بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 364
تعداد نظرات:۴ دیدگاه
تاریخ انتشار:چهارشنبه 7 خرداد 93 9:54 ق.ظ

گزارش خبری/

کار فرهنگی در سیراف ضعیف است/ نیم‌نگاهی به سیراف داشته باشید

اختصاصی ثلاث – نهادهای فرهنگی نیم‌نگاهی به سیراف داشته باشند

به گزارش ثلاث، بندر تاریخی سیراف از قدیمی‌ترین بنادر کشور است که دارای قدمتی تاریخی در دریا و دریانوردی ایرانیان دارد و در دورانی که هیچ یک از کشورهای همسایه توان دریانوردی نداشتند، این بندر رونق داشت و هم‌اکنون نیز آثار بسیاری از این بندر باستانی باقی مانده است.

اجرای برنامه‌های فرهنگی از دیرباز مورد تاکید مسئولان و به‌ویژه مقام معظم رهبری قرار داشته است و این موضوع امسال بیش از هر زمان دیگری مورد تاکید قرار گرفته است و حال می‌توانیم به خوبی آن را در نامگذاری امسال ببینیم.

هر چند همه مردم و مسئولان نیز به وجوب اجرای برنامه‌های فرهنگی واقف هستند ولی در بندر سیراف شاهد اجرای این برنامه‌ها نیستیم و امام جمعه این شهر از وضعیت اجرای برنامه‌های فرهنگی در این بندر انتقاد دارد.

نهادهای فرهنگی نیم‌نگاهی به سیراف داشته باشند

حجت الاسلام صادق عاشوری امام جمعه سیراف در گفتگو با خبرنگار ثلاث، با اشاره به پیش رو بودن روز جهانی توسعه فرهنگ، ضمن انتقاد از مسئولان فرهنگی شهرستان و استان بوشهر در زمینه کار فرهنگی در شهر سیراف، اظهار داشت: کار فرهنگی – دینی در سیراف بسیار ضعیف است.

وی ضمن تشکر از شورای اسلامی و شهرداری سیراف که همیشه یک پای کار فرهنگی بوده اند و با دفتر امام جمعه در انجام کارهای فرهنگی همکاری نزدیکی داشته اند، بیان داشت: باید بیش از اینها  کار کرد و توقع می رود نهاد‌های فرهنگی در شهرستان نیم نگاهی به سیراف داشته باشند.

امام جمعه سیراف اذعان داشت: متأسفانه تا به حال ما چیز خاصی از فعالیت فرهنگی دینی در این شهر ندیده ایم و فعالیت‌های انجام شده اکثرا خودجوش بوده است.

کارهای فرهنگی – دینی فقط با عمل جلو می رود

حجت‌الاسلام عاشوری گفت: با توجه به شعار امسال و موضوع تهاجم فرهنگی که دغدغه رهبری نیز محسوب می‌شود، مسئولین باید در این خصوص ورودی موثر تر داشته باشند.

وی تاکید کرد: مسئولین نسبت به موضوع فرهنگ احساس مسولیت بیشتری داشته باشند و از شعار امسال دفاع کنند.

امام جمعه سیراف عنوان کرد: مسئولین از دادن آمار و ارقام و گزارشات عملکرد و بزرگنمایی پرهیز کنند زیرا کارهای فرهنگی – دینی فقط با عمل، جلو می رود و به بار می نشیند.

حجت الاسلام عاشوری اظهار داشت: با توجه به تبلیغات گسترده دشمن در ماهواره ها، اینترنت و  دیگر رسانه های گروهی، متاسفانه ما برای مقابله با آن، کار خاصی انجام نداده ایم. برای شکل دادن افکار نوجوانان و جوانان مان باید  بیش از این برنامه ریزی و هزینه کرد.

هیچ‌نوع تحول خاص فرهنگی دینی در سیراف شاهد نیستیم

وی تصریح کرد: فرهنگ باید از طریق آموزش صحیح به نسل های جوان تر انتقال داده شود نه از طریق وراثت.

امام جمعه سیراف اذعان داشت: متاسفانه در شهر سیراف  با توجه به جمعیت و موقعیت آن، هیچ نوع تغییر و تحول خاص فرهنگی دینی را شاهد نیستیم.

وی با اشاره به وجود کانون های فرهنگی در شهر سیراف، خاطرنشان کرد: به علت نبود بودجه کافی، تقریبا با رکود این کانون ها مواجه هستیم.

امام جمعه سیراف پیشنهاد داد: باید کارگروهی فرهنگی در شهر سیراف تشکیل شود و به صورت ریشه ای مسائل و مشکلات فرهنگی موجود را جستجو و نهایتا برطرف کرد.

حجت الاسلام عاشوری گفت: انتظار می رود مسئولین فرهنگی دینی شهرستان و استان برای برون رفت سیراف از این معظلات و مشکلات فرهنگی، چاره اندیشی کنند و فقط به برنامه های فرهنگی و خودجوش مردمی اکتفا نکنند.

سیراف ریشه در فرهنگ و هویت تاریخی خلیج‌فارس دارد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کنگان نیز در خصوص مسائل، مشکلات و ضعف های فرهنگی در شهر سیراف به خبرنگار ثلاث گفت: سیراف سرزمین با قدمت که ریشه در فرهنگ و هویت تاریخی خلیج فارس دارد. جایگاه فعلی سیراف در خصوص توسعه فضاهای فرهنگ و هنر مناسب نیست.

حسن مختارزاده با اشاره به اینکه لزوم حمایت کلان موضوع برای رفع این مشکل احساس می شود، افزود: حمایت کلان در زمینه فرهنگ و هنر شامل تخصیص اعتبار در خصوص ساختار موزه سیراف شناسی، مجتمع فرهنگی هنری، توسعه کتابخانه عمومی است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش سازه های دینی، تقویت کانون های فرهنگی هنری مساجد، تاسیس موسسات قرآنی و امثال آن، می توان رشد و توسعه بخش فرهنگ و هنر را آرام آرام نشان دهد که ما در آینده شامل تحول بزرگ این مقوله در شهر باستانی سیراف باشیم.

تقویت برنامه‌های فرهنگی مدارس

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کنگان ادامه داد: در بخش تقویت مدارس به دلیل اینکه این اماکن پایه های اساسی رشد و فرهنگ و هنر هستند، به نرم افزار و سخت افزار نیازمند است که این نیز به نوعی می تواند بستر مناسبی برای رشد معیارهای فرهنگی در سیراف باشد.

مختارزاده یادآور شد: ما در حال حاضر و به نوبه خود، چهار کانون را در چهار مسجد سیراف راه اندازی کرده ایم که به صورت کل اقلامی همچون کولر، یخچال، چاپگر، کامپیوتر، میز، صندلی و قفسه در میان آن ها تقسیم بندی شده است.

وی عنوان کرد: کانون های مذکور با دبیرخانه امور مساجد استان متصل هستند که گاها اعتباراتی نیز برای تقویت برنامه ها به صورت مستقیم از مرکز واریز می شود.

ساخت کتابخانه سیراف در دست اقدام است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کنگان افزود: در زمینه ساخت کتابخانه در سیراف نیز توسط فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی، فرهنگ و ارشاد شهرستان، کمیته برنامه ریزی و امور کتابخانه ها نیز پیگیری های لازمه انجام گرفته و این پروژه هم اکنون در دست اقدام است.

مختارزاده اذعان داشت: با همه این تفاسیر آنچه برعهده ما است نیازمند فضای فرهنگی است لذا آموزش کلاس های هنری در هر جا و مکانی مناسب نیست و این دغدغه ما نیز محسوب می شود که در این راستا پیگیری های زیادی از سال ۸۵ برای احداث مکانی در آن منطقه به منظور تقویت کلاس ها، تقویت هنرمندان، تقویت انجمن ها انجام گرفته و متاسفانه به دلیل مسائل مالی این امر میسور نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعدادی از هنرمندان سیرافی به کنگان مراجعه کرده و از کلاس های فرهنگی هنری اینجا استفاده می کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کنگان گفت: نشستی در آینده با شورای اسلامی و شهردار در خصوص استفاده از فضای کانون پرورش فکری سیراف خواهیم داشت تا در صورت توافق مرکز بتوانیم از این فضا برای آموزش در زمینه های مختلف استفاده ببریم.

مختارزاده در پایان تاکید کرد: توسعه فرهنگ و هنر در سیراف نیاز به حمایت کشوری دارد.

…………………………….
گزارش: مصطفی صفایی

نظرات

  1. جواد says:

    با سلام .بنده نیز قبول دارم که کارهای فرهنگی درشهر ضعیف است . اما اگر بخواهیم ریشه ای عمل کنیم باید مبلمان فرهنگی را به مبلمان شهری اضافه کنیم .برنامه ها را در قالب یک چشم انداز حداقل سه ساله ارایه کنیم تا جوانان و کانونهای فرهنگی بدانند در کدام مسیر باید حرکت کنند.و این مستلزم کمک مسولان شهرستان وشهر وتخصیص بودجه به برنا مه های فرهنگی می باشد.

  2. شدید منتقد says:

    با عرض سلام به پدر فرهنگی شهر سیراف اگه کار فرهنگی ضعیفه باید خودتون رو ببرین زیر سوال تا حالا از خودتون پرسیدین حرف دل این جوونا چیه یا اصلا پای دردودل چند تا از این جوونا نشستی از شما میپرسم شهردار شهر از وقتی اومدی سرکار تو چند تا از اعیاد بزرگ دل جوونا رو با جشن و ترانه و نمایش… شاد کردی یا شما اعضای محترم شوارا تا حالا چند بار تو جلساتتون کلمه جوان.اشتغال و ازدواج رو به کار بردین….. در ضمن این حرف کار فرهنگی نکردنو افتخار نیست دست پیش انداختن برای پس نیفتادنه که فقط برای ما جوونا جز یاس و نا امیدی واحساس حقارت کردنه در ضمن فرهنگ این شهر زمانی مرد که منطقه ویژه اقتصادی پارس زمین های کشاورزی این مردم رو خریداری کرد و به همین راحتی یک فرهنگ رو ازبین برد بله آقایان{ عیب کسان منگر و احسان خویش $دیده فرو بر به گریبان خویش}

  3. شهروند سیرافی says:

    جناب اقای عاشوری من یک جوان فارغ التحصیل دانشگاه.خدا رحمتت کند مرحوم حسن کنگانی زمانی که یک دانشجو چه تازه وارد دانشگاه می شد وچه فارغ اتحصیل جشنی میگرفت ولوحی می داد و باعث میشد دوستان بیشتری به دانشگاه بروند.–مسولین چند بار به فکر توسعه شهر بودید باغ شیخ منطقه ویژه دست گذاشته وطرف چاه مجنون هم نمیگذترید قرار بود تپه ها صاف کنید تا من جوون حداقل دغدغه نداشتن زمین تو این شهر نداشته باشم.حاج حسین.حاج طالب وحاجی عزیزمون سید بزرگوارمون فکر شهر باشید

  4. یه جوون says:

    شماها هم دلتون خوشه اومدین اینجا دردودل میکنین کی به حرفای شما گوش میده اگه گوش شنوا بود که ما اینهمه مشکل فرهنگی نداشتیم بعدش هم بعد این همه وقت یکی جواب کامنت های شما رو میداد

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن