بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 33516
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 30 شهریور 95 8:31 ب.ظ

بعد از ده سال جلد ۲نمایشنامه نویسان معاصر رونمایی شد

سعید اسدی گفت:هر پژوهشی همچون پژوهشی که خانم موحدیان انجام داده است و نمایشی از گذشته دارد در واقع گرایشی به آینده خواهد داشت.

به گزارش ثلاث به نقل از  ایسنا ، آیین رونمایی از کتاب پژوهشی نمایشنامه نویسان معاصر ایران با حضور بزرگان عرصه تئاتر و نمایش اصفهان برگزار شد این کتاب که توسط مریم موحدیان نوشته شده است در جلد اول خود نمایشنامه های دهه چهل را تحلیل و دسته بندی کرده است و در جلد دوم که پس از ده سال به چاپ رسیده است نمایشنامه های سال های ۵۰ تا ۵۷ را که شامل ۱۸۰ نمایشنامه می باشد تحلیل و دسته بندی کرده است.
سعید اسدی با اشاره به اینکه این پژوهش ها پویش های فرجام یابنده است اظهار کرد: هر پژوهشی همچون پژوهشی که خانم موحدیان انجام داده است و نمایشی از گذشته دارد در واقع گرایشی به آینده خواهد داشت امروزه ما با فراموشی تاریخی روبرو هستیم  به گونه ای که این فاصله هایی که ما از رخداد های گذشته پیدا می کنیم و نسل ها راجع به یکدیگر مطلبی را نمی دانند.
دبیر جشنواره تئاتر  فجر افزود: دو رابطه همزمانی و در زمانی وجود دارد و تعابیر متفاوتی از این دو موضوع بیان شده است در واقع رابطه همزمانی گفت و گویی است در یک عرض و در طول تاریخ انجام می داند اما این گفت و گو کفایت نمی کند و علاوه بر گفت و گو همزمانی گفت و گو در زمانی نیاز هست و پژوهش هایی که از این دست انجام می شود دریچه است که گفت و گو های در زمانی انجام شود.
وی افزود: من امیدوار هستم از دل این کوشش فرجام یافته در آینده کوشش های دیگری به وجود بیاید و امیدوارم مسئولین پژوهشکده تئاتری تاسیس کنند که در کنار آن پژوهش های هدفمند و گروهی شکل بگیرد و همگان می توانند این کتاب را به عنوان یک کتاب مرجع در کتابخانه داشته باشند. 
مریم موحدیان در ادامه اظهار کرد: جلد اول کتاب سال ۸۰ به چاپ رسید و پایان نامه کارشناسی ارشد من بود و با پیشنهاد استادم با تغییر بعضی از متغیر ها کتاب را برای چاپ دوم آماده کردم.
نویسنده و پژوهشگر کتاب نمایشنامه نویسان معاصر ایران ادامه داد: این دو جلد کتاب بعد از تلاش در طول ۶ سال به چاپ رسید و دو بازه زمانی تمام آثار چاپ شده نمایشنامه های ایرانی را در دهه ۴۰ که در جلد یک و نمایشنامه های چاپ شده از سال ۵۰ تا ۵۷ را در جلد دوم در خود جای داده است.
وی با اشاره به محتوای کتاب گفت: در این کتاب ها در مرحله اول نمایشنامه های کلیه این سال ها جمع آوری شده و  خلاصه ای از آن در کتاب ارائه شده است و من در حد توان خود آن ها را تحلیل کرده ام و در بخش دوم آن ها را بر اساس مضمون طبقه بندی کرده ام و به چهار دسته زن اجتماعی دسته بندی کردم.
موحدیان افزود: من در این مطالعه به این نتیجه رسیدم که آثار اجتماعی بیشتر بوده اند و ادبیات نمایشی در هر دوره ای چقدر می تواند در نمایش ها تاثیر بگذارد و می توان گفت که این کتاب یک کتاب مرجع و پایه است برای کسانی که می خواهند در رابطه با نمایشنامه ها به تحقیق و بررسی بپردازند.
 

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن