بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 36871
تعداد نظرات:۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:شنبه 13 آذر 95 12:48 ب.ظ

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار شهرستان کنگان:

ضرورت حمایت ویژه از برنامه های نرم افزاری شهرستان کنگان با توجه به منابع مالی موجود درمنطقه

ثلاث- معاون سیاسی اجتماعی فرماندار شهرستان کنگان گفت: حمایت ویژه از برنامه های نرم افزاری شهرستان کنگان با توجه به منابع مالی موجود درمنطقه، ضرورت دارد.

به گزارش ثلاث،  احمد خاک‌نژاد معاون سیاسی اجتماعی فرماندار شرستان کنگان در نشست کارگروه فرهنگی اجتماعی به منظور بررسی مشکلات محلات آسیب دیده شهرستان کنگان با اشاره به ضرورت فعالیت‌های نرم‌افزاری در سطح شهرستان به بند ۴ سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در مهر ماه ۸۵ اشاره کرد و اظهار داشت: در این بند به بهره‌گیری از امکانات دولتی و غیردولتی بر باورهای دینی مردم و اقدامات فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی و تبلیغاتی در محیط خانواده، کار، آموزش و تربیت در مراکز فرهنگی و عمومی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه جوانان شهرستان مهیای رشد، آموزش و نیز در معرض آسیب هستند، افزود: بیش از ۱۳ هزار دانش‌آموز، نزدیک به شش هزار دانشجو، چهار هزار ورزشکار سازمان‌یافته، بیش از شش هزار ورزشکار سازمان‌نیافته، ۴۰۰ فعال هنری و استعدادهای بالقوه بسیار به عنوان سرمایه‌های اجتماعی در شهرستان وجود دارد.

 

رشد ۶۸ درصدی جمعیت شهرستان

معاون فرماندار کنگان بیان داشت: در کنار توسعه صنعت در منطقه، شاهد رشد ۶۸ درصدی جمعیت شهرستان بوده‌ایم که بدون تمهید مقدمات لازم باعث ایجاد مشکلاتی از جمله رشد نزدیک به ۳۰ درصدی دانش‌آموزان طی دو تا سه سال گذشته، نسبت یک به ۳ جمعیت زنان به مردان، رشد قارچ گونه شهرک‌ها و کمپ‌های کارگری و به تبع آن، افزایش تهدیدات و آسیب‌های چون اعتیاد و مشکلات روحی شده است.

وی با اشاره به استعدادها و ارقام ذکر شده، ادامه داد: مسئولان می‌توانند چشم هایشان را بر داشته‌های منطقه ببندند و مسئولیت را برگردن دیگری انداخته که پس از پایان مسئولیت شرمسار خدا، مردم و وجدان خود شوند و یا نیز می‌توانند کمر همت بسته و با اراده‌ای پولادین به جهاد و تلاش بپردازند و در روز محاسبه، سربلند باشند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار کنگان خطاب به مسئولان صنعت و مسئولان محلی در باب توان و ظرفیت‌ها (خصوصا منابع مالی و حمایتی) گفت:توسعه صادرات درمنطقه ویژه (بیش از ۱۸میلیارد دلار درسال ۹۴ )وتعریف مسوولیت های اجتماعی صنعت ودر کنار آن تخصیص اعتبارات استانی ومحلی و حق آلایندگی وارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری هاو وجودقوانین ،مواد وتبصره های لازم ، امکان حمایت از برنامه های نرم افزاری را بخوبی فراهم کرده.   وی افزود :بر اساس وظیفه و نیاز مبرم به عنوان اولین و مهم‌ترین اولویت، برنامه نرم‌افزاری سالانه شهرستان در چند بخش شامل برنامه توسعه ورزش با ۴۵۰ میلیون تومان هزینه، برنامه توسعه هنر با ۱۵۰  میلیون تومان هزینه، برنامه ارتقاء سطح علمی-آموزشی شهرستان با ۶۰۰ میلیون تومان هزینه، برنامه پیشگیری و درمان و مقابله با اعتیاد شهرستان با ۳۰۰ میلیون تومان هزینه و برنامه آموزش خانواده با  ۶۰ میلیون تومان هزینه تدوین شده است.

وی در ادامه افزود: برنامه‌های نرم افزاری و چندین برنامه ضروری دیگر که در نشست های متعدد برای اغلب مسوولان محلی و صنعت تشریح وتبیین شده ،با توجه به پتانسیل‌های موجود، آسیب‌های وارد شده و خطرات پیش روتدوین شده  که از اولویت‌های شهرستان محسوب می‌شود  و سرجمع اعتبار مورد نیاز آن به  ۱.۵ میلیارد تومان نمی‌رسد.

 

حمایت از استعدادهای اجتماعی

وی ضمن مهم دانستن توجه به امور سخت افزاری  تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بخش نرم افزاری و صرف هزینه‌ها در این زمینه برای رشد و تعالی دانش‌آموزان،  دانشجویان، ورزشکاران، هنرمندان و … با هزینه ای نزدیک به ۱.۵ میلیارد تومان در سال برای یک شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۱۰۵ هزار نفر وبا وجود آسیب و خطرهای موجود؛ در کنار خدمات سخت افزاری  ، بسیار ضروری وحتی مهمتراست.

خاکنژاد با بیان اینکه چه کسی می‌تواند بگوید ما فقط با ساخت و ساز به توسعه واقعی می رسیم تصریح کرد: برای حمایت  از استعداد های اجتماعی شهرستان و برنامه های نرم افزاری به اندازه کافی منابع و  قانون و ماده وتبصره وجود دارد فقط اراده ای جدی می طلبد.

معاون فرماندار کنگان تصریح کرد: ما مسئولان نه تنها جوابگوی تعلل و کم‌کاری‌های خود هستیم بلکه مسئول شکوفا نشدن استعدادهای خدادادی جوانانی هستیم که به دلیل حمایت نشدن به جای رشد و فعالیت در عرصه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی در معرض آسیب قرار گیرندو دچار مشکل شوند.

 

لزوم حمایت صنعت از مردم

وی بخش عمده آسیب‌ها و معضلات موجود در این منطقه را حاصل حضور صنعت دانست و افزود: گرچه صنعت منافعی به همراه داشته ولی حضور ش، آرامش وسلامتی مردم رادستخوش تلاطم کرده و تفریحگاه های طبیعی وخدادای انها را از بین برده .

وی ادامه داد: برخی از روستاهای این منطقه برای رشد و توسعه صنعت حتی از زمین‌های خاکی ورزشی وخیلی از داشته های  خود چشم‌پوشی کرده‌اند تا جایی که جمعیتی ۴ برابر ظرفیت خود از اقوام و فرهنگ‌های مختلف را متحمل شده‌اند.

خاکنژاد با اشاره به توقع مردم منطقه به عنوان میزبانان  صنعت و کارکنان ان گفت: مردم حق دارند شاهد حمایت‌های صنعت در تمامی حوزه‌های شهری و روستایی براساس وظیفه باشند چرا که به دلیل ایجاد محدودیت‌های ناشی از رشد نامتوازن این منطقه، فرزندانشان فرصت کودکی کردن و یا رشد در مسیر استعداد ذاتی خود نداشته اند.

 

مشکلات خاص محلات فقیرنشین کنگان

وی با بیان اینکه شوراها، شهرداران، دهیاران و سایر مسئولین نیز، حمایت از فعالیت‌های نرم افزاری را وظیفه خود بدانند، ادامه داد: توجه به توسعه هنر، آموزش، فرهنگ، ورزش  دوام کارهای سخت افزاری را بیشتر کرده و هزینه آنان را تا درصد بالایی کاهش می دهد.

وی ضمن اشاره به محلات و روستاهای  فقیر نشین شهرستان کنگان و مشکلات خاص آنان، افزود: مسئولیت ما در قبال محله‌های موجود در شهرستان که بخش عمده‌ای ازآن جمعیت کم درآمد هستند و در تامین نیازهای اولیه زندگی خود ناتوانند، سنگین است زیرا در سبد هزینه‌های خانواده‌هایشان جای برای ورزش، هنر، آموزش و حمایت از  استعدادها وجود ندارد.

وی افزود: در شهرستانی که به قطب اقتصاد کشور معروف است و لبریز از سرمایه زیبنده نیست که ۷۰-۸۰ درصد از تیم های شرکت کننده در مسابقات فوتسال محلات آن فاقد لباس وکفش ورزشی مناسب باشند .حتی برخی تیم ها به دلیل نداشتن هزینه برای تامین بیمه بازیکنان، قادر به شرکت در مسابقات  نباشند.

 

توسعه نشاط اجتماعی

خاکنژاد تصریح کرد :برای بهره برداری مناسب از امکانات سخت افزاری نیاز به افراد با نشاط داریم .نشاط اجتماعی کیفیت بهروه وری وحتی نگهداری از امکانات موجود را افزایش می دهد.

وی افزود: اکنون زمان اصلاح دیدگاه‌ها و روش‌ها با وجود تعلل ایجاد شده توسط مسئولان فرا رسیده است و برای تداوم و توسعه کمی و کیفی برنامه‌های نرم افزاری تدوین شده  به عنوان یک ضرورت و اولویت به  عزمی جدی و نگاه‌های نو نیاز داریم.

خاک‌نژاد گفت: باید متذکر شوم که اگر ما مسئولان در راستای پرورش انسان‌های فعال و باسواد قدم برداریم، برای آینده خود و فرزندانمان است و مطمئن باشید آنها خود همه آن چه را که ما نگران ساختنش هستیم، خواهند ساخت.

نظرات

  1. صادق says:

    سلام . متاسفانه آمار یک به سه در جنسیت جمعیتی موثق بنظر نمی رسد(وقتی ۳۰ % دانش ورودی داریم مشخصا انها با والدین به این شهر آمده اند.) و از سوی دیگر نرخ حمعیت ثابت نبوده که این آمار احرازی متیقن داشته باشد) و…
    مگر اینکه همه کارکنان مرد مجرد در دو شهرستان جنوبی به کنگان سرریز شده باشد. ضمن اینکه قبل از این به هشدارهای دلسوزان شهرمبنی بر اختصاص مجزای کمپ های سکونتی کارگران مجزا از شهر باشد چون برخی مایل بودند ترکیب جمعیت شهر بجهت تامین برخی مصالح حتی به قیمت بهم خورد تعادل اوضاع فرهنگی به نفع تازه واردها تغییر کند ؟ تا همه چیز از نو شروع شود. و این بظاهر دلسوزی دیر هنگام دردی را دوا نمی کند! مگراینکه قضیه بصورت اساسی با وضعیت اولیه پیشنهادی حل شود.و دلیل عوامل دخیل در وضعیت پیش آمده و راه های برون رفت کارشناسی عمیق تر ی صورت گیرد. …

  2. کامران says:

    آیا کپی برابر اصل است . مشابه این آمار را قبلاً دراین سایت دیده ام ؟

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن