بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 2998
تعداد نظرات:۶ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 14 مرداد 93 12:04 ب.ظ

کاهش چشم گیر صید میگو نسبت به سال گذشته به دلیل صید خارج از فصل

اختصاصی ثلاث- عوامل متعددی همچون شرایط جوی، دمای آب، صید بی رویه، ریزش آلایندگی های صنعتی و نفتی به دریا و موارد مشابه باعث شده است تا در سال جاری شاهد کاهش حدود ۵۰ درصدی صید میگو در استان بوشهر باشیم که این موضوع نارضایتی صیادان را در پی داشته است.

 

 

به گزارش ثلاث، با توجه به اینکه از پنج روز قبل فصل صید میگو آغاز شده است، همه بی صبرانه منتظر ورود میگو به بازار هستند.

صید میگو طبق اعلام رسمی در سال قبل حدودا دو هزار و ۴۰۰ تن بوده یعنی بالاترین آمار طی حدود یک دهه اخیر؛ در حالی که امسال نیز همین توقع می رفت اما شاهد بودیم که وضعیت به یکباره تغییر کرده و آمار صید به شدت کاهش یافته است.

IMG-20140803-WA0004

 

صیادان و یزافان مهم ترین دلایل این اتفاق را صید خارج از فصل و کمبود نیروی انسانی حراست منابع و گشت های دریایی عنوان می کنند.

دلال دیگر عنوان شده ، دادن مجوز صید به شناورهایی با قدرت موتور بسیار بالا است به عبارتی اشاره یزافان به این موضوع است که کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا که حرف اول در صید اروپا را می زنند، امروزه شناورهایی با قدرت موتور بالا را به کشورهایی همچون سنگاپور می فروشند (که بعضا از آنجا وارد ایران می شود) و خود به شناورهای کوچک تر روی می آورند که دلیل آن نیز به خطر افتادن ذخائر آبزیان است.

دلیل مهم دیگر شاید کمبود شدید نیروی انسانی حراست و گشت های دریایی باشد که توان حضور دائم و پوشش دادن مناطق دریا را ندارند.

نکته دیگر برخورد مماشات گونه و قدرت اختیاری است که به حراست و گشت دریایی داده شده که جای بسی بحث و بررسی دارد؛ زیرا این قشر زحمت کش در صورت درگیر شدن با قاچاقچیان حق استفاده از اسلحه به شکل تیراندازی را ندارند و در صورت بروز درگیری فقط می توانند اقدام به بازداشت و تحویل به مراجع قانونی نمایند ؛ همان اتفاق تلخی که در بندر دیر افتاد و منجر به فوت یکی از پرسنل حراست شد.

به هر حال با توجه به اینکه حدود اختیارات مرکز استان در این خصوص نیز کم است، لزوم ورود استاندار و نمایندگان مجلس به وضوح احساس می شود.

از طرفی دیگر صیادان و یزافان به عنوان دلسوزان و حافظان ذخائر آبزیان دریا باید همکاری بیشتری با مجموعه شیلات و حراست داشته باشند تا این سفره پهن شده پایدار بماند.

صیادان و بهره بردان در صورت مشاهده صید خارج از فصل، صید از مناطق ممنوعه و مشاهده شناورهایی با قدرت موتور بالا و غیر مجاز را باید به اطلاع شیلات و حراست برسانند.

همچنین یزافان هم استانی با توجه به ممنوعیت صید کوسه نباید کوسه صید شده( یا پر و بال آن) را از صیاد تحویل بگیرند زیرا این موضوع نیز به نوعی همکاری با متخلفان است.

 

IMG-20140731-WA0015 [640x480]

 

 

یکی از یزافان بزرگ بندر کنگان در این خصوص به ثلاث گفت: متاسفانه امسال وضعیت صید میگو بسیار ضعیف بوده و تا کنون چیزی کمتر از ۷۰ درصد صید سال گذشته عاید صیادان شده است.

عادل صفایی اظهار داشت: صید میگو در فصل ممنوعه از مهم ترین عوامل کاهش صید امسال محسوب می شود که ظاهرا قابل کنترل هم نمی باشد.

وی با اشاره به این مطلب که برخی صیادان به صورت قاچاقی اقدام به صید خارج از فصل می کنند، افزود: متاسفانه این اقدام باعث صید میگوی مادر و منجر به از بین رفتن تخم ریزی آن ها می شود.

این یزاف تاکید کرد: موثرترین راه برای جلوگیری از صید خارج از فصل، مقابله جدی با آن است که این موضوع فقط با افزایش نیروی انسانی حراست و گشت های دریایی اتفاق می افتند.

 

IMG-20140801-WA0000

یزاف دیگری از بندر دیر در این خصوص به ثلاث گفت: صید خارج فصل بلای جان ذخائر میگوی استان است زیرا عمده صید خارج از فصل، میگوی مولد است که نهایتا صید آن باعث از بین رفتن تخم ریزی می شود.

حسین محبی پور افزود: امسال وضعیت صید میگو در فصل تعین شده کمتر از ۵۰ درصد نسبت به سال قبل است.

وی اذعان داشت: حراست و گشت های دریایی نقش اصلی در جلوگیری از صید خارج از فصل یا همان صید قاچاق دارد.

این یزاف دیری ادامه داد: متاسفانه حدود و اختیارات گشت های دریایی خیلی زیاد نیست و به همین خاطر متخلفان ترس زیادی از گشت های دریایی ندارند.

محبی پور تاکید کرد: چنانچه اجازه صید را از شناورهای دارای موتور بالای ۴۰۰ ، ۵۰۰ اسب بخار می گرفتند، می توانست کمک شایانی به موضوع ذخائر میکو کند.

IMG-20140731-WA0016

 

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار ثلاث اظهار داشت: کاهش وضعیت صید به مسائل مختلفی مانند تغییر شرایط جوی، دمای آب، صید بی رویه، ریزش آلایندگی های صنعتی و نفتی به دریا و موارد مبتلا به و مشابه به مربوط می شود.

عبدالحسن تنگستانی با تایید صید خارج از فصل میگو در استان، اذعان داشت: متاسفانه در طول سال تعداد معدودی از صیادان اقدام به صید میگوی مولد می کنند و طبیعتا این کار باعث کاهش تخم ریزی و ذخیره میگو می شود.

وی گفت: همه ما از جامعه بهره بردار و صیاد گرفته تا یزاف در قبال دریا و پایداری ذخیره آن باید حفاظت کنیم. متاسقانه تعداد معدودی صیاد زیاده خواه در سطح استان با عدم رعایت قوانین صید به این ذخائر صدمه می زنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بعضا حتی از مناطق ممنوعه صید نیز اقدام به برداشت میگو می کنند که البته در صورت مشاهده گشت دریایی، آن ها را به سمت بنادر صیادی هدایت کرده و نهایتا برخوردهای قانونی با آن ها انجام می شود.

تنگستانی یادآور شد: ذخایر آبزیان دریا انفال و سرمایه های ملی هستند و این سفره مربوط به جامعه صیادی است. بدون تردید اشتغال و درآمدزایی نقش مهمی در این موضوع دارد لذا باید از روش های صید استاندارد، بهینه و روش هایی که شیلات و موسسه تحقیقات اعلام می کنند، استفاده کنند تا بتوان شاهد پایداری این ذخائر باشیم.

IMG-20140803-WA0002

 

کاهش ۵۰ درصدی برداشت میگو به نسبت سال گذشته

وی اذعان داشت: طی چهار روز نخست فصل صید میگو در امسال، میزان برداشت کمتر از ۵۰ درصد سال گذشته بوده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان با اشاره به این مطلب که میانگین برداشت میگو در فصل صید طی یک دهه اخیر حدودا یک هزار و ۵۰۰ تن است، افزود: سال گذشته جز بهترین سال های صید میگو بوده است. آمار غیر رسمی صید میگو در سال گذشته تا پایان فصل صید میگو دو هزار ۸۰۰ تن و آمار رسمی صید دو هزار ۴۰۰ تن بوده است. پیش بینی می شود که کل صید میگو طی امسال چیزی حدود میانگین ۱۰ سال اخیر باشد.

IMG-20140803-WA0001

وی با اذعان به این موضوع که ذخائر آبزیان استان، تحت فشار و در معرض بحران قرار دارد افزود: باید شفاف بگوییم که این سفره ای که وجود دارد، یک سفره محدود است و خطر از بین رفتن این ذخائر و مشاغل مربوط به آن وجود دارد. مسئولین دولتی و بهره برداران و صیادان باید مشارکت فعالانه در مدیریت و برداشت ذخیره داشته باشند.

 

IMG-20140731-WA0012 [640x480]

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بیان داشت: تعریفی که برای امکانات و نیروهای حفاظت منابع شده، متناسب با شرح وظایف و ماموریت آن نیست و باید تعداد نیروهای خود را در رابطه با گشت حفظ ذخیره بیشتر کنند. صیادان دلسوز باید در این شرایط از ذخائر محدود دریا حفاظت کنند هرچند که مسئولین نیز باید به فکر باشند.

تنگستانی گفت: حداکثر قدرت مجاز موتور شناور در استان بوشهر ۳۶۰ اسب برای لنج های صیادی و ۵۵ اسب بخار برای قایق های صیادی است، هرچند تعداد معدودی شناور با قدرت موتور بالاتر از چیز تعیین شده وجود دارند که مربوط به قبل از تصویب این آینامه ( یعنی شش، هفت سال قبل) هستند.

 

———

گزارش: مصطفی صفایی

 

نظرات

  1. mohammad says:

    بازهم شکرخدا
    اگرنخوریدمگه میمیرید….

  2. آقا خطر نابودی گونه های زیستی داره روز به روز جدی تر میشه چرا کسی فکری به حال این دریا نمیکنه تنوع زیستی تو خلیج فارس رو به نابودیه

  3. زیبا کلام says:

    به نظر من صید در خلیج فارس مثل دریای خزر تو انحصار دولت باشه

  4. از دیار تش باد says:

    بندگان خدا در حال روزی هستند بزار صید کنند چه اشکالی داره مگر انکنه دندان دهد نان دهد چرا بعضیها با خیال واهی دارند بندگان خدا را از رزق و روزی حلال خود دور نگه می دارند
    ومن الله توفیق
    از دیار تش باد

  5. سلام از بس میگو گران هست من هنوز قادر به خریدن نشدم فکر کنم باید وام بگیرم و میگو خرید کنم با این وضعیت
    مسولین پیگیری کنید ماهم گناه داریم بخدا

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن