بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 29292
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 9 تیر 95 4:48 ب.ظ

هدف از لایحه جدید افزایش قیمت است یا تک نرخی کردن بنزین؟

وزیر نفت احتمال لغو طرحی را که مجلس نهم در آخرین هفته‌های فعالیت خود در مورد ادامه استفاده از سامانه سوخت بنزین و دو نرخی کردن بنزین را به تصویب رسانده بود، قوی دانست و در این باره اظهار کرد: ما احتمالا در بحث اصلاح بودجه تقاضای حذف این طرح را به مجلس می‌دهیم

در اواخر مجلس نهم، نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۵ کشور به پیشنهاد کمیسیون تلفیق درباره بنزین و کارت سوخت تصمیم گرفتند تا نرخ بنزین را دو نرخی کنند.

به گزارش “ثلاث به نقل از تابناک بر پایه این مصوبه: «دولت مکلف شد، حداکثر چهار ماه پس از تصویب این قانون، کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، نفت گاز (گازوئیلی) و دوگانه سوز را به کارت سوخت مجهز کند و از آن تاریخ، عرضه هر گونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفا با استفاده از کارت مذکور انجام می‌پذیرد.

بر اساس این مصوبه، در صورتی‌که وسیله نقلیه با استفاده از کارت سوخت جایگاه و یا مازاد بر سهمیه تعیین شده توسط دولت (سهمیه پایه) سوخت‌گیری کند، بهای سوخت تحویلی بر پایه قیمت تمام شده خواهد بود، که در آن زمان بر اساس برخی محاسبات، میزان آن با توجه به قیمت تمام شده ـ که عبارت بود از از قیمت تحویل در بندر یا‌‌ همان (فوب) خلیج فارس به اضافه هزینه‌های جانبی شامل ریزش، تبخیر، بیمه، انتقال، حمل، توزیع و عوارض قانونی، مالیات بر ارزش افزوده و نرخ کارمزد مناسب پرداختی به جایگاه داران ـ حدود ۱۲۵ تومان برآورد شده بود.

همچنین بر اساس این مصوبه مجلس، اختیار قیمت‌گذاری بنزین و گازوئیل و همچنین تعیین میزان سهمیه کامل در اختیار دولت قرار داده شد و تنها الزام این بند دو نرخی شدن قیمت بنزین و حفظ کارت سوخت به عنوان یک سامانه شفافیت‌زاست.

در آن زمان وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دلایل مختلفی با افزایش قیمت بنزین یا دو نرخی شدن آن مخالف بودند اما در طرف مقابل، نهادهای مهم پژوهشی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین نهادهای نظارتی از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر لزوم حفظ کارت سوخت با استفاده از سازوکارهای مشابه بنزین دو نرخی تأکید کردند.

با این حال، روز گذشته، بار دیگر موضوع تک نرخی شدن بنزین از سوی وزیر نفت مطرح شد وگفته‌های روز گذشته بیژن زنگنه مبنی بر ارایه مجدد این مصوبه به مجلس جدید تا حدودی احتمال ورود لایحه جدید به مجلس را پررنگ‌تر کرد.

وزیر نفت احتمال لغو طرحی را که مجلس نهم در آخرین هفته‌های فعالیت خود در مورد ادامه استفاده از سامانه سوخت بنزین و دو نرخی کردن بنزین را به تصویب رسانده بود، قوی دانست و در این باره اظهار کرد: ما احتمالا در بحث اصلاح بودجه تقاضای حذف این طرح را به مجلس می‌دهیم.

زنگنه با تأکید بر لازم نبودن استفاده ازکارت سوخت در مورد بنزین، عنوان کرد: نکته جالب اینکه سال گذشته در زمان مشابه ما از کارت سوخت و بنزین سهمیه‌ای استفاده می‌کردیم که الان هیچ یک از آن‌ها را نداریم و در این مدت نیز گفته می‌شود که یک میلیون خودرو به سامانه حمل و نقل کشور اضافه شده است، حال آنکه تنها ۱.۷ درصد مصرف بنزین رشد پیدا کرده و این آمار به این معناست که مردم به صورت معقول بنزین مصرف می‌کنند و کارت سوخت هیچ گونه تأثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد.

وی با انتقاد از اینکه چنین لایحه‌هایی تنها موجب آزار رساندن به مردم می‌شود، تأکید کرد، چرا ما می‌خواهیم مردم را اذیت کنیم؟ این برای مردمی که مصرف معقول دارند، نوعی آزار است که بگوییم حتما با کارت سوخت بنزین مصرف کنند، چرا که به طور متوسط مردم از ۶۰ لیتر نیز بیشتر مصرف نمی‌کنند.

زنگنه در گفت وگوی خود با ایسنا ادامه داد: برخی می‌گویند ما می‌خواهیم از این کارت سوخت‌ها برای دریافت اطلاعات استفاده کنیم. ما طی سال‌ها استفاده از سامانه سوخت میلیون‌ها اطلاعات جمع آوری کردیم؛ اما از کدام یک از آن‌ها تا کنون بهره ای برده ایم؟

با این حال این نگرانی وجود دارد که هدف دولت از طرح دوباره موضوع بنزین تک نرخی، افزایش قیمت در برخی حامل‌های انرژی از جمله قیمت بنزین و گازوئیل بوده باشد.

در همین ارتباط، اسدالله قره‌خانی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون انژی در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: دولت از ابتدا با دو نرخی شدن قیمت حامل‌های انرژی مخالف بوده است و در آن زمان نیز بحث‌های مختلفی در خصوص این موضوع صورت گرفت؛ اما به هر حال مجلس نهم این موضوع را تصویب کرد.

این نماینده مجلس گفت: کمیسیون انرژی مجلس به تازگی شکل گرفته و هنوز هم در این ارتباط نه پیشنهاد جدی از سوی وزارت نفت مطرح شده و نه لایحه‌ای با این مضمون به مجلس آمده است، بنابراین، باید منظر بمانیم و ببینیم که تصمیم دولت در این باره چه خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی در پاسخ به اینکه آیا دولت قصد افزایش قیمت بنزین را دارد، گفت: احتمال دارد، دولت در لایحه جدید پیشنهاد افزایش قیمت را داشته باشد، ولی بیشترین اصرار دولت بر تک نرخی شدن است و اگر هم پیشنهاد افزایش قیمت در نظر دولت باشد، در قالب همین پیشنهاد تک نرخی شدن خواهد بود.
 
بنابراین به نظر می رسد که دولت در تصمیم خود برای تک نرخی کردن بنزین مسمم است اما برای این کار دو احتمال وجود دارد، اول اینکه دولت به بهای تک نرخی کردن، افزایشی در بهای بنزین ایجاد نکند و قیمت بنزین تا پایان سال بر اساس هر لیتر ۱۰۰۰ تومان محاسبه کند، و یا اینکه دولت با تمام ابزار هایی که در اختیار دارد، هم بهای بنزین را به قیمت پیشنهادی مجلس نهم که ۱۲۵۰ تومان است برساند و هم از دو نرخی شدن آن جلوگیری کند.

حال باید دید، که تصمیم وزارت نفت در نهایت، درخصوص نرخ بنزین چه خواهد بود، و ایا مجلس دهم و کمیسیون انرژی که به تازگی تشکیل شده است با سیاست های دولت در خصوص تک نرخی کردن بنزین همراهی خواهند کرد یا نه؟

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن