بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 32763
تعداد نظرات:۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:دوشنبه 15 شهریور 95 10:08 ق.ظ

پا پس کشیدن مهره های استان پس از انفصال از خدمت؛

برندی به نام قیصر

حسن محدث زاده: قیصر صالحی که این روزها به تریبونی برای واگویه گلایه های بومیان پایتخت انرژی بدل شده است، نامی گمنام در سالهای آغازین دهه هشتاد بود/اما ردصلاحیت در اسفند ۹۴ ، در وضعیتی که نه اصولگرایان چندان مشتاق او بودند و نه چپ برایش فرش قرمز پهن کرده بود، نقطه عطفی شد تا به بازآرایی برند خویش روی آورد

قیصر صالحی که این روزها به تریبونی برای واگویه گلایه های بومیان پایتخت انرژی بدل شده است، نامی گمنام در سالهای آغازین دهه هشتاد بود/اما ردصلاحیت در اسفند ۹۴ ، در وضعیتی که نه اصولگرایان چندان مشتاق او بودند و نه چپ برایش فرش قرمز پهن کرده بود، نقطه عطفی شد تا به بازآرایی برند خویش روی آورد

سفر وزیر کار به عسلویه فقط در کلی گویی خلاصه شد” این جمله، جدیدترین واکنش قیصر صالحی نماینده اسبق حوزه جنوبی استان نسبت به مسایل شهرستان عسلویه است که در فضای رسانه ای استان و شبکه های اجتماعی دست به دست شده است. صالحی در ماه های اخیر، پرکارتر از گذشته نشان داده و هر از چند گاهی، نسبت به اتفاقات شهرستان زادگاه خویش موضع گیری می کند.

این نوشتار می کوشد تا چرایی اتخاذ این رویه را در ماه های پس از انتخابات اخیر، برکاود و بررسد در حالی که سایر نمایندگان پیشین استان که پس از اتمام عمر نمایندگی به روزمرگی می رسند و استان و موکلین سابق خود را رها می کنند، قیصر صالحی می خواهد و می تواند نقشی متفاوت از سایرین ایفا کند؟ آیا صالحی که نتیجه یک دوره  چهار ساله سرمایه گذاری سیاسی و اجتماعی مردم است، می تواند همان حلقه مفقوده مطالبه گری دوران پسامسوولیت باشد و خود را به برندی برای این مهم در جنوب استان بدل کند؟

قیصر صالحی که این روزها به تریبونی برای واگویه گلایه های بومیان پایتخت انرژی بدل شده است، نامی گمنام در سالهای آغازین دهه هشتاد بود. او در حالی در سال ۸۲ عزم خود را برای تصاحب کرسی نمایندگی مجلس هفتم جزم کرده بود،که کمتر کسی شانسی را برای وی متصور بود، اما او راه مجلس را یافت و چهار سال بهارستان نشین شد، ولی در دو رقابت انتخاباتی مجالس هشتم و نهم، علیرغم افرایش کمّی آرا، ابتدا گوی را به عسکر جلالیان و سپس به شیخ موسی احمدی واگذار کرد و دستش از مجلس کوتاه ماند.

با دو شکست متوالی انتخاباتی، چراغ عمر سیاسی او به خاموشی گرایید و مستهلک سیاسی گردید. دیگر خبری از او در رسانه ها به گوش نمی رسید و چنین بر می آمد خود نیز با واقعیت کنار آمده است. اما ردصلاحیت در اسفند ۹۴ ، در وضعیتی که نه اصولگرایان چندان مشتاق او بودند و نه چپ برایش فرش قرمز پهن کرده بود، نقطه عطفی شد تا به بازآرایی برند خویش روی آورد.او همچو یک سیاستمدار کارکشته، ابتدا برای خود دشمن تراشی کرد و رفتن مجدد شیخ اصولگرا به مجلس را خط قرمزی برای خود تعریف نمود. از این رو فقط برای وصول این هدف، کمپین انتخاباتی سکینه الماسی را برگزید. او هر چه داشت و نداشت، در روزهای پایانی انتخاباتی رو کرد و موجی را در عسلویه راه انداخت تا الماسی در این شهرستان نوپا قاطعانه آرا را درو کند و به مجلس لبخند بزند.

در دنیای سیاست، فهم صحیح این نکته که پایگاه اجتماعی سیاستمدار در کدام قشر یا جغرافیا قرار دارد، کمک شایانی به حیات و بازآرایی برند او می کند و صالحی خواسته یا نخواسته این نکته را فرا گرفته است. صالحی پس از این انتخابات، نیک دریافت که پایگاه سیاسی و اجتماعی او فقط در عسلویه برد دارد، پس اگر همچنان می خواهد قیصر باقی بماند، باید سرمایه اجتماعی خود را در این خطه به حراج بگذارد، حتی اگر در این بازی، به دستاوردهای الماسی حمله ور شود. یا بر مصطفی سالاری که تا چند ماه قبل سمت مشاورت او را بر عهده داشت، می تازد و منطقه آزاد را سهم و حق عسلویه می داند یا از بودجه اختصاصی به این شهرستان شکوه می کند.

پرده خوانی و بازیگری موفقیت آمیز در انتخابات پشت سرنهاده شده، قیصر را مردی آبدیده کرده است و تا رهاورد تجربه شیرین انتخابات اسفند۹۴، گزینش هدف و آرمان “عسلویه محوری” باشد. او می خواهد همچنان مرد نخست و یکه تاز عرصه سیاست عسلویه باقی بماند. در انتخابات های پیش رو، خود آرا را در این منطقه جهت دهی کند و نامزدها از او حساب ویژه ای ببرند. برای این هدف، “عسلویه” بولدشده ی شاه بیتِ سیاست خوانی اوست. صالحی می داند اگر گره ای به کلام، اعتبار و اشتهار او در این منطقه وا شود، اوست که بیش از همه منتفع می شود و می تواند در غیاب،سکوت و انفعال نمایندگان پیشین، برندی پویا برای جنوب استان باشد.

هر چند هر برندی دوران اوج و افولی دارد و نمی توان پیش بینی کرد که دوران برند قیصر چه زمان در سراشیبی افول قرار می گیرد، اما می توان امیدوار بود که سایر شخصیت های منطقه ای و استانی، با شناخت باید و نبایدها، سر از لاک انفعال درآورده و  با ریبرندینگ خویش، همچو امروزِ صالحی، در معادلات اثری مثبت از خود به جا بگذارند و دین خود را مردم و استان ادا کنند.

حسن محدث زاده

نظرات

  1. مصطفی says:

    چقدر تعریف می کنی؟

  2. سعید says:

    ثلاث جان گلم ی کم ب خودت بیا

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن