بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 36012
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 26 آبان 95 8:48 ق.ظ

جای خالی بومی‌ها در استخدامی جدید نیروگاه اتمی بوشهر

ثلاث- در شرایطی شاهد پنجمین آزمون استخدامی این نیروگاه هستیم که سهمیه مشخصی برای جذب بومی ها دیده نشده، این در حالی است که رییس این سازمان در شهریورماه از جوانان استان خواسته بود برای اشتغال در این پروژه آماده باشند.

هر گاه سخن از نیروگاه اتمی به میانه می‌آید، از افتخار، حماسه ملی و میزبانی شایسته ما بوشهری ها سخن ها گفته می شود، ولی از آنجا که میزبان و میهمان در قبال یکدیگر وظایفی دارند، باید پرسید آیا نیروگاه اتمی به تعهدات بدیهی خود در قبال میزبان توجه کرده است؟

یکی از کمترین خواسته های مردم استان این است که در میان جمعیتی شاغل بکار در صنعت هسته ای، زمینه حضور و رشد فرزندان و جوانان تحصیلکرده این استان نیز فراهم شود؛ امری که تاکنون محقق نشده و مشاهدات نیز حاکی از آن می باشد که سهم نیروهای متخصص بومی بسیار ناچیز و قابل ذکر نیست.

در همین راستا، ۲۶ آذرماه آزمون استخدامی توسط نیروگاه اتمی برگزار می شود که از زمان تولید برق در آن، پنجمین مرحله جذب نیرو به حساب می آید.

شوربختانه در هیچ کدام از این آزمون ها سهمیه بومی در نظر گرفته نشده، در شرایط که قانون بومی گزینی در اغلب نقاط کشور اجرا می شود و گویی تنها استان بوشهر از این قانون مستثنی است.

در این راستا ذکر چند مصداق برای کم توجهی نیروگاه اتمی و بی اعتنایی مسئولان استانی خالی از لطف نیست:

۱- رییس سازمان انرژی اتمی شهریور ماه امسال در مراسم کلنگ زنی فاز ۲و۳ نیروگاه اتمی بوشهر در اظهاراتی گفت: “عزیزان بوشهری جهت اشتغال در نیروگاه اتمی بوشهر آماده باشند که چندین هزار نیرو از این استان مشغول به کار خواهند شد.” حال چگونه است در نخستین آزمون استخدامی پس از این سخنان حتی یک درصد سهمیه بومی مشخص نشده است؟

۲- چگونه است که بین سازمان های فنی حرفه ای و انرژی اتمی تفاهم نامه ای به امضا رسیده که در جریان طرح توسعه نیروگاه اتمی تعداد ۸۰۰۰ نفر از جوانان استان جهت اشتغال آموزش دیده و برای نیروی انسانی موردنیاز نیروگاه در اولویت باشند؛ اما در بزنگاه آزمون استخدامی، اینچنین رفتار می شود؟ آیا وقتی در فاز یک نیروگاه اتمی به سهمیه بومی ها در آزمون استخدامی کم توجهی می شود، چه انتظاریست که در فازهای ۲ و ۳ این روند بهبود یابد؟

۳- کافی است نگاهی کوتاه به ازمون های استخدامی سراسر کشور که در سایت سازمان سنجش منتشر می شود بیندازیم که نقطه مشترک اغلب شان، قید “بومی بودن” در شرایط اختصاصی است. تازه ترین مورد، آزمون آلومینیوم کاوه خوزستان در آبان ماه امسال بود. به راستی چرا در خوزستان به جذب حداکثری سهمیه بومی توجه می شود، اما در استان ما این موضوع نادیده گرفته می شود و صدایی هم از مسئولان و نمایندگان مان شنیده نمی شود؟

اگرچه زمان ثبت نام در این آزمون استخدامی در هفته جاری خاتمه یافت، اما اگر استاندار و نمایندگان مجلس اراده و توان لازم را داشته باشند، می توانند سهمیه مشخصی برای بومی ها در آزمون استخدامی نیروگاه تا زمان آزمون پیگیری کنند و تلاش شود این خواسته بحق به روالی اداری در همه صنایع و پروژه های بزرگ استان مبدل شود./ خلیج فارس

 

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن