بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 33843
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 3 مهر 95 12:43 ب.ظ

تهران آرایش موشکی گرفت

به مناسبت هفته دفاع مقدس برخی از توانمندی‌های موشکی کشورمان در میدان بهارستان به نمایش گذاشته شد.

 هفته دفاع مقدس بهانه‌ای شد تا میدان بهارستان همچون سالهای اخیر، آرایش موشکی به خود بگیرد.
بمناسبت این هفته، بخشی از توانمندی موشکی کشورمان در این میدان به نمایش گذاشته شده که موشک بالستیک قدر، سامانه دفاع هوایی موشکی کوتاه برد تور.ام۱ و سامانه پدافندی سام-۶ از جمله این سامانه‌هاست.

موشک بالستیک قدر در دو نوع F و H در واقع ادامه پروژه موشکی شهاب است که بُرد آن افزایش یافته و کلاهک جنگی آن نیز تغییر کرده است.
این موشک با سخت مایع می‌تواند اهداف را دز فاصله دور (حدود ۲هزار کیلومتر) مورد اصابت قرار دهد.
۱۷ تُن وزن، ۱۶ متر طول، ۱٫۲۵ متر قُطر و سرجنگی با وزن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم از جمله ویژگی‌های موشک قدر است.

سامانه دفاع هوایی موشکی کوتاه برد تور.ام۱ نیز از دیگر سامانه‌های به نمایش درآمده در میدان بهارستان است.
تور.ام۱ از نظر کارایی عملیاتی و توانایی درگیری با انوع اهداف، یکی از شاخص‌های پدافند هوایی است. این سامانه برای درگیری مؤثر با انواع اهداف هوایی از جمله هواپیماهای بال ثابت و بالگردها و موشک‌های کروز و حتی بمب‌ها و موشک‌های رها شده از هواپیماها در تمام شرایط آب و هوایی ساخته شده است.

در سامانه تور.ام۱ موشکها به صورت عمودی پرتاب می شود. وجود سامانه راداری برای هر پرتابگر باعث کاهش احتمال اشباع توسط جنگ الکترونیک دشمن و نیز از کار افتادن کل مجموعه درصورت هدف قرار گرفتن رادار در قیاس با سامانه هایی که یک رادار به چند پرتابگر اختصاص دارد می شود.

این سامانه در حال حرکت نیز امکان فعالیت داشته و در زمان کمتر از دو دقیقه به آمادگی عملیاتی کامل رسیده و در کمتر از ۶ ثانیه موشک خود را شلیک می نماید. یکی از توانمندی های استثنایی این سامانه امکان درگیری با اهداف زمینی است که در سامانه های پیشرفته ای چون بوک نیز وجود دارد.
علاوه بر میدان بهارستان، برخی میادین و بوستان‌های دیگر تهران نیز شاهد استقرار سامانه‌های موشکی و تجهیزات نیروهای مسلح است.

 

منبع: هم اندیشی

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن