بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 36730
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 9 آذر 95 10:27 ق.ظ

حفظ وحدت، سرلوحه امور

اهل تسنن کنگان اینگونه به محرم احترام می گذارند+عکس

اختصاصی ثلاث- برادران اهل تسنن در شهرستان کنگان و عسلویه همه ساله در ماه محرم و صفر به طرق مختلف ارادت خود را به خاندان پیامبر(ص) نشان می دهند و اینگونه گامی موثر در حفظ وحدت اسلامی بر می دارند.

ثلاث- مصطفی صفایی:  وقتی جامعه ای از آرمان ها و ارزش های خود کوتاه بیاییند و سبک بشمارند، راه را گم می کنند و به مانند چیزی که بر سر کوفه آمد بر سرشان می آید و لذا تحقیر، ذلت و گم کردن راه درست نیز از پیامدهای آن خواهد بود.”

محرم هر سال با نام حسین بن علی ع گره خورده است. واقعه تلخی که در سال ۶۱ هجری قمری به فرمان یزید با سپاهی به سرکردگی عمربن سعد و حاکم مستبد و خونریز کوفه عبیدالله بن زیاد به وقوع پیوست.

هر چند حکومت یزید به گمان اینکه با کشتن امام حسین (ع )و یارانش، مخالفان حکومت را از میان برداشته است، ولی نهضت حسینی چنان پیامی به تاریخ داد که امروزه کمتر کسی در جهان هست که پیام عاشورایی آزادگی و مبارزه علیه ظلم و ستم و فساد را نشنیده باشد.

در آخرین مراسم سوگواری اربعین حسینی که سال گذشته در مرقد مطهر امام حسین و حضرت عباس برگزار شد، بیش از ۱۹ میلیون نفر زائر از مناطق مختلف جهان شرکت نمودند و جای هیچ حرفی باقی نگذاشتن؛ امسال نیز همین داستان تکرار شد و حتی در روزهای منتهی به اربعین از ورود زائران جدید به عراق جلوگیری می شد.

شهرستان کنگان به مانند سراسر کشور همه ساله با شروع محرم سیاهپوش می شود و کل شهرستان متاثر از واقعه ای مربوط به بیش از ۱۳۰۰ سال گذشته، در یک فضای معنوی خاصی فرو می رود.

این شهرستان از دو بخش اهل تشیع و اهل تسنن( فارسی زبان و عرب زبان ) تشکیل شده است. براداران اهل تسنن و تشیع، سال هاست که در این شهرستان، نمونه بارز وحدت و برادری را به نمایش گذاشته و در تمام مراحل زندگی خود با همدیگر مراوده دارند.

محرم نیز یکی از صحنه هاییست که می توان حضور پررنگ اهل تسنن را با لباس های عمدتا سیاه در بخش های برپایی پرچم ها و بنرهای محرم، سینه زنی، زنجیر زنی، سخنرانی در خصوص فضائل امام حسین، حضرت عباس و پیام عاشورا، دعوت از هیات های مذهبی و زنجیر زنی، پختن نذری و نذری دادن، عکس گرفتن از شور حسینی مردم و انعکاس آن در فضاهای مجازی، شرکت در نمایشگاه های عکس محرم و…به وضوح دید.

سخنرانی ائمه جمعه اهل سنت طی شب های محرم  در کنگان، نمونه بارز و مصداق روشن این همگرایی و وحدت است.

تحلیل این موضوع نیز بسیار روشن است و این موضوع در وهله نخست ارادت اهل تسنن به امام حسین و حضرت عباس را می رساند . پیام دیگر مشارکت اهل تسنن شهرستان کنگان در مسائل مربوط به محرم، مسئله وحدت امت اسلامی است که این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 احترام به آیین و رسومات و ارزش های تشیع نیز از دیگر پیام های این مشارکت و احترام است؛ بنابراین احترم به ارزش های مذاهب و ادیان به صورت دو طرفه، موضوعی است که خود به خود می تواند یکپارچگی را نیز به دنبال داشته باشد.

مردم شهرستان کنگان با درک این موضوع، سال ها است در کنار هم با خوبی و سلامت زندگی می کنند و در همه حال وحدت خود را حفظ نموده اند و به هیچ وجه اجازه ایجاد خدشه به وحدت خود را نمی دهند و قاطعانه بر این عزم ایستاده اند.

 

 

 

 

 

 

عکس: مهدی احمدی

 

۱۵۳ ۱۶۵ ۱۶۶ ۱۶۷ ۱۷۰ ۱۷۳ ۱۸۶ ۱۸۹ ۱۹۲ ۲۰۵ ۲۰۸ ۲۱۳ ۲۱۵ ۲۱۹ ۲۲۰ ۲۲۴ ۲۳۴ ۲۶۴ ۲۶۶ ۲۷۲ ۲۷۵ ۲۷۶ ۲۸۳ ۲۹۰ ۲۹۲ ۲۹۷ ۳۰۰ ۳۰۱ ۳۰۴ ۳۰۵ ۳۰۶ ۳۰۷ ۳۰۸

 

 

 

//

//

//

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن