بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 34051
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 10 مهر 95 9:59 ق.ظ

کتاب چقدر گران شد؟

آمار منتشرشده نشان می‌دهد که شمارگان کتاب در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته با ۱۳درصد کاهش همراه بوده است.

کتاب چقدر گران شد؟
 

 در شش ماه نخست سال جاری  تعداد ۳۳ هزار و ۵۲۱ عنوان کتاب منتشر شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته (۳۳ هزار و ۸۵۴) با یک درصد کاهش همراه بوده است. گروه علوم عملی با پنج هزار و ۵۵۷ عنوان کتاب بیشترین و گروه کلیات با ۶۳۷ عنوان کمترین تعداد عناوین منتشره را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از گروه علوم عملی، گروه‌های ادبیات با پنج هزار و ۲۵ عنوان کتاب و علوم اجتماعی با چهار هزار و ۵۶۵ عنوان کتاب بیشترین تعداد را دارند.

همچنین در نیمه نخست سال جاری تعداد هفت هزار و ۳۲۸ عنوان کتاب در قالب ترجمه و ۲۶ هزار و ۱۹۳ عنوان در قالب تألیف منتشر شده‌اند. بیشترین حجم آثار ترجمه‌ای به گروه کودک با یک هزار و ۶۰۱ عنوان اختصاص دارد. همچنین بیشترین تعداد آثار تألیف شده نیز در گروه علوم عملی انجام شده است. در این مدت، تعداد ۲۵ هزار و ۴۹۶ عنوان در تهران منتشر شده است. 

شمارگان کتاب نیز همانند سال‌های گذشته با روندی نزولی همراه بوده به‌طوری که طبق آمار خانه کتاب شمارگان کتاب به‌طور میانگین در نیمه نخست سال جاری به‌نسبت سال گذشته با ۱۳ درصد کاهش داشته است. براساس داده‌های اعلام شده، شمارگان کتاب به‌طور متوسط در نیمه نخست سال گذشته یک هزار و ۸۵۲ نسخه بود که این تعداد در سال جاری به یک‌هزار و ۶۱۹ نسخه رسیده است. گروه کودک، همانند سال گذشته، بیشترین شمارگان را داشته که البته در این بخش نیز با کاهش شمارگان مواجهیم.

بر اساس این آمار، بهای کتاب به‌طور میانگین در تمام موضوعات نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۱۲ درصد رشد داشته که البته این عدد بین کتاب‌های مختلف با درصد کمتر و بیشتری همراه بود؛ به‌طوری که کتاب‌های کمک‌درسی با ۲۲ درصد بیشترین رشد و گروه زبان با کمترین افزایش مواجه بود. همچنین بهای هر صفحه کتاب به‌طور میانگین در تمام موضوعات نیز ۱۲ درصد رشد داشته که بهای هرصفحه کتاب‌های گروه زبان بیشترین، و گروه کمک‌درسی کمترین افزایش را داشتند.

جدول ذیل تفاوت و تغییرات نشر در شش ماه نخست امسال را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد: 

 

منبع:حزب الله

برچسب ها: ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن