بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 37195
تعداد نظرات:۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:جمعه 19 آذر 95 1:07 ب.ظ

پیاده‌رو های مریض در شهر بی طبیب!!

ثلاث- محمد جواد علی نژاد: پیاده روها در شهر ما جز لاینفک طراحی شهری بوده و شهرداری باید بصورت مستمر به آن توجه داشته باشد

ثلاث- محمد جواد علی نژاد: پیاده‌روی یکی از پایدارترین روش های حمل و نقل بوده و می تواند از جنبه های مختلف اجتماعی، فرهنگی،  اقتصادی، زیست محیطی و سیاسی سبب توسعه پایدار شهرها گردد.
در چند دهه گذشته اغلب شهر ها در تسخیر ساختمان ها، بزرگراه‌ها، وسایل نقلیه موتوری و…. قرار گرفته اند و موانع جدی برای راه‌ رفتن امن ایجاد کرده‌اند. پیاده‌رو های با موزائیک‌ و سنگ های شکسته  غیر استاندارد و با کاهش عرض آنها به علت ایجاد کاشت درختان، پله های مغازه‌ها، دکه ها یا موانع دیگر و همچنین عدم اتصال مناسب بین سواره رو و پیاده رو باعث گردیده است که عابران به ناچار از فضای سواره رو استفاده کنند و ضمن کاهش ظرفیت خیابان ، در معرض تصادف قرار گیرند.
ما باید به خیابان‌های دوستدار عابر پیاده بازگردیم. افزایش کیفیت پیاده‌روهای شهری نه تنها عابرین پیاده بیشتری را جذب می کند، بلکه به ایجاد فضاهای مطلوب عمومی، یعنی جایی که افراد بخواهند وقتشان را آنجا بگذرانند، نیز کمک می کند.
  اجرای پیاده‌رو سازی، شامل دو قسمت زیرسازی و روسازی می باشد. جهت انجام زیرسازی و آماده سازی بستر، باید در ابتدا نسبت به خط پروژه، مسیر عملیات خاکبرداری و خاکریزی بر اساس نقشه های اجرایی صورت گیرد و ضخامت قشر خاکریز حداکثر باید برابر ۱۰ سانتی متر باشد و کوبیدن خاک باید توسط ویبراتور دستی تا تراکم ۹۰ درصد آشتو اصلاح شده T180 روش D کوبیده شود. انواع روش های زیرسازی در پیاده‌رو سازی وجود دارد که می توان به زیرسازی با شفته آهک، زیرسازی با مخلوط رودخانه ای، زیرسازی با بلوکاژ و… اشاره نمود.
زیرسازی با بلوکاژ در محل های کم اهمیت و در صورت تایید دستگاه نظارت اجرا می گردد. در این حالت سطح پیاده‌رو توسط قلوه های با ضخامت ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر پوشانیده می شود. جهت پر نمودن خلل و فرج مابین آنها می‌توان از شن و ماسه ریزدانه استفاده نمود که باید توسط وسایل مناسب تا تراکم مورد نظر کوبیده شوند.
جهت محافظت نمودن و پوشش سطوح پیاده‌رو ها در برابر عوامل جوی و فرسایش، از روسازی استفاده می گردد. پس از انجام عملیات زیرسازی، عملیات روسازی طبق نقشه های اجرایی صورت می گیرد. از جمله روش های اجرای روسازی پیاده‌رو ها می توان به آسفالت، فرش های موزاییکی یا سیمانی، بتن درجا و… اشاره نمود. فرش های موزاییکی یا سیمانی توسط آجرهای موزاییکی یا سیمانی انجام می شود. این آجرها بصورت پیش ساخته و توسط فشار و در شکل های متفاوت تهیه می‌شود.

براساس ضوابط شهرسازی پلکان ساختمان ­ها نباید داخل پیاده ­روها تجاوز کند طوری که مانع عبور عابران پیاده شود، علاوه بر این فاصله سطح پیاده­ روها از خیابان نیز دارای استانداردهایی است که متاسفانه در بسیاری از معابر شهری رعایت نشده است. ضمن اینکه برای اتصال پارکینگ­ ها به خیابان ­ها باید سطح شیبداری تعبیه شود که حرکت خودروها در آن امکان­ پذیر باشد اما به علت محدودیت فضا معمولا این سطح را از وسط پیاده­ رو آغاز می­ کنند که براساس ضوابط شهرسازی ممنوع است.

طراحی محوطه بر اساس اصول پدافند غیرعامل، هدایت سریع و مطمئن افراد به پناهگاه های داخل و خارج ساختمان و اتخاذ تمهیداتی جهت کاهش خطرات ناشی از ریزش آوار بر سر افراد خارج از ساختمان، تسهیل اقدامات نجات برای کاهش خطرپذیری ساختمان ها می باشد. امروزه بناها و فضا های شهری باید طوری طراحی شوند که همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند و لذت ببرند. جهت مناسب سازی محیط شهری برای معلولین قوانین و مقررات جامع ای وضع شده و تمام موسسات دولتی، نهادها و…  موظف به اجرای آن می باشد. یکی از مفاهیم و معیار های مناسب سازی، ایجاد پیاده‌رو های استاندارد می باشد.
شرایط مطلوب مناسب سازی در فضاهای شهری :
۱- نصب موزائیک‌ های سکه ای و برجسته در پیاده‌رو ها جهت عبور نابینایان به عرض حداقل ۸۰ سانتی متر.
۲- عرض حداقل ۱۲۰سانتی متر در پیاده‌رو.
۳- عدم وجود اختلاف سطح بین پل ارتباطی پیاده رو و سواره رو.
۴- عدم وجود مانع در پیاده‌رو.
۵- عدم وجود مانع و پوشش مناسب کف پیاده‌رو ها از مصالح سخت و غیر لغزنده.
۶- پیش بینی پل ارتباطی بین پیاده‌رو و سواره رو حداقل در هر ۵۰ متر.
۷-ارتفاع حداقل ۲۱۰ سانتی متر جهت پیش آمدگی ها مانند :تابلو، علائم و سایه بان مغازه ها.
۸- شیب عرضی پیاده رو حداکثر ۲ درصد و شیب طولی پیاده رو حداکثر ۸ درصد . 
۹- ارتفاع سنگ جدول های کنار خیابان باید به گونه‌ای باشد که به سپر و گلگیر ماشین ها برخورد نکند!!
۱۰- غیره….

در این میان ، انجام حفاری توسط سازمان‌های مختلف (تلفن، آب، گاز و …) از یک‌سو و تخریب پیاده‌روها ( کیفیت اجرای پایین، خسارت ناشی از ریشه درختان به پیاده روها و….) از سوی دیگر، موجب صعب‌العبور شدن این معابر شده و تردد عابرین را با مشکلاتی مواجه می‌کند؛ به همین دلیل نیاز فوری به بازسازی و ساخت پیاده‌روهای استاندارد در شهراحساس می شود.
در پایان اینکه، پیاده روها در شهر ما جز لاینفک طراحی شهری بوده و شهرداری باید بصورت مستمر به آن توجه داشته باشد؛ امروزه بسیاری از ساعات و اوقات روزمره را در شهرها و در همین پیاده روها سپری می کنیم و فرزندان ما در همین پیاده روها قدم بر می دارند، امیدوار هستیم با یک برنامه ریزی و نگاه منسجم به این امر توجه ویژه و اصولی شود.

img_20161209_004729 img_20161209_004731 img_20161209_004747

//

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عکس از پیاده روهای شهر کنگان

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b1%db%b2%db%b4_%db%b1%db%b0%db%b4%db%b1%db%b5%db%b6 %db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b1%db%b2%db%b4_%db%b1%db%b0%db%b4%db%b2%db%b2%db%b6 %db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b1%db%b2%db%b4_%db%b1%db%b0%db%b4%db%b7%db%b0%db%b5 %db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b1%db%b2%db%b4_%db%b1%db%b0%db%b4%db%b7%db%b1%db%b7 %db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b1%db%b2%db%b4_%db%b1%db%b0%db%b5%db%b6%db%b1%db%b3

//

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

  1. محمد says:

    فقط کشور های جهان سومی موزاییک استفاده میکنند.

  2. وحید says:

    کنگان…شهری فاقد شهردار…شهری که شهرداری آن فقط به فکر گرفتن پول از مردم میباشد..ولی هیچ گونه تفکری در نحوه هزینه کردن درامد های خود ندارد… نمونه بارز آن میدان وسط شهر…نامش میدان.. است..اما حتی در طراحی آن به اسمش هم توجه نکردند..چه رسد به محتویات درونیش..میدانی که قابلیت دور زدن ندارد!!!!!!از فضای سبز و درخت کاری کوچه ها و خیابان ها گذشته…تنها بلوار فعلی آن بعضا خاکیست هنوز…تاسف..تنها کلمه ای که در خور شهرداری کنگان میباشد..

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن