بهترین ساحل خلیج فارس در اختیار ماست ولی حداقل های استفاده از آن را هم نمی بریم.

جلالیان ادامه داد: باید به قدری بستر فراهم باشد که هر خانواده دارای یک قایق باشد تا هر وقت بخواهد به دریا برود، یعنی چیزی مانند شهرهای شمالی که هر خانواده علاقمند می تواند یک مزرعه کوچک برای پرورش و کاشت محصولات داشته باشد که به نوعی تفریح  و امرار معاش محسوب می شود. مزیت نسبی شمال آن اقتضا را دارد و مزیت نسبی ما که دریا است نیز این اقتضا را دارد و ما باید به عنوان متولیان، این بستر را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: نباید به سمت و سویی رفت که محدویت ایجاد کرد. محدودیت اول این است که هنوز زیر ساخت لازم وجود ندارد . محدودیت دوم به لحاظ طی کردن روند اداری است که بحث آن مقوله ای بلندبالاست.

نماینده سابق مردم جنوب استان بوشهر تصریح کرد: باید تدبیری بیندیشیم که مردم هرچه بیشتر با دریا گره بخورند، زندگی کنند و لذت ببرند و چنانچه تمکن مالی پیدا کردند، در کنار دریا سرمایه گذاری کنند نه اینکه بلافاصله سرمایه خود را به شهرهای بزرگ تر منتقل کنند.

جلالیان عنوان کرد: معتقدم که قایق های  تفریحی باید در راستای خدمت دهی بیشتر ساماندهی شود نه اینکه برای آن ها محدودیت ایجاد کرد و سعی در کم کردن تعداد آن ها داشت.

وی اظهار داشت: محدوده دیر، کنگان و عسلویه از یک ظرفیت توریستی بسیار بالایی برخوردار است که می تواند تمام استان بلکه تمام کشور را متوجه خود کند تا از آن لذت ببرند اما نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و پیگیری جدی با راهکارهای کارشناسی دارد.

نماینده سابق مردم جنوب استان بوشهر گفت: آنچه در بالا اشاره شد، ندید گرفتن تلاش و زحمات مدیران اجرایی  سابق و فعلی این مناطق نیست زیرا همه این دوستان در حد وسع و توان، کار انجام داده اند، اما نگاه بنده این است که آنچه در اینجا به عنوان ظرفیت وجود دارد خیلی بیش از این چیزهاست. آنچه مردم اینجا مستحق آن هستند بسیار فراتر از امکانات و تسهیلات موجود است.

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن