بروز شده در : چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 11:34 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 37239
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 19 آذر 95 7:00 ب.ظ

اخراج کارگران پتروشیمی بوشهر به جرم اعتراض صنفی

ثلاث- براستی در چنین شرایطی که تیغ تیز کارفرما بر روی گلوی نازک کارگر سنگینی می کند، چه گروهی باید به حمایت از آنان برخیزد؟

به گزارش ثلاث: از سه شنبه گذشته جمعی از کارگران سایت ۳ پتروشیمی بوشهر در منطقه ویژه پارس که هنوز به بهره برداری کامل نرسیده و در حال گذارندن مراحل اولیه ساخت است، در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماهه دستمزد و حق بیمه شان، دست به تجمع اعتراضی زدند. اما آنچه در این بین جالب توجه بود اینکه کارفرمایان این شرکت به جای رسیدگی به مشکل کارگران و پرداخت دستمزدشان، به آنها برگ تسویه حساب دادند و به کارگزینی شرکت معرفی کردند.

 در این رابطه یکی از کارگران شرکت به سایت تابناک گفته: ما داخل سایت ۳ پتروشیمی بوشهر در حال کار هستیم و بدترین شرایط اقامتی، رفاهی و حقوقی را داریم. پیمانکار این پتروشیمی (شرکت ساختمانی نصب تجهیزات پتروشیمی) از مردادماه تا الان هیچگونه حقوقی به حساب کارگران و کارکنان دفتری خود واریز نکرده و حق بیمه تأمین اجتماعی را به صورت یک ماه یک بار وایرز کرده است.

این فعال کارگری ادامه داد: کارگران حتی برای درخواست مساعده نیز روزها زیادی باید انتظار بکشند تا بعد از مدت ها انتظار مبلغی نزدیک به دویست هزار به حساب آنها واریز شود. تعداد ۵۰ نفر از کارگران شرکت به خاطر این مشکلات از روز دوشنبه دست به اعتصاب زدند.

وی در مورد نحوه برخورد کارفرمایان با این اعتراض گفت: کارفرما ابتدا وعده داد بخشی از حقوق معوقه را پرداخت کند ولی چون کارگران خواستار پرداخت همه معوقات و حق بیمه بودند، از روز چهارشنبه به شرکت دستور داد تا همه اعتصاب کنندگان را از کار اخراج کنند و به همه کارگران معترض به همین خاطر برگ تسویه حساب داده شد. در واقع آنها در پاسخ این سوال ما ۵۰ نفر که در اعتراضی آرام، پرسیدیم چرا ۳ ماه دستمزد و مزایای ما را پرداخت نمی کنید، بدترین پاسخ ممکن یعنی اخراج را مطرح کردند و اضافه کردند تا روز یکشنبه فرایند تسویه حساب خود را انجام دهید.

بر اساس آنچه آمد بار دیگر مشخص می شود که جامعه کارگری کشور به رغم همه شعارهای زیبا و رأی آوری که مسئولان در دفاع از آنان سر می دهند، از امنیت و وضعیت مناسب شغلی برخوردار نیستند. آنها با کوچک ترین اعتراضی که حتی بعد از ماهها عدم دریافت حقوق انجام دمی هند به راحتی با تهدیدهایی مثل اخراج از کار و بیکار شدن رو به رو می شوند.

در این بین سوال مشخصی که قابل طرح است و نیاز به پاسخ روشن مسئولان دارد اینکه بالاخره چه گروه و نهادی باید به مشکلات جامعه کارگری کشور و رسیدگی کند و در چنین شرایطی که تیغ تیز کارفرما بر روی گلوی نازک کارگر سنگینی می کند، چه گروهی باید به حمایت از آنان برخیزد؟/خلیج فارس

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن