بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 36436
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 3 آذر 95 1:47 ب.ظ

افزایش سن ازدواج یکی از دلایل کاهش باروری می‌باشد

ثلاث- کارشناس واحد بهداشت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته افزایش سن ازدواج یکی از دلایل کاهش باروری و رشد جمعیت در ایران می‌باشد.

زاییمان

به گزارش ثلاث و به نقل از پرتال خبری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، کارشناس واحد بهداشت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته افزایش سن ازدواج یکی از دلایل کاهش باروری و رشد جمعیت در ایران می‌باشد.

کبری دانیال پور بابیان اینکه بر اساس اطلاعات و منابع متفاوت، بیش از یازده میلیون نفر از دختران و پسران در آستانه ازدواج در کشور وجود دارند، افزود: میانگین سن ازدواج پسران از ۲۴ سالگی و دختران از ۱۸ سالگی در سال ۷۵ به ترتیب به ۲۶ و ۲۲ سالگی در سال ۸۰ رسیده است، درحالی‌که بر اساس آمار دیگری، میانگین سن ازدواج در پسران ۳۳ و در دختران ۲۸ سال می‌باشد.
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده یکی از دلایل کاهش باروری و رشد جمعیت در ایران افزایش سن ازدواج می‌باشد که بخش قابل‌توجهی از آنان در حال پشت سر گذاردن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند، از طرفی بر اساس آمارهای موجود روند ازدواج از سال ۸۵ تا ۹۲ کاهش و آمار طلاق از سال ۸۵ تا ۹۲ روند افزایشی داشته است.
این کارشناس مسائل خانواده بیان کرد: تحوّل در الگوهای رفتاری در دهه‌های اخیر، تحوّل جدی در الگوهای رفتاری خانواده‌ها به وجود آورده است که همین تغییرات باعث تغییر در الگوی مصرف، نوع پوشاک، مسکن، سطح انتظارات خانواده‌ها و توجه به آراسته بودن ظاهری شده و موجب گردیده که مفهوم زندگی به‌طورکلی دگرگون شود.
وی تصریح کرد: امروزه «رفاه» از مهم‌ترین مسائلی است که خانواده‌ها توجه بیشتری بدان دارند، درحالی‌که در ۴، ۵ دهه قبل مفهوم «رفاه» کمتر جایی در زندگی افراد داشت.
کبری دانیال پور گفت: ادامه تحصیلات و تحول موقعیت زنان نیز یکی از عواملی است که موجب افزایش سن ازدواج شده است و همین امر موجب شده که امروزه تلقّی و برداشت جوانان این باشد که ازدواج فرصت ادامه تحصیل را از ما سلب می‌نماید و به دنبال این تفکر و تحول موقعیت اجتماعی زنان و گرایش آن‌ها به تحصیلات عالی موجب شده که سن ازدواج افزایش پیدا کند.
وی در ادامه افزود: اعتقاد به داشتن زندگی آزاد یکی دیگر از مسائلی است که باعث افزایش سن ازدواج در جوانان گردیده و به همین دلیل برخی بر این باورند که ازدواج باعث ایجاد محدودیت در بسیاری از خواسته‌ها و نیازهای آنان می‌شود، ازاین‌رو ترجیح می‌دهند به شکل مجرد و آزاد زندگی کنند و این گرایش نه‌تنها در بین پسران وجود دارد، بلکه برخی از دختران نیز ازدواج را نوعی محدودیت و موجب سلب آزادی‌های فردی خود می‌دانند.
این کارشناس با اشاره به موضوع فراهم بودن زمینه ارضای نامشروع در بین برخی جوانان بیان داشت: به نظر می‌رسد بین افزایش سن ازدواج و انحرافات اخلاقی رابطه‌ای دوسویه برقرار باشد، برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند روابط آزاد بین دختر و پسر و امکان تأمین و ارضای جنسی، نیاز به ازدواج را در جوانان کم‌رنگ کرده است.
وی یکی دیگر از موانع پیش روی ازدواج جوانان را وسواس بیش‌ازحد در انتخاب همسر دانست و ادامه داد: یکی دیگر از عوامل افزایش سن ازدواج، احتیاط بیش از حدّ و وسواس گونه دختر و پسر (یا خانواده آن‌ها) در مورد همسر آینده می‌باشد، افرادی که بیش از حدّ در این زمینه وسواس به خرج می‌دهند نمی‌توانند در مورد ازدواج و انتخاب همسر آینده خود تصمیم بگیرند.
وی در توصیه به خانواده‌ها و جوانان گفت: نقش خانواده در بهینه‌سازی سن ازدواج و پیشگیری از انحرافات اخلاقی جوانان، نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کند، والدین می‌توانند با اقدام به‌موقع برای ازدواج فرزندانشان و دست برداشتن از سختگیری‌های بی‌مورد، رسومات و سنّت‌های غلط و انتظارات و توقعات نابجا از فرزندان، زمینه ازدواج به‌موقع آن‌ها را فراهم نموده و به مسئولیت دینی و اخلاقی خود، عمل کنند.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن