بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 11:48 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 37747
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 6 دی 95 2:00 ب.ظ

متخصص کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در بین مردان است

ثلاث- متخصص کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در بین مردان است که ممکن است در سنین مختلف در آنان بروز کن

به گزارش ثلاث و به نقل از پرتال خبری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دکتر افشین بدل زاده افزود: پروستات غده‌ای در سیستم تناسلی مردان است که در خروجی مثانه قرارگرفته و به همین خاطر بزرگ شدن آن تأثیر مستقیم بر روی دفع ادرار فرد دارد.
وی با اشاره به اینکه این بیماری علائم تشخیصی متفاوتی دارد بیان کرد: افراد با شکایاتی از قبیل تخلیه ناقص و کم شدن فشار ادرار، قطع و وصل شدن ادرار، بیدار شدن در شب برای دفع ادرار و تکرر ادرار به متخصص اورولوژی مراجعه می‌کنند که نشان از مشکلاتی در پروستات آنان دارد.
سرطان پروستات به‌آرامی پیشرفت کرده و علائم خاصی ندارد
دکتر بدل زاده تصریح کرد: سرطان پروستات معمولاً به‌آرامی پیشرفت کرده و علائم اولیه خاصی ندارد ولی در مراحل پیشرفته با علائمی مانند مشکل در دفع ادرار، خون در ادرار و منی، درد عمومی لگن، احساس ناراحتی در ماهیچه‌های لگن، درد استخوان‌ها و انزال همراه است.
متخصص کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هنوز دلایل ابتلا به سرطان پروستات به‌درستی مشخص نشده است اما ثابت‌شده که عواملی مانند افزایش سن، سابقه ابتلای خانوادگی، چاقی، مصرف برخی داروها و بیماری‌هایی مانند سوزاک خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند با داشتن یک رژیم غذایی صحیح و پر از میوه و سبزی‌ها، ورزش و حفظ وزن مناسب از ابتلا به بیماری سرطان پروستات پیشگیری کنند.
مردان بالای ۵۰ سال باید ازنظر سرطان پروستات غربالگری شوند
متخصص کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مردان بالای ۵۰ سال باید ازنظر سرطان پروستات غربالگری شده که از دو راه معاینات بالینی و تست‌های آزمایشگاهی مخصوص (آزمایش خون) این بیماری قابل‌تشخیص است.
وی یادآور شد: دارودرمانی نخستین گام برای درمان بیماری‌های مربوط به پروستات بوده و درصورتی‌که نتیجه مطلوب حاصل نشود پزشک متخصص برای انجام عمل جراحی اقدام می‌کند.
لبنیات و گوشت قرمز تأثیر زیادی در ابتلا به سرطان پروستات دارد
متخصص کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: رژیم‌های غذایی پرچرب مانند لبنیات و گوشت قرمز تأثیر زیادی در ابتلا به سرطان پروستات داشته ازاین‌رو باید مصرف مواد پرچرب را به حداقل رساند.
نقش ویتامین D در پیشگیری از سرطان پروستات بسیار کمک‌کننده است
دکتر بدل زاده تصریح کرد: نقش ویتامین D در پیشگیری از سرطان پروستات بسیار کمک‌کننده است و دیده‌شده در کشورهایی که غذاهای دریایی زیادی مصرف می‌کنند میزان ابتلا به سرطان پروستات کمتر بوده است.
وی افزود: در مناطقی که به دلیل شرایط اقلیمی مواجهه کمتری با نور آفتاب دارند سرطان پروستات در آنان بیشتر دیده می‌شود.
متخصص کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: به‌طورکلی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های سیستم کلیه و مجاری ادراری مصرف آب و مایعات فراوان بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

برچسب ها: ,

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن