بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 35957
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 24 آبان 95 5:10 ب.ظ

برگزاری مانور دوسالانه فرودگاه بین المللی خلیج فارس؛

مانور فرودگاهی برای حفظ استانداردها لازم است

ثلاث- علیرضا ارزنده ، مدیر فرودگاه بین المللی خلیج فارس با تاکید بر اینکه مانور امروز اولین مانور فرودگاهی فرودگاه خلیج فارس بعد از یازده سال پس از افتتاح آن است ، گفت: از آنجایی که قبلا این مانور در این سطح برگزار نشده بود ، برای این منظور کاملترین مانور را که مانور دو سالانه است پیش بینی کردیم.

%d8%b9%d9%84%db%8c%d8%b1%d8%b6%d8%a7-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87

به گزارش ثلاث و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس -مدیر فرودگاه بین المللی خلیج فارس در جریان مانور شرایط اضطراری صبح امروز ۲۴ آبان با بیان اینکه الزام سازمان هواپیمایی کشوری مانورهای ۶ ماهه ، یکساله و دو ساله است که همه فرودگاه ها موظف به انجام آن هستند، گفت: با توجه به شهرستان شدن عسلویه ، باید هماهنگیهایی با دستگاه های مسئول صورت می گرفت و در حدود یک سال و نیم اخیر این هماهنگی ها در حال انجام بود.

 ارزنده گفت: مانور اضطرای فرودگاه خلیج فارس، یک مانور کامل واکنش سریع ، امداد و نجات و اطفاء حریق بود که به عکس موارد گذشته از هواپیمای فعال در ایرلاین ماهان استفاده شده است و  به همین دلیل همه مواردی که قرار است وارد هواپیما شود باید قبلا چک می شد تا مشکلی ایجاد نشود. پیش از این مانورهایی را با هواپیماهای بازنشسته، خراب یا باربری انجام می دادند اما ما برای اینکه وضعیت اصلی و واقعی را داشته باشیم و شرایط استانداردی در مانور را داشته باشیم ، از هواپیمای فعال همراه با عوامل پروازی اصلی آن استفاده کردیم و خوشبختانه این عوامل با ما همکاری داشتند.  

مدیر فرودگاه بین المللی خلیج فارس منطقه ویژه اقتصادی علت برگزاری مانور در این سطح را قرار گرفتن در سطح استاندارد فرودگاهی و حفظ این استاندارد ، عنوان کرد و گفت: در این سالها توانایی کنترل شرایط و ایمنی در فرودگاه را داشته ایم و به سطح مطلوبی از اطمینان رسیده ایم و با برگزاری این مانورها شرایط را ارتقاء خواهیم داد. 

وی تصریح کرد: پس از این مانور ، حداقل ۶ ماه تا دو سال آینده،  باید مانور بعدی را برگزار کنیم تا این استانداردها حفظ شوند. البته هر ۶ ماه مانور داخلی فرودگاه و هر یک سال مانور گسترده تر را برگزار می کنیم.

 اما رحیمی، کارشناس امورحفاظت ، امنیت و حراست فرودگاه های وزارت نفت که در جریان اجرای این مانور در محل حضور داشت و شاهد اجرای آن از ابتدا بود ، ضمن تائید مراحل مختلف اجرای این مانور ، گفت: سازمان حراست نفت نماینده خود را برای برگزاری این مانور و نظارت بر وضعیت اجرای این مانور اعزام کرده است. مانور طرح اضطراری فرودگاه ها برابر ابلاغیه و دستور العمل سازمان هواپیمایی کشوری هر دو سال یکبار در کلیه فرودگاه ها باید انجام شود تا در کنار اقدامات دیگر بتوانند گواهینامه فعالیت فرودگاهی را بگیرند و فرودگاه خلیج فارس نیز در همین راستا امسال این مانور را برگزار کرد. . 

وی ضمن تشریح مراحل مختلف اجرای مانور از ابتدای آن ، گفت: این مانور برای  اولین بار در فرودگاه بین المللی خلیج فارس با شرکت کلیه عوامل مستقر در فرودگاه و بیرون از فرودگاه پیش بینی شد و طبق سناریوی پیش بینی شده ، به اجرا درآمد.  در این مانور طبق برنامه ، یکی از موتورهای هواپیما  آتش گرفته و دچار نقص فنی می شود و در فرودگاه اعلام وضعیت اضطراری می کنند. برج مراقبت به تمام مراجع امنیتی ، مراقبتی و حفاظتی فرودگاه و مسئولان مرتبط با سلامت و ایمنی زمینی و سایر ارگانها از جمله هلال احمر اعلام می کند. مانور راس ساعت ۱۰:۳۰ شروع شد و در اولین فرصت نیروهای ایمنی زمینی و عوامل آتش نشانی آمدند و در ادامه نیروهای سپاه بنا بر ماموریت تصریحی خود حلقه اول هواپیما را در دست می گیرد و نیروهای حراست فرودگاه هم که به جای ناجا در فرودگاه نفت انجام فعالیت می کنند، کلیه فضاهای اطراف را تحت پوشش قرار داد.
کارشناس امورحفاظت ، امنیت و حراست فرودگاه های وزارت نفت با اعلام اینکه آمبولانسهای سلامت و هلال احمر و هلی کوپتر امداد به موقع در صحنه حادثه حاضر شدند تا مجروحان را به بیمارستان منتقل کنند، افزود: در این مانور همه بخشها ماموریت خود را به نحو احسن و به موقع انجام دادند و پس از پایان مانور نیز کلیه مسئولین مانور در اتاق بحران حضور یافتند تا به بررسی معایب و محاسن اجرای مانور بپردازند.
رحیمی تاکید کرد که برگزاری چنین مانورهای همه جانبه ای برای منطقه ویژه و شهرستان عسلویه ضروری است و افزود:  این مانورها یک تمرین اساسی است تا همه مسئولین ارگانها در جریان باشند و در موقع بروز حوادث احتمالی بتوانند وظایف را به خوبی انجام دهند.
وی با بیان اینکه عسلویه به جهات تجمع تاسیسات نفتی گسترده حساسیت زیادی دارد ، تصریح کرد:  حادثه می تواند بیرون از فرودگاه و در داخل شهر هم رخ دهد و خسارات سنگینی داشته باشد، اگر این هواپیما در خارج فرودگاه دچار حادثه می شد ، تعداد بیشتری از ارگانها را درگیر می کرد و به همین دلیل تمام ارگانها باید درگیر امور شوند. این ارگانها باید در مورد چنین حوادثی تمرین و آمادگی داشته باشند و این مانورها را در داخل شهر و در داخل سایتها داشته باشند.

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن