بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 30822
تعداد نظرات:۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 12 مرداد 95 2:07 ب.ظ

رئیس مرکز علوم جوی دانشگاه شیراز:

هشدارتبدیل خلیج فارس به کوه نمک/ افزایش شوری باشیرین سازی آب دریا

ثلاث – رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: با ادامه روند استحصال آب شیرین از خلیج فارس تا ۳۰ سال آینده فقط کوهی از نمک از خلیج فارس به جا خواهد ماند.

ثلاث – رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: با ادامه روند استحصال آب شیرین از خلیج فارس تا ۳۰ سال آینده فقط کوهی از نمک از خلیج فارس به جا خواهد ماند.

به گزارش ثلاث و به نقل از مهر، محمدجعفر ناظم السادات ظهر سه شنبه در نشستی خبری پیرامون پدیده های آب و هوایی با هشدار اینکه محیط زیست خلیج فارس در صورت ادامه بهره برداری کشورهای حوزه آن از جمله ایران و سرزمین های عربی دچار نابودی تدریجی می شود، گفت: بهره برداری های بی رویه از جمله شیرین سازی آب خلیج فارس باعث کاهش بارش در کشورهای حوزه خلیج فارس شده است.

وی که از چهره های علمی و مهندسی آب کشور است با این هشدار که هربار شیرین سازی آب خلیج فارس شوری آن را افزایش می دهد، عنوان کرد: چنانچه یک لیتر آب خلیج فارس را شور کنیم، ۱۰ لیتر آب هدر رفته که این گرمایش بیشتر هوا را هم در پی خواهد داشت.

تکرار تجربه تلخ حفر چاه این‌بار در بهره کشی از آب خلیج فارس

وی تجربه تلخ حفر چاه های آب در کشور را نمونه ای از تصمیم های اشتباهی که در استحصال آب مصرفی کشور از خلیج فارس ممکن است تکرار شود دانست و افزود: از سویی باید کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را هم متقاعد سازیم که به پیمان های بین المللی تن در دهند. زیرا آنها نیز از ذخایر این پهنه آبی بی رویه بهره کشی می کنند.

ناظم السادات حیات خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران را به حفظ خلیج فارس پیوند داد و یادآور شد: بهره برداری درست از خلیج فارس بستگی به سیاست های حاکمان این مناطق دارد.

وی ادامه داد: با وجود روندی که این کشورهای پیرامون خلیج فارس پیش گرفته اند تا ۳۰ سال آینده فقط کوهی از نمک از خلیج فارس به جا خواهد ماند. چراکه استحصال آب شیرین موجب می شود هر یک لیتر آب آن منجر به هدر رفت ۱۰ لیتر آب شود.

رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در بخش دیگری به تغییرات اقلیمی کشور به ویژه استان فارس پرداخت و گفت: جنگی ناخواسته و پنهان علیه کشور و تمدن دیرینه ایران و خاورمیانه در حال شکل گیری است که همه ما را به مخاطره می اندازد زیرا اکنون توانسته برخی از شهرها و مناطق آباد را ویران سازد.

وی با تاکید بر اینکه شمار بسیاری از مردم ایران و خاورمیانه هرسال از کمبودها و تغییرات اقلیمی مال، جان و آبروی خود را از دست می دهند، افزود: در درازای تاریخ همه آنچه به واسطه جنگها بر مردم ایران رفته به خاطر زنده بودن طبیعت و نوع اقلیم این سرزمین دوباره از نو پا گرفته، اما اکنون آنچه را در اثر جنگ از کف می دهیم که قابل جبران نیست. زیرا هنگامی که آب از میان برود زندگی هم نابود خواهد شد.

ناظم السادات تغییر دما در دهه گذشته به ویژه در ایران و خاورمیانه را چشم گیر عنوان کرد و افزود: آنچه روشن است؛ افزایش دما هماهنگ با افزایش گازکربنیک است که از سوخت کارخانجات، اگزوز خودروها و سوخت های فسیلی ناشی می شود.

وی این روند را رو به فزونی دانست و گفت: در سال ۱۸۸۰ میلادی در حالیکه آلودگی هوا ۲۶۰ پی پی ام بوده امروز این رقم به نزدیک ۴۰۴ رسیده است که این افزایش ناشی از سوخت مواد نفتی و ذغال سنگ است.

بارش در منطقه تمایل به کاهش دارد

رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه بارش در منطقه تمایل به کاهش دارد، تصریح کرد: البته مساله اصلی ما بارش نیست بلکه مشکل در مدیریت آب است. چراکه با افزایش دمای هوا درخواست آب هم فزونی می یابد به نحوی که در کلانشهرها درخواست آب ۵۰ برابر نسبت به ۵۰ سال گذشته بیشتر شده است. بدین خاطر امروز کلانشهرهای ما وابسته به آبی هستند که از جاهای دیگر تامین می شود. زیرا علیرغم گذشته که ایرانی ها آب را به وسیله کاریز و قنات ذخیره سازی می کردند، امروزه به واسطه موتورپمپ ها سفره های آب زیرزمینی به صفر رسیده و دیگر با حفر چاه هایی به عمق ۲۰۰ متر هم آبی حاصل نمی شود. چراکه ۲۰ برابر آب ورودی به مخازن از آن استحصال کردیم.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم آثار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی به جای می گذارد، هشدار داد: در جنگ اقلیمی آنها که دشمنان ما هستند پیروز خواهند بود، چراکه ناچاریم از دشمنان خود آب و غذا را تامین کنیم. از این رو ناتوانی سیاسی پیامد جنگ اقلیمی است و هر که آبو غذا دارد پیروز است.

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

  1. جنوبی says:

    واقعا به سواد اون استاد دانشگاه و خبرنگار این سایت باید شک کنیم ما چندتا آب شیرین کن داریم و سالانه چند لیتر آب از دریا برداشت میکنیم خلیج فارس دریای آزاد است. مه

    • مجید says:

      البته جهت استحضار حضرت عالی :

      خلیج فارس دریایی نیمه بسته است که از طریق تنگه هرمز به دریای عمان راه دارد و میزان آبی که در آن تبخیر می‌شود چندین برابر آبی است که از طریق رودخانه‌ها واردش می‌شود؛ بنابراین شوری و دمای آب این دریا بالاست و این خود فی نفسه برای آبزیان تهدید محسوب می‌شود

  2. مصطفی says:

    مطالب بسیار قابل تأملی بود،امید است دولتمردان در جهت فرهنگ سازی در زمینه مصرف آب بیش از پیش کوشا باشند تا از حربه بی آبی در کشور ضربه ای به این تمدن کهن وارد نیایید.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن