بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 26165
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 19 اسفند 94 9:49 ق.ظ

نزار قطری در گفتگو با ثلاث؛

لزوم احیای سبکهای سنتی عزاداری/ دود سبک­‌های جدید مردم جنوب را آلوده نکرده است

اختصاصی ثلاث- نزار القطری نوحه خوان اهل بیت علیهم السلام با بیان اینکه فضای معنوی مداحی در جنوب حفظ شده است، گفت: دود سبک‌های جدید نوحه خوانی مردم جنوب را آلوده نکرده است.

نزار قطری مصاحبه

 

نزار القطری نوحه خوان و مداح اهل بیت علیهم السلام از روز یک‌شنبه تا سه‌شنبه شب مهمان مردم در حسینیه مهاجرین محله گوده کنگان بود.

نزار القطری در خصوص سفر خود به کنگان به خبرنگار  ثلاث گفت: این نخستین سفر بنده به استان بوشهر نیست؛ قبلا هم در مراسمات بوشهر، دیلم و عسلویه شرکت کرده ام.

نوحه‌خوانی سنتی نباید فراموش شود

وی اظهار داشت: خوشبختانه هنوز عزاداری‌­ها در این استان به شکل سنتی انجام می شود، هر چند شنیده‌­هایی حاکی بر اینکه در برخی مجالس و هیئت­‌ها، این سبک را کنار گذاشته‌اند که این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

این مداح اهل بیت(ع) افزود: ما تا بخواهیم یک سبک جدید را بیاوریم و جا بیاندازیم، طبیعتا سبک نوحه خوانی جنوبی از بین خواهد رفت و لذا اصرار ما باید بر ماندگاری سبک سنتی و جنوبی باشد.

فضای معنوی از قدیم الایام در جنوب حفظ شده است

نزار القطری در خصوص ایام سوگواری فاطمی در کنگان نیز گفت: با اینکه امسال ایام فاطمی نزدیک به عید نوروز است ولی چهره شهر کنگان کاملا شکل عزاداری به خود گرفته است و مردم نیز لباس عزا بر تن و پرچم­‌های سیاه بر فراز منازل نصب کرده‌اند. فضای معنوی از قدیم الایام در جنوب بوده و هنوز هم حفظ شده است.

وی عنوان کرد: انسان در هر منطقه‌ای که وارد می‌شود باید با زبان آنان صحبت کند. برخی از ساکنین استان بوشهر نیز عرب زبان هستند و لذا باید این تنوع در کار بنده باشد. یکی از نوحه هایم در خصوص حضرت مهدی (عج) را به چهار زبان، عربی، انگلیسی، فارسی و اردو خوانده‌ام و اگر می توانستم به زبان چینی هم می‌خواندم و این پیام را منتشر می‌کردم.

این مداح و نوحه خوان اظهار داشت: خیلی سعی می کنم از این شعرهایی که بی‌معناست دوری کنم. شعرهای زیادی در عربی و فارسی آمده که مثلا در خصوص «ابرو» و مضامینی همچون «قربان قد و بالایت» است و آخر آن اسم حضرت علی اکبر هم می آورند و لذا این نوع اشعار هیچ تناسب و سنخیتی با عزاداری ندارد زیرا اصل عزاداری و فاجعه، قتل امام حسین و یارانش است.

احیای سبک‌های قدیمی عزاداری

القطری خاطرنشان کرد: خوشبختانه همچنان جنوبی­‌ها از سبک سنتی و قدیم برای عزاداری و نوحه خوانی استفاده می کنند و دود سبک­‌های جدید مردم جنوب را آلوده نکرده است.

وی گفت: مبدا سبک تلفیقی نوحه­‌های عربی و فارسی بنده نیستم و خیلی از نوحه خوانان از قدیم به این سبک نوحه خوانی می کردند. سبک‌های قدیمی را دوست دارم و مایلم آنها را احیا کنم.

این مداح در خصوص شاعران نوحه‌ها و مداحی­‌هایش نیز گفت: شاعران نوحه ها و مداحی های بنده، مرد و زن از کشور عراق، کویت و ایران هستند. در ایران شاعران هم به زبان فارسی شعر می گویند و هم به زبان تلفیقی شعر می‌سرایند.

شعر خوب مداح را تشویق به خواندن می‌کند

القطری تاکید گفت: محتوای شعر که خوب باشد، حالا از هر شخصی که می خواهد باشد، مداح را تشویق به خواندن آن می کند.

وی با اشاره به اینکه امام حسین و حضرت مهدی موعود مطعلق به همه مردم هستند، خاطرنشان کرد: در همین استان و در کردستان که بنده نوحه خوانی کردم، شاهد حضور برادران اهل تسنن در سینه زنی بوده‌ام و از این بابت هم خوشحالم و هم اینکه از همه این بزرگواران تشکر می کنم.

این مداح تاکید کرد: چون این استان دارای مردمان مذهبی تشیع و هم تسنن است، از همه ساکنان این استان تقاضا دارم وحدت خود را همچنان حفظ کنند.

همیشه گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشید

وی تصریح کرد: خیلی خوب است که فارغ از هر رنگ و نژاد و مذهب در کنار هم زندگی مسالمت آمیز همراه با حفظ وحدت داشته باشیم.

القطری عنوان کرد: زیبایی رنگین کمان به این است که هفت رنگ آن در کنار هم قرار دارند. بلوچ، عرب، کرد، لر، ترک، فارس، شمالی و… باید کشورخود را دوست بدارید، چنانچه اختلافاتی هم باشد کنار بگذارید و همیشه گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشید که حقیقتا همینجور هم بوده است و این نصیحت را در ابتدا به خودم می کنم.

وی در پایان گفت: خداوند این کشور را در پناه امام زمان حفظ کند.

 

نزار قطری به همت هیئات عزاداری آل طاها( محله گوده واقع در کنگان) به شهرستان کنگان سفر کرده است.

 

 

نزار قطری

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن