بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 33950
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 5 مهر 95 10:05 ب.ظ

اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای واگذاری بیمارستان‌های خود به نهاد‌های دیگر

سخنگوی وزارت بهداشت با تشریح انواع نظام‌های پرداخت در سیستم‌های بهداشت و درمان دنیا، به برخی اظهارات درباره افزایش تقاضای القایی با اجرای طرح تحول نظام سلامت پاسخ داد.

به گزارش ثلاث به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری با اشاره به روش‌های پرداخت در نظام‌های سلامت دنیا در پاسخ به برخی مباحث مبنی بر آنکه طرح تحول نظام سلامت، تقاضای القایی را افزایش داده است، گفت: یکی از اتهاماتی که به طرح تحول زده می‌شود، همین تقاضای القایی است.

پاسخ روشن ما آن است که تقاضای القایی یکی از خصوصیات ذاتی نظام پرداخت فی فور سرویس است و طرح تحول نظام سلامت موجب افزایش تقاضای القایی نشده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره حمایت ۸۵درصدی وزارت بهداشت از درمان‌های ناباروری در مراکز درمان دولتی گفت: این اتفاق یکی از بهترین راه‌های افزایش جمعیت در خانواده‌های ناباروری است که والدین علاقه‌مند به فرزنددار شدن هستند.

برهمین اساس در این حوزه دو کار عمده انجام دادیم به طوری که مراکزی که با تعرفه دولتی خدمت ارائه می‌کردند، تقویت شدند و همچنین مراکز جدید نیز ایجاد کردیم.

به این ترتیب هزینه مراجعه برای سیکل‌های درمانی، افراد و مراکز مشخص را تحت پوشش قرار دادیم.

وی افزود: تعدادی از خانوارها نمی‌توانند هزینه‌های درمان ناباروری را بپردازند. به همین دلیل وزارت بهداشت خود راسا ۸۵درصد از هزینه‌های ناباروری را در مراکز دولتی تقبل کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سئوال خبرگزاری درباره استقبال تامین اجتماعی از پذیرش بیمارستان‌های وزارت بهداشت، گفت: نقش اصلی وزارت بهداشت، تولیت است. ما مایل هستیم بیمارستان‌هایمان را با تمام بودجه‌های مستقیم و غیرمستقیمی که دارند به ارگان‌هایی که بتوانند این خدمات را با همین تعرفه ارائه دهند، تحویل دهیم.

اینکه طرف‌های دیگر تمایل داشته باشند یا خیر، ما موردی ندیدیم.

حریرچی افزود: البته در برنامه ششم توسعه نیز تکالیفی را ایجاد خواهیم کرد که بیمارستان‌ها را از وابستگی مستقیم وزارت بهداشت رها کنیم و به صورت ارگان‌های مستقل ارائه خدمت درآیند. یکی از مشکلاتی که باعث می شود بخش‌های دیگر در این زمینه وارد نشوند، این است که قیمت تمام شده ارائه خدمات در این بیمارستان‌ها با تعرفه‌های فعلی، تامین نمی‌شود.

دلیل اینکه این تلاش‌ها در حدود ۱۵سال گذشته نیز به نتیجه نرسیده، آن است که تعرفه‌هایمان واقعی نیست.

وی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره راه‌اندازی کمیته خطاهای درمانی، در وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان شکایت روش اندازه‌گیری خطای درمانی نیست، افزود: برای راه‌اندازی این کمیته مطالعات در حال انجام است و گروه‌های مشترکی حتی با سازمان جهانی بهداشت تشکیل شده تا از تجربیات دیگر کشور ها نیز استفاده کنیم. امیدواریم در دوره باقیمانده از وزارت بهداشت بتوانیم اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره سرانجام پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان گفت: پرونده الکترونیک سلامت یکی از دستاوردهای مهم وزارت بهداشت دولت یازدهم است و مانعی برای آن نیست و همکاری‌های خوبی با وزارتخانه‌های دست‌اندرکار در حال انجام است.

اما برخی از جاها ممکن است پوشش اینترنتی وجود نداشته باشد، چراکه توسعه شبکه مخابراتی، محدودیت خاص خود را دارد. از نظر ما سیستم در این زمینه خوب پیش رفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سئوالی درباره چگونگی انتقال بیماران به بیمارستان‌ها از سوی اورژانس‌های دولتی و اینکه آیا اورژانس می‌تواند بیمار را به بیمارستان خصوصی منتقل کند یا خیر، گفت: سیستم مشخصی برای اورژانس بیمارستان‌های دولتی وجود دارد. در سیستم ما اورژانس‌ها منحصرا بیماران را به بیمارستان‌های دولتی می‌برند و در این زمینه وضعیت بیمارستان و ترافیک و… در نظر گرفته می‌شود. پس از انتقال بیمار به بیمارستان و تثبیت وضعیت وی، خانواده می‌تواند بیمارش را به بیمارستان خصوصی منتقل کند. اما اورژانس دولتی به هیچ عنوان نمی‌تواند بیمار را به بیمارستان خصوصی منتقل کند.

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن