بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 37089
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 17 آذر 95 0:18 ق.ظ

رئیس دفتر نهاد مقاوم معظم رهبری در دانشگاه های آزاد استان بوشهر:

دانشگاه باید مبدا تحول و تحرک جامعه باشد

ثلاث – رئیس دفتر نهاد مقاوم معظم رهبری در دانشگاه های آزاد استان بوشهرگفت: تفکرمطلوب در مورد دانشگاه ها باز نشر و باز تولید فضائل اخلاق در سطح جامعه بود که متاسفانه اکنون این فضائل جامعه است که بر سطح دانشگاه حاکم شده است.

به گزارش ثلاث؛ کارگاه آموزشی رسالت فرهنگی اساتید با تاکید بر سبک زندگی اسلامی با حضور حجت الاسلامم والمسلمین حسینی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر و جمعی از اساتید دانشگاه با هماهنگی و همکاری دفتر فرهنگ اسلامی و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی بندر کنگان برگزار گردید.
عبدالحسن امینی روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان کنگان در این کارگاه ضمن خیر مقدم به حضور رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری و اساتید دانشگاه با تبریک روز دانشجو و یاد شهیدان این روز، شهید احمد قندچی، شهید مصطفی بزرگ نیا، شهید مهدی شریعت رضوی گرامیداشتند.
رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه گفتند: به برکت خون این دانشجویان شهید است که همیشه ۱۶ آذر گرامی میداریم و نام آنها همیشه در تاریخ ایران زنده و جاویدان خواهد ماند و این جوانان دانشجو بودند که در دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ در اعتراض به ورود نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا  سینه سپر کردند و با جمعی دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران دست به تظاهرات زدند و به دست سربازان مزدور شاه به شهادت رسیدند.
وی بیان داشت: ۱۶آذر روز مقاومت و منزلت دانشجو است، و حادثه روز ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲دانشگاه تهران؛ سرچشمه جنبش های عدالت خواهی، استکبار ستیزی و اعتدال گرایی است .
وی ادامه داد:  مسرت بخش است  که روز دانشجو با خون دانشجویان آبیار شده که باعث موج فرهیختگی، بصیرت و دانایی در تمام ادوار در بین دانشجویان عزیز شده است.
وی در پایان با اشاره به اینکه دانشجویان مایه افتخار و عزت کشور هستند؛ افزود: مسلما دانشجویان عزیز هم از این فرهیختگی که به برکت خون پاک شهدای ۱۶ آذر ایجاد شده، بهره می گیرند.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حسینی رئیس دفتر نهاد مقاوم معظم رهبری در دانشگاه های آزاد استان بوشهر با بیان تاثیر دانشگاه بر جامعه گفت: دانشگاه باید مبدا تحول و تحرک جامعه باشد که در حال حاضر عکس این موضوع صدق می کند و دانشگاه از فضای جامعه تاثیر پذیرفته است.
وی افزود: دانشگاه تکیه باید بر دو بال دانش (علم آفرینی ) و تعهد و ایمان داشته باشد و افراد متعهد و متخصص تحویل جامعه می دهد. آیا امروزه می توانیم همچین ادعای کنیم که دانشگاه ما متخصص و متعهد تحویل جامعه می دهد؟
وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب از دانشگاه مطلوب انقلاب، ادامه داد: متاسفانه در خروجی دانشگاه افراد غیر متخصص و غیر متعهد بار می آیند و مادامی که دانشگاه ما پرورشگاه افراد متعهد متخصص نباشد این دانشگاه مطلوب انقلاب نخواهد بود.
رئیس دفتر نهاد مقاوم معظم رهبری با بیان اینکه روحیه منفعت طلبی یا ناهنجاری های اجتماعی از سطح جامعه به داخل دانشگاه کشیده شده است اضافه کرد: تفکرمطلوب در مورد دانشگاه ها باز نشر و باز تولید فضائل اخلاق در سطح جامعه بود که متاسفانه اکنون این فضائل جامعه است که بر سطح دانشگاه حاکم شده است.
وی عنوان کرد: امروزه دانشجویان دنبال تحصیل نیستند بلکه متقاضی مدرک هستند و نا امید کننده است که بحث پژوهش محوری در سطح یک شعار در دانشگاه ها باقی مانده است.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی با بیان اینکه قطعا تاثیری که یک استاد به دانشجو می گذارد از هیچ روحانی،منبری و جریان مدیریت دانشگاه بر نخواهد آمد، اظهار داشت: توقع ما از اساتید این است که بتوانند بحث و موضوعات فرهنگی را بشناسد و کار فرهنگی مطلوب انجام دهد.
وی با اشاره به تفاوت فرهنگ و کار فرهنگی افزود: فرهنگ مجموع باورها و رفتارهای افراد جامعه است و زبان گویای فرهنگ جامعه، هنراست؛ که فرهنگ جامعه را منتشر می کند اما کار فرهنگی کاری است در راستای توسعه و تحقق باور ها و ارزش های که رفتارهای جامعه را می سازد.
وی ادامه داد: شخصی که به عنوان نخبه فرهنگی کار فرهنگی انجام می دهد می تواند بعضی از رفتار های ناهنجاری که در جامعه بوجود آمده است و به صورت فرهنگ عادی جلوه داده می شود را اصلاح و دچار تغییر کند.
وی یکی از مشکلات فرهنگی در دانشگاه ها را تعدد مراکز تصمیم گیری دانست و گفت: فقدان یک استراتژی مناسب و یا راهبرد کارآمد در حوزه مسائل فرهنگی و نداشتن یک ساختار معین در این حوزه مسئله ساز است که افراد را دچار تزلزل خاطر می کند.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی با بیان این که یکی از زمینه های معضلات فرهنگی در دانشگاه ها بحث اختلال در رفاه ارزشی است، ادامه داد: تعارض ارزش ها ، شکاف بین ارزش ها،ناکار آمد شدن و بی تاثیر شدن هنجارها، بهم خوردن قواعد رفتاری، هنجار شدن ناهنجارها و عدم انعطاف پذیری را می توان از بحث های جدی در حوزه فرهنگی و نظام فرهنگی دانست که این موضوعات باعث شده است افراد از مسائل کناره گیری کنند.

وی در پایان به معرفی چند راهکار فرهنگی و توصیه راهبردی جهت رشد و پرورش دانشجویان متعهد پرداخت.%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b7_%db%b1%db%b5%db%b4%db%b5%db%b5%db%b5 %db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b2%db%b0%db%b7_%db%b1%db%b6%db%b3%db%b6%db%b1%db%b3

 

//

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن