بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 33341
تعداد نظرات:۴ دیدگاه
تاریخ انتشار:جمعه 26 شهریور 95 9:52 ق.ظ

افتخاری دیگر توسط بانوی کنگانی؛

دانشجوی بوشهری برگزیده جشنواره اختراعات خلیج فارس شد

ثلاث : دانشجوی بوشهری با طراحی و ساخت ربات کروی که قابل استفاده در مناطق خطرناک می باشد برگزیده جشنواره منطقه ای اختراعات رویش خلیج فارس در یاسوج شد.

دانشجوی بوشهری با طراحی و ساخت ربات کروی که قابل استفاده در مناطق خطرناک می باشد برگزیده جشنواره منطقه ای اختراعات رویش خلیج فارس در یاسوج شد.

سمیرا اسیری - کنگان

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی بنیاد نخبگان استان بوشهر، این ربات توسط فرشاد خادمیان زاده و سمیرا اسیری دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک دانشگاه اصفهان طراحی شده است.

سمیرا اسیری با اشاره به کاربردهای ربات کروی گفت: از کاربردهای این ربات می توان به استفاده از آن در مناطق خطرناک مانند مکان هایی که نشت گاز دارد یا میزان خوردگی در آن بالاست اشاره کرد زیرا این ربات به لحاظ دارا بودن پوسته محافظ کروی، کمترین تاثیر را از محیط می گیرد.

وی افزود: ربات کروی برای صنایع پتروشیمی، نفت و گاز یا مناطق اسیدی نیز کاربرد دارد بطوریکه با اسکن دقیق از کل محیط می تواند میزان آلاینده ها را در هر موقعیت مکانی تخمین بزند و به راحتی منبع نشت گاز را تشخیص دهد.

این مخترع بوشهری خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از کاربردهای این ربات در صنعت کشاورزی است به این صورت که با فیلمبرداری و پردازش تصاویر آن می تواند محصولات ناسالم را از سالم تمایز دهد و موقعیت آن را به کشاورز اعلام کند.
خانم اسیری با بیان اینکه می توان از این ربات در خطوط انتقال گاز و نفت استفاده کرد اضافه نمود: این ربات به لحاظ شکل ظاهری به راحتی قادر به حرکت در خطوط لوله انتقال گاز است و می تواند با تجهیزاتی که با خود همراه دارد به صورت هوشمند اطلاعات لازم را از درون لوله استخراج و به واحد عملیاتی انتقال دهد.

وی گفت: ربات کروی هوشمند متشکل از یک پوسته کروی و یک مکانیزم داخلی است که حرکت پوسته را تامین می کند و قابلیت حرکت و چرخش در همه جهت ها را دارد و با توجه به شکل ظاهری، هیچگاه واژگون نمی شود.

این مخترع بوشهری برجسته ترین مزیت این ربات را میزان مصرف انرژی بسیار پایین آن ذکر کرد و اذعان نمود: این ربات همواره سطح تماس بسیار کمی با زمین داشته و مکانیزم حرکتی آن به گونه ای طراحی شده که از نیروی گرانش زمین برای حرکت کمک می گیرد و به این دلیل میزان توان مصرفی این ربات بسیار پایین است.

خانم اسیری گفت: بیشتر ربات ها از سیستم های کنترل رادیویی برای کنترل و هدایت بهره می برند اما ربات کروی، از کنترل بی سیم استفاده می کند که مستقیم به ابزارهایی مانند لپ تاپ و تلفن همراه وصل می شود و در نتیجه، با گوشی، لپ تاپ یا تبلت می توان این ربات را هدایت کرد.

وی با بیان اینکه از پردازنده ای آر ام (ARM) در این ربات استفاده شده که امکان تصویربرداری و نقشه برداری از محیط و ارسال اطلاعات به صورت آنلاین (برخط) را میسر می کند، گفت: نیمکره بالایی این ربات خالی است لذا می توان هر گونه ادوات دیگر را به قسمت بالای آن اضافه کرد و همین امر موجب شده این ربات کروی برای امور نظامی کاربرد داشته باشد، همچنین از هوش مصنوعی و الگوریتم پیشرفته ای مثل شبکه عصبی در این ربات استفاده شده که قدرت یادگیری را به ربات می دهد.

دانشجوی رتبه اول دانشگاه اصفهان افزود: با توجه به اینکه صفحه افقی در این ربات وجود دارد که همواره افقی و ثابت باقی می ماند، دانشجویان طراح این ربات توانسته اند با نصب دوربین بر روی آن و ارسال آنلاین تصاویر به رایانه سرور برای این ربات کاربرد نظارتی تعریف کنند، این دوربین با قابلیت پردازش تصویر قادر خواهد بود موارد غیر معمول را به اپراتور اطلاع دهد.

خانم اسیری با اشاره به اینکه این ربات مجهز به ماژول سیم کارت است و در فواصل دور، اپراتور از طریق اینترنت قادر به هدایت ربات خوهد بود، گفت: این ربات در دهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران که با حضور ۳۴۵ تیم از ایران و ۱۲ کشور جهان برگزار شد موفق به کسب رتبه نخست در لیگ نمایش دانشجویی گردید.

گفتنی است سمیرا اسیری و فرشاد خادمیان زاده دانشجویان رتبه اول و دوم رشته مهندسی مکاترونیک دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی ارشد با ارائه ربات کروی در مسابقات جهانی پرتغال Robotica Portugal ۲۰۱۶ بعد از شرکت مرسدس بنز آلمان مقاوم دوم را کسب کردند.

همچین این تیم دو نفره توانسته به ترتیب حائز مقام نخست و مقام چهارم در لیگ ربات های نمایشی در مسابقات بین المللی RobocupIranopen در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ گردد.

جشنواره منطقه ای اختراعات خلیج فارس با حضور مخترعین استان های فارس، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، یزد و تهران و به میزبانی بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج برگزار شد و خانم سمیرا اسیری با تأیید داوران به عنوان مخترع سطح ۳ تحت پوشش حمایت های بنیاد ملی نخبگان قرار گرفت.

سمیرا اسیری ساکن و اهل شهرستان کنگان است 

نظرات

  1. کنگان says:

    چرا همش نوشتین بوشهری؟؟؟؟خانم اسیری کنگانی هستن به بوشهر نچسبونیدش لطفاکن

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن