بروز شده در : یکشنبه 26 فروردین 1403 ساعت 9:13 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 36433
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 3 آذر 95 1:42 ب.ظ

هرسال ۱۰ هزار نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند/ مهمترین عوامل ابتلا به سرطان سینه چیست؟

ثلاث-ارشناس ارشد واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان‌ها و دومین عامل مرگ‌ومیر در میان زنان است و بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، سالانه حدود ۱۰ هزار نفر در کشور به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.

۱__۲d7d4475

به گزارش ثلاث و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، کارشناس ارشد واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان‌ها و دومین عامل مرگ‌ومیر در میان زنان است و بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، سالانه حدود ۱۰ هزار نفر در کشور به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.

مرجان حاجی‌زاده افزود: سن ابتلا به سرطان پستان در ایران ۱۰ تا ۱۲ سال کمتر از کشورهای توسعه‌یافته است و متوسط سن ابتلا در ایران ۵۰ سال است به‌گونه‌ای که نیمی از افراد مبتلابه سرطان پستان زیر ۵۰ سال و نیمی از آن‌ها بالای ۵۰ سال دارند.
وی تصریح کرد: سابقه سرطان پستان در سمت مقابل بدن، سابقه خانوادگی سرطان پستان در بستگان درجه اول، نداشتن زایمان (نولی پاریته)، یائسگی بعد از ۵۵ سالگی، محیط جغرافیایی (غرب)، اثرات هورمونی می‌توان از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان نام برد.
کارشناس ارشد واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم اضافه کرد: وجود سرطان‌های دیگر در فرد، رژیم غذایی با چربی بالا، چاقی، الکل، بیماری‌های خوش خیم پستان، ویروس‌ها، تابش اشعه یونیزان، نوع بافت پستانی، اضطراب و استرس، مصرف داروهای استروژنی، شروع قاعدگی زیر ۱۲ سال، اولین حاملگی در سنین بالاتر از ۳۵ سال، عدم حاملگی و عدم شیرده از دیگر عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.
وی بابیان اینکه زنان با اتخاذ شیوه صحیح زندگی و تغییر مثبت فاکتورهای ذکرشده می‌توانند در پیشگیری از سرطان پستان گام بردارند تصریح کرد: احساس توده در پستان، ترشح همراه با خونریزی از نوک پستان و درد پستان از مهم‌ترین علائم سرطان پستان است
حاجی‌زاده بیان کرد: تغییر در اندازه یا شکل پستان، به داخل کشیده شدن یا برگشتن نوک پستان‌ها با قرمزی و جوش در اطراف نوک پستان، کشیدن شدن پوست پستان، زخم و تورم و ایجاد وریدهای واضح روی پستان و تورم بازو و غدد لنفاوی زیر بغل از علائمی است که ممکن است در سرطان پستان ظاهر شود که این علائم، امروزه به کمک معاینه شخصی پستان توسط زنان زودتر کشف می‌شود.
وی تصریح کرد: توصیه‌شده است که معاینه شخصی پستان از ۲۰ سالگی به‌صورت ماهانه توسط فرد انجام شود و علاوه بر آن، از سن ۲۰ سالگی تا ۳۹ سالگی هر ۳ سال این معاینه توسط پزشک نیز انجام شود و از ۴۰ سالگی به بعد به‌طور سالانه معاینه پستان‌ها توسط پزشک انجام شود.
کارشناس ارشد واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم اظهار کرد: رژیم غذایی، ورزش، توصیه‌های پزشکی، مصرف مکمل‌ها و اصلاح سبک زندگی به‌عنوان راهکارهایی جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه هستند.
برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن