بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 37742
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 6 دی 95 1:46 ب.ظ

شپش شایع‌ترین آلودگی در مدارس است

ثلاث- متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری شهرستان گناوه گفت: شپش شایع‌ترین آلودگی در سراسر دنیاست و این بیماری می‌تواند باعث افت تحصیلی دانش آموزان به علت بی‌خوابی ناشی از خارش شبانه شود.

به گزارش ثلاث و به نقل از پرتال خبری دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری شهرستان گناوه گفت: شپش شایع‌ترین آلودگی در سراسر دنیاست و این بیماری می‌تواند باعث افت تحصیلی دانش آموزان به علت بی‌خوابی ناشی از خارش شبانه شود.

دکتر عبدالعظیم ویسی زاده افزود: این انگل باعث انتقال برخی بیماری‌های دیگر ازجمله تیفوس، تب‌های راجعه، خندق و اپیدمیک و خارش پوست و زرد زخم شود.
وی تصریح کرد: گرچه بهبود وضعیت بهداشت نقش مؤثری در کاهش آلودگی داشته است اما در زمان جنگ و محل‌های پرجمعیت به علت توجه نکردن به بهداشت فردی و محیط، امکان ایجاد اپیدمی بزرگ (همه‌گیری) وجود دارد.
دکتر ویسی زاده بیان کرد: جالب است که برعکس تصور عموم، این بیماری مختص به طبقه خاصی از جامعه نیست و قشرهای مختلف جامعه (اعم از سطح اقتصادی- اجتماعی پایین یا بالا) را می‌تواند درگیر کند.
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه سه نوع شپش وجود دارد، اظهار کرد: این حشره خون‌خوار انگل خارجی است که در ایران سالانه صدها هزار نفر به آن آلوده می‌شوند.
وی اظهار کرد: شپش سر در کودکان شایع‌تر از افراد بالغ است و به دنبال تماس نزدیک‌بین فردی یا هنگامی‌که در فصل سرد، لباس‌های بیشتری پوشیده و افراد در محیط دسته‌جمعی زندگی کنند، منتقل می‌شود.
دکتر ویسی زاده با اشاره به اینکه مدرسه از مکان‌های اصلی این‌همه گیری به‌حساب می‌آید گفت: تشخیص آن زمانی مدنظر است که فرد دچار خارش در سر و تنه باشد و تخم انگل (رشک) با خود انگل دیده شود.
وی تصریح کرد: اساس درمان این آلودگی در پیشگیری است، به این صورت که رعایت اصول بهداشت فردی، حمام منظم و عوض کردن لباس‌ها انجام می‌شود.
این متخصص با تأکید بر معاینه و درمان افراد مبتلابه این بیماری ادامه داد: باید شانه، برس، کلاه، مقنعه و چادرنماز مشترک، بالش، ملحفه و سایر وسایل شخصی ازنظر از بین بردن رشک‌ها (تخم انگل) موردتوجه قرار گیرد و افراد پس از درمان اولیه، یک هفته دیگر نیز درمان را تکرار کنند.
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به درمان دارویی این آلودگی، اضافه کرد: شامپوی پرمترین ۱ درصد و دایمتیکون ۴ درصد در درمان شپش مؤثر هستند.
دکتر ویسی زاده گفت: با توجه به اینکه موارد مقاوم به درمان دارویی در حال افزایش است به همین دلیل روش‌های دیگر ازجمله درمان دارویی خوراکی ممکن است نیاز باشد علاوه بر این برای از بین بردن رشک‌ها (تخم انگل) محلول آب و سرکه نیز می‌تواند مؤثر باشد.

 

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن