بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 38085
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 19 دی 95 12:56 ب.ظ

هشداری که باید جدی گرفت

هپاتیت آ چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

ثلاث- بیماریهای منتقله ازآب وغذا ، بیماریهایی است که از طریق خوردن وآشامیدن غذا وآشامیدنی های آلوده ایجاد می شود .این بیماریها شامل بیماریهای (هپاتیت AوE،وبا ،بوتولیسم و—)می باشد.

 

۸a6c2c88027cb271d611c1b010a27506

به گزارش ثلاث، هپاتیت  آ نوعی بیماری عفونی حاد کبد است که توسط ویروس هپاتیت A (HAV) ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا بویژه افراد کم سن و سال علایم کمی دارند و یا هیچ علامتی ندارند. فاصله زمانی بین ابتلاء و بروز علایم در افرادی که علایم بیماری را نشان می‌دهند بین دو تا شش هفته است. اگر علایمی وجود داشته باشند به طور عادی تا هشت هفته باقی می‌مانند، علایم آن ممکن است شامل تهوع، استفراغ، اسهال، زردی پوست، تب و شکم درد ادرار تیره باشد. حدود ۱۰–۱۵٪ افراد طی شش ماه پس از ابتلای اولیه بازگشت علایم را تجربه می‌کنند. نارسایی حاد کبد به ندرت ممکن است اتفاق بیافتد با این حال در میان افراد سالخورده رایج تر است.

این بیماری از طریق خوردن یا نوشیدن غذا و آبی که با مدفوع فرد آلوده، آلوده شده است گسترش می‌یابد. این بیماری همچنین ممکن است از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده منتقل شود. در حالی که بچه‌ها اغلب در زمان ابتلاء هیچ علامتی ندارند اما می‌توانند آلودگی را به دیگران سرایت دهند. یک بار ابتلاء به این بیماری، فرد را برای تمام عمر در مقابل آن مصون می‌سازد. تشخیص بیماری نیاز به آزمایش خون دارد چرا که علایم آن شبیه به علایم چند بیماری دیگر است.

واکسن هپاتیت آ در پیشگیری از بیماری مؤثر است. در برخی از کشورها این واکسن به طور معمول برای کودکان و افراد در معرض خطر بالای ابتلاء که قبلاً واکسینه نشده‌اند توصیه می‌شود. و به نظر می‌رسد به صورت مادام العمر مؤثر باشد. سایر اقدامات پیشگیرانه شامل شستن دست و پخت صحیح غذا می‌شود. هیچ درمان خاصی برای تهوع یا اسهال با استفاده از دارو و استراحت وجود ندارد تا در صورت لزوم توصیه شود. عفونت‌ها معمولاً به طور کامل و بدون ایجاد بیماری کبدی مزمن برطرف می‌شوند.

این بیماری در مناطقی از جهان که وضعیت بهداشتی ضعیفی دارند و آب سالم به اندازه کافی در دسترس نیست رایج تر است. این بیماری اغلب در کشورهای نسبتاً توسعه یافته که کودکان در سنین کم در معرض بیماری قرار نمی‌گیرند و واکسیناسیون گسترده وجود ندارد شیوع پیدا می‌کند.

منبع: روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن