بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 33849
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 3 مهر 95 12:52 ب.ظ

کشف آثاری از عصر آهن۳ در تپه تخچرآباد بیرجند

فصل دوم کاوش محوطه تپه تخچرآباد شهرستان بیرجند منجر به شناسایی بنایی مربوط به عصر آهن ۳شد.

کشف آثاری از عصر آهن3 در تپه تخچرآباد بیرجند

 

محسن دانا سرپرست هیات کاوش گفت: فصل دوم کاوش تپه تخچرآباد واقع در ۳۰۰ متری غرب روستایی به همین نام انجام شد.کاوش فصل نخست در راستای کارآموزی دانشجویان باستان شناسی در سال ۱۳۸۸ انجام شده بود که به دلیل تخصیص نیافتن بودجه، فصل دوم کاوش در این محوطه پس از ۸ سال وقفه تا امسال به تعویق افتاد.
به گزارش قانون به نقل از chn،  این باستان شناس افزود: درفصل نخست گمانه‌ ای به اندازه ۱۰×۳ متر در شمال تپه ایجاد شدو در این کاوش دیوار بیرونی یک بنای بزرگ خشتی کشف شد که با‌توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسید بنا را عامدانه با خشت و سنگ پر کرده و سپس بیرون آن را نیز به پهنای ۸ متر و ارتفاع حدود ۴ متر با شن پوشانده و احاطه کرده‌اند.محسن دانا افزود: فصل دوم کاوش در این محوطه با توجه به نتایج فصل گذشته بر شناسایی پلان بیرونی بنا متمرکز شد و بر این اساس بقایای دیوار بیرونی بنای خشتی که فصل پیش به دست آمده بود مورد پیگردی قرار گرفت.
وی اظهار داشت: به این ترتیب حدود دو سوم پلان بیرونی بنا به دست آمدو مشخص شد با بنایی کوچک سر و کار داریم که برج‌هایی به آن الحاق شده است. این باستان شناس با اشاره به شناسایی ۴ برج دراین فصل از کاوش افزود: بنابر شواهد به نظر می رسد بنا ۶ برج داشته و در دوره عصر آهن ۳ (احتمالاً دوره مادی) پی افکنده شده و در اوایل دوره هخامنشی به طور آگاهانه پر شده است.دانا تصریح کرد: نتایج این فصل همچنین نشان می دهد که محدوده برج شمال شرقی بنا در دوره اشکانی، حدود ۲۰۰۰ سال پیش، بار دیگر مورد استفاده قرار گرفته وبه این منظور آن بخش از تپه را با خشت به صورت یک سکو درآورده و داخل خشت های آن خمره کار گذاشته اند.
به گفته وی، سفال های شاخص دوره اشکانی تاریخ گذاری این مرحله معماری را تأیید می کند و به دلیل محدوده کاوش و پایان فصل کاوش، مراحل گسترش معماری دوره اشکانی و نحوه آن هنوز مشخص نشده است. مجوز فصل دوم کاوش محوطه تپه تخچرآباد شهرستان بیرجند توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادرشده است.

 

منبع:قانون



نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن