بروز شده در : یکشنبه 26 فروردین 1403 ساعت 9:13 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 36133
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 28 آبان 95 6:34 ق.ظ

وزیر بهداشت در استان؛ از سفر به شهرستان‌ها تا افتتاح دو بیمارستان+تصاویر

ثلاث – سرانجام پس از ماهها وعده وزیر بهداشت در اینستاگرام شخصی اش مبنی بر سفر به بوشهر، قرار است دکتر هاشمی روزهای جمعه و شنبه ۲۸ و ۲۹ آبان در این استان به سر ببرد.

 برای سفر وزیر بهداشت پروژه هایی جهت کلنگ زنی یا افتتاح در نظر گرفته شده که اجرای آنها مرهمی بر زخم های کهنه درمانی استان خواهد بود و روند خدمات دهی به مردم را تا حدودی بهبود می بخشد، هرچند عقب ماندگی های حوزه درمان بوشهر خصوصا از نظر حضور پزشکان متخصص راه درازی را تا رسیدن به شرایط مطلوب پیش روی همگان قرار داده است.

 سرانجام پس از ماهها وعده وزیر بهداشت در اینستاگرام شخصی اش مبنی بر سفر به بوشهر، قرار است دکتر هاشمی روزهای جمعه و شنبه ۲۸ و ۲۹ آبان در این استان به سر ببرد.

 وی عصر جمعه از فرودگاه عسلویه وارد استان می شود و پس از حضور در شهرستان های جنوبی، روز بعد را به مناطق مرکزی و شمالی استان اختصاص داده است. پایان بخش سفر وزیر نیز حضور در نشست شورای سلامت استان خواهد بود.

برای سفر وزیر بهداشت پروژه هایی جهت کلنگ زنی یا افتتاح در نظر گرفته شده که اجرای آنها مرهمی بر زخم های کهنه درمانی استان خواهد بود و روند خدمات دهی به مردم را تا حدودی بهبود می بخشد، هرچند عقب ماندگی های حوزه درمان بوشهر خصوصا از نظر حضور پزشکان متخصص راه درازی را تا رسیدن به شرایط مطلوب پیش روی همگان قرار داده است.

به هرحال سفر وزیر بهداشت که برای بعد از ماه رمضان گذشته قول آن را داده بود، تا آخر آبان به درازا کشید و انتظار می رود این حضور علاوه بر اجرای برخی پروژه های بزرگ خصوصا چند بیمارستان جدید، منجر به دستوراتی برای مجوز خرید و فعالیت دستگاه ام.آر.آی شمال استان و همچنین تمهیداتی برای اجرایی شدن تفاهم نامه های مشترک این وزارت با وزارتخانه های دیگر برای رسیدگی بهتر به زیرساخت های درمانی مناطق نفتی استان مثل عسلویه و خارگ شود.

خبرنگار «خلیج فارس» طی گفتگو با رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، پروژه های سفر وزیر بهداشت در سفر به استان را بررسی کرده که در ادامه می خوانید:

افتتاح مرکز جامع سلامت در نخل تقی

دکتر علیرضا رییسی اولین پروژه وزیر بهداشت را افتتاح مرکز جامع سلامت نخل تقی در شهرستان عسلویه دانست و گفت: یکی از بسته های طرح تحول سلامت برای نقاط حاشیه شهرها مراکز جامع سلامت با هدف کنترل و پیشگیری بیماری ها می باشد که در مرکز نخل تقی کارشناس بهداشت روان، کارشناس تغذیه و کارشناس مراقبت سلامت حضور داشته و همانند مراکز مشابه در استان به بررسی وضعیت جامعه تحت پوشش و ارائه خدمات می پردازند.

افتتاح بخش الحاقی بیمارستان کنگان

دکتر رییسی افزود: وزیر بهداشت در کنگان هم از مرکز تصویربرداری ام.آر.آی که چندی پیش فعالیتش را آغاز کرده بازدید می کند. این مرکز طی چند ماهی که از افتتاح آن می گذرد، حدود ۶ هزار پذیرش با تعرفه دولتی داشته و یکی از الزامات ایجاد مرکز جراحی اعصاب در کنگان می باشد که پیگیر آن هستیم.

وی از افتتاح بخش الحاقی بیمارستان کنگان توسط وزیر بهداشت خبر داد و گفت: با اضافه شدن ۷۱ تخت اورژانس و بخش های دیگر، شمار تخت های این بیمارستان به ۲۰۰ تخت فعال می رسد، همچنین بخش آی سی یو، آزمایشگاه و تصویربرداری هم فعال خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به سیاست این دانشگاه برای توزیع تخت های ویژه میان شهرستان ها بجای تمرکز این امکانات در مرکز استان، گفت: ۶ تخت ویژه نوزدان (NICU) هم در کنگان راه اندازی می شود که نقش مهمی در کاهش انتقال نوزادان به بوشهر یا استان های همجوار دارد. همچنین ۵ بلوک پیشرفته زایمان آغاز خواهد شد.

برای افتتاح بیمارستان دیر در سالجاری مصمم هستیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه دکتر هاشمی در ادامه از ساختمان بیمارستان دیر بازدید می کند، گفت: اخیرا طی تفاهم نامه ای این پروژه از منطقه ویژه پارس به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده که با توجه به تامین تجهیزات درمانی و پیش بینی نیروی انسانی آن، مصمم هستیم ساختمان آن سریع تر تکمیل شده و طی سالجاری به بهره برداری برسد.

افتتاح بلوک زایمانی در بیمارستان خورموج

این مقام مسئول مقصد بعدی وزیر بهداشت را بیمارستان زینبیه خورموج اعلام کرد و گفت: افتتاح ۵ بلوک زایمانی پیشرفته (LDR) در این بیمارستان خواهیم داشت که برای هر مادر اتاق اختصاصی زایمان پیش بینی شده که زایمان طبیعی و رایگان را راحت تر کرده و علاوه بر آن، امکان حضور همسر در کنار زائو را فراهم می نماید.

وی با اشاره به مشکلات جدی اورژانس های بیمارستانی در استان و اینکه توسعه و بهسازی آنها در دستور کار قرار گرفته، ادامه داد: توسعه اورژانس بیمارستان زینبیه از پیشرفیت فیزیکی خوبی برخورددار است و با بهره برداری آن در سالجاری، ضمن اینکه پذیرش و خدمات بیشتری به مردم داده می شود، اتاق های احیا و عمل سرپایی نیز در آن پیش بینی گردیده است. همچنین با بهره برداری آن، ۲۵ تخت جدید به ظرفیت بیمارستان زینبیه اضافه می شود.

وی با اشاره به بازدید وزیر بهداشت از کلینیک تخصصی بیمارستان زینبیه ادامه داد: این پروژه توسط یکی از خیرین در دست اجراست و طبق قول ایشان تا اردیبهشت آینده به ما تحویل تا اقدام به تجهیز آن کنیم. در این کلینیک هم امکان خدمات سرپایی به بیماران بصورت همزمان توسط ۱۲ متخصص وجود دارد، ضمن اینکه بخش های رادیولوژی و تزریقات و پانسمان نیز خواهد داشت. همچنین به دلیل نزدیکی کلینیک با بیمارستان، امکان اقدامات درمانی سریع تر خواهد بود.

تکمیل فاز دوم بیمارستان اهرم تا اردیبهشت ۹۵

دکتر رییسی همچنین با اشاره به اینکه تنگستان آخرین شهرستانی است که وزیر بهداشت در روز جمعه در آن حضور می یابد، گفت: پس از افتتاح سه بلوک زایمانی پیشرفته در این بیمارستان، دکتر هاشمی از فاز دوم بیمارستان هم بازدید می کند که با افتتاح آن در اردیبهشت آینده، ظرفیت تخت های آن به ۳۸ تخت می رسد و بخش های جدیدی مثل بستری، اتاق احیا، اتاق عمل و بخش تصویربرداری اضافه می شود.

کلنگ زنی بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی و اورژانس هسته ای

دومین روز سفر وزیر بهداشت هم از شهر بوشهر آغاز می شود، سپس با بالگرد در دیلم حضور می یابد و در ادامه گناوه، برازجان و نهایتا استانداری بوشهر برای شرکت در شورای سلامت استان.

رییس دانشگاه علوم پزشکی می گوید: آغاز بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی بوشهر در کنار بیمارستان شهدای خلیج فارس و همچنین کلنگ زنی اورژانس هسته ای میان این دو بیمارستان با ظرفیت ۹۰ تخت از پروژه های شاخص برای سفر وزیر بهداشت است. همچنین بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی قلب از تعهدات سازمان انرژی اتمی هم در کنار آنها پیش بینی شده که این مورد قرار است با حضور دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کلنگ زنی شود.

وی با اشاره به اینکه تکمیل این سه پروژه، تخت های بیمارستانی شهر بوشهر را از ۴۵۰ تخت فعلی به ۷۵۰ تخت می رساند، گفت: نکته مهمتر این است که این مجتمع بیمارستانی به ما اجازه می دهد بخش های تخصصی و عمومی جداگانه را ایجاد نماییم و مجوز جذب نیرو و تجهیزات بگیریم که قطعا سطح خدمات رسانی به هم استانی ها را بهبود می بخشد.

دکتر رییسی درباره زمان پیش بینی شده برای اجرای این پروژه ها گفت: اورژانس هسته که نیاز ضروری مرکز استان خصوصا برای آمادگی نسبی در برابر حوادث احتمالی می باشد، برای پیمانکار زمان ۱٫۵ ساله با تعیین شده، چرا که به دلیل داشتن تخت های ویژه، اتاق عمل و اورژانس مردان و زنان، می تواند در شرایط عادی مورد استفاده اورژانس باشد و سطح خدمات اورژانس بیمارستان شهدای خلیج فارس را ارتقا دهد.

وی افزود: پروژه بیمارستان های ۱۸۰ و قلب نیز زمان حدود سه سال برای تکمیل آن پیش بینی شده است.

کلنگ زنی مجتمع بیماری های خاص بوشهر

رییس دانشگاه علوم پزشکی همچنین از کلنگ زنی مجتمع تشخصی-درمانی بیماری های خاص بوشهر توسط وزیر بهداشت خبر داد و گفت: زمان اتمام این پروژه ۱۸ ماهه در نظر گرفته شده و امکان اقدامات تشخصی و درمانی برای بیماران پیوندی، تالاسمی، دیابت، هموفیلی، ام اس و ژنتیکی را فراهم می کند.

رونمایی از آمبولانس های ویژه و کلینک های سیار دندانپزشکی

وی با اشاره به طرح استان جهت بهداشت دهان و دندان کودکان پیش دبستانی تا ۱۴ سال گفت: در این راستا ۱۰ کیلینک سیار در قالب خودروهای مجهز برای هر شهرستان آماده شده و درب مدارسی که از مراکز درمانی فاصله دارند مستقر تا نسبت به اقدامات آموزشی و پیشگیری، ﻭﺍﺭﻧﻴﺶ ﻓﻠﻮﺭﺍﻳﺪ، کشیدن دندان معیوب و درمان هایی که نیاز به عکس رادیولوژی ندارد، به صورت رایگان اقدام کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی رونمایی از آمبولانس های ویژه را دیگر پروژه سفر وزیر بهداشت دانست و افزود: تا قبل از این استان فقط یک آمبولانس ICU دار (مراقبت ویژه بزرگسالان) داشت که اکنون ۱۰ آمبولانس از این دست به مراکز اورژانس جاده ای اختصاص یافته است. همچنین ۷ آمبولانس NICU دار (مراقبت ویژه نوزدان) به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه در شهرستان ها اختصاص یافته است. اهمیت این خودروها بخاطر این می باشد که بسیاری از نوزادان با آمبولانس های معمولی به مراکز درمانی جهت دریافت خدمات تخصصی منتقل می شدند که بعضا دچار صدمات غیرقابل جبرانی می گردیدند و اکنون با آمبولانس های ویژه این مشکل رفع می شود. همچنین برای ارتقا خدمات اورژانس، علاوه بر حضور به موقع بر بالین بیمار، انتقال وی با بهترین شرایط به بیمارستان اهمیت دارد که خودروهای ICU دار با ایمنی و شرایط ویژه این کار را انجام می دهند.

آغاز بکار کلینیک تخصصی دانشگاه علوم پزشکی در بوشهر

وی همچنین از آغاز بکار رسمی کلینک تخصصی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با ظرفیت حضور ۲۵ متخصص در خیابان سنگی، روبروی انتقال خون خبر داد و گفت: سیستم نوبت دهی آن نوین می باشد (تلفنی، اینترنتی و حضوری مشابه بانک ها)، همچنین به دلیل جانمایی مناسب و خدمات دهی با تعرفه دولتی، انتظار استقبال مناسب و افزایش خدمات سرپایی در بوشهر داریم. در کنار همین مرکز، کلینیک تخصصی دندانپزشکی با حضور اساتید این رشته با تعرفه مناسب فعالیت می کند.

به گفته وی، دو برنامه پایانی وزیر بهداشت در شهر بوشهر، افتتاح مجتمع کلاس های پردیس دانشگاه با ظرفیت حضور ۷۰ دانشجو می باشد که بخشی از مشکلات در خصوص فضای آموزشی را جبران می کند. همچنین ساختمان دانشکده پزشکی و دندانپزشکی در کنار پردیس (سبزآباد) با تامین اعتبار از سوی وزارتخانه فعال شده و تلاش داریم در سال آینده به بهره برداری برسد که می تواند یکی از اقدامات پایه ای در نیروی انسانی و پزشک متخصص باشد، چرا که امکان پذیرش سالانه ۱۵۰ دانشجوی پزشکی به ما می دهد که ۶۲ درصد آنها بومی هستند و عملا هر سال امکان تربیت ۱۰۰ پزشک خواهیم داشت که در آینده با طی کردن دوره تخصصی، متعهد به خدمت در استان خود هستند و مشکلات ما در زمینه پزشکان طرحی و ماندگاری پزشکان غیربومی کاهش می یابد.

افتتاح طرح توسعه بیمارستان دیلم

وزیر بهداشت سپس با بالگرد به شمالی ترین شهرستان استان می رود تا به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، ۵ بلوک زایمانی پیشرفته به همراه طرح توسعه بیمارستان بقیه الله دیلم را افتتاح کند، پروژه ای که شامل بخش های آی سی یو، سی سی یو، بستری مردان، زنان و اطفال، آزمایشگاه و مرکز تصویربرداری می باشد.

دکتر رییسی که با «خلیج فارس» گفتگو می کرد، افزود: همچنین کلینیک بیمارستان دیلم که توسط یکی از خیرین ساخته و تجهیز گردیده، افتتاح می شود که زمینه حضور ۸ پزشک متخصص به طور همزمان فراهم می شود، ضمن اینکه بخش های رادیولوژی، سونوگرافی، دندانپزشکی، اتاق احیا، تزریقات و پانسمان در آن قرار دارد و تحول خوبی در بخش درمان سرپایی این شهرستان به وجود می آورد.

برنامه های وزیر بهداشت در گناوه

دکتر هاشمی در گناوه نیز از سامانه استانی سیب (سامانه یکپارچه بهداشت) و آغاز تفاهم نامه استان و وزارتخانه برای توسعه مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان رونمایی می کند. 

دکتر رییسی در این خصوص گفت: قرار است مراکز بهداشتی درمانی، خانه های بهداشت و پانسیون پزشکان، براساس تفاهم نامه مذکور طی ۱۸ ماه بازسازی، احداث یا بهسازی شوند. سامانه سیب هم با نیت هوشمند شدن خدمات مراکز بهداشتی به جمعیت تحت پوشش، در استان ها شروع شده تا براساس آن ثبت، جمع آوری و گزارش دهی اطلاعات به صورت کاغذی ممنوع و صرفا از طریق سامانه مذکور انجام شود. تجهیزات موردنظر برای مراکز بهداشتی استان تامین شده و این طرح از گناوه رونمایی می گردد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین از افتتاح اولین مرکز جامع سلامت دهان و دندان استان در گناوه توسط وزیر بهداشت خبر داد و گفت: در این مرکز علاوه بر آموزش به کودکان و والدین آنها، یونیت های درمانی هم قرار دارد و به دانش آموزانی که از کلینیک های سیار به این مراکز معرفی می شوند، خدمات درمانی و ترمیمی ارائه می گردد. البته در همه شهرستان ها به همراه بخش های خارگ و ارم دشتستان این مراکز جامع در دست ساخت است که به طور متوسط ۷۰ درصد پیشرفت داشته و تا پایان امسال به بهره برداری می رسند.

به گفته وی، بازدید از بخش های دیالیز و اورژانس بیمارستان گناوه که چندی پیش به بهره برداری رسید و آغاز بکار ۵ بلوک زایمانی پیشرفته در این بیمارستان برنامه بعدی دکتر هاشمی است.

مناقصه بیمارستان جایگزین ۱۷ شهریور در آذرماه
رییس دانشگاه علوم پزشکی همچنین با اشاره به اینکه وزیر بهداشت از محل بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان هم بازدید می کند، گفت: با توجه به ابلاغ مصوبه ۸ میلیارد تومانی هیات دولت جهت شروع بیمارستان جایگزین آن، طراحی پروژه انجام شده و طی یکماه آینده تشریفات مناقصه طی می شود تا در سالجاری شاهد شروع کار آن باشیم.

گفتنی است پایان بخش سفر دکتر هاشمی به استان حضور در شورای سلامت بوشهر از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در استانداری است که به جمع بندی این سفر و بررسی درخواست های استان اختصاص دارد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن