بروز شده در : پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 10:46 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 38303
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 25 دی 95 12:15 ب.ظ

کشت بی هدف گوجه فرنگی در استان

ثلاث : روی زمین ماندن محصولات کشاورزی قصه‌ای تکراری است که هرسال به گوش می‌رسد. فرقی ندارد گوجه بوشهر باشد یا سیب زمینی اردبیل، مهم به هدر رفتن دسترنج یک ساله کشاورزان است که بیشترین خسارت را متحمل می‌شوند.

 

کشت بی هدف گوجه فرنگی در هرمزگان

روی زمین ماندن محصولات کشاورزی قصه‌ای تکراری است که هرسال به گوش می‌رسد. فرقی ندارد گوجه بوشهر باشد یا سیب زمینی اردبیل، مهم به هدر رفتن دسترنج یک ساله کشاورزان است که بیشترین خسارت را متحمل می‌شوند.

 دولتی‌ها و مسئولان، کشاورزان را به رعایت نکردن الگوی کشت مناسب و بیش از نیاز بازار متهم می‌کنند و کشاورزان نیز کم کاری آنان در خصوص تأمین نکردن زیرساخت‌های مناسب مانند کارخانه‌های صنایع تبدیلی، ارائه ندادن الگوی کشت و نبود برنامه‌ریزی درخصوص خرید و هزینه‌های حمل ونقل را از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل می‌دانند. امسال هم این داستان توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد. تصویر محصول گوجه روی زمین مانده، ریختن آن به رودخانه توسط کشاورزان و اشک و حسرت آنان دل همه را به درد آورد، اما باز هم راهکاری اصولی در این خصوص ارائه نشد. هرچند برخی از محصولات کشاورزی دیگر از قبیل سبزی و صیفی هم به دلیل گرمای هوا زودتر از موعد به عمل آمده و با کاهش قیمت روبه‌رو بوده، اما از آنجا که حجم تولید گوجه فرنگی نسبت به سایر محصولات بیشتر است این موضوع رسانه‌ای شده است. مشکل روی زمین ماندن گوجه فرنگی کشاورزان بوشهری و افت بازار فروش و پایین آمدن قیمت محصول تا حدی بود که پای دولت هم به این مسأله باز شد. اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اواخر ماه گذشته به این استان سفر و از مزارع گوجه فرنگی بازدید کردند و گزارشی را به سازمان برنامه و بودجه ارائه دادند. به دنبال این قضیه «حسین صفایی»، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد: با ابلاغ دولت در استان‌های بوشهر و هرمزگان با تشکیل مراکز خرید هر کیلوگرم گوجه فرنگی به غیر از نوع درجه یک تازه‌خوری در قالب طرح خرید حمایتی از کشاورزان به قیمت کیلویی ۳۳۰ تومان خریداری می‌شود. در نهایت با اعتراض کشاورزان، وزیر جهاد کشاورزی این قیمت را به ۴۰۰ تومان تغییر داد تا مرهمی موقت بر زخم کشاورزان باشد.

کشت به  امید سود بیشتر

به گزارش ثلاث با وجود این بخش زراعی به علت وسعت کشت و عرضه بالای محصولات با مشکلاتی رو به رو است. امسال ورود همزمان محصول گوجه فرنگی چابهار، بوشهر، کنگان و بندرعباس به بازار باعث اشباع بازار و کاهش تقاضای این محصول شد که نارضایتی کشاورزان را به‌دنبال داشت.

از سوی دیگر کشاورزان به امید تازه خوری این محصول را در خارج از فصل کشت می‌کنند تا سود بیشتری ببرند و به همین دلیل تمایل چندانی برای تحویل محصولات خود به کارخانه‌های صنایع تبدیلی ندارند.

ضرورت تغییر الگوی کشت

متاسفانه این مشکل هر سال به وجود می‌آید، اما کشاورزان بار دیگر هم به روش خود ادامه می‌دهند و به تغییر الگوی کشت توجهی ندارند. حتی الگوی کشت برای آنان تعریف شده و اخطاریه نیز در این خصوص صادر شده، اما رغبتی در این بحث وجود ندارد.

خرید حمایتی مرهمی بر زخم کشاورزان

با وجود آنکه کشاورزان وضعیت پیش آمده را بحران می‌دانند، اما گوجه فرنگی در فهرست محصولات مشمول قانون خرید تضمینی قرار ندارد، و دولت اقدام به خرید حمایتی این محصول کرده است. چنانچه کشاورزان راغب باشند محصولات آنان خریداری می‌شود. محصول تحویلی باید در سبدهای مخصوص حمل گوجه فرنگی باشد و از دریافت محموله‌های فله و بدون سبد جلوگیری و خسارت ناشی از آن برعهده کشاورزان است.

خرید محصول تا تعادل بازار

 تا زمانی که قیمت این محصول در مزارع به تعادل نرسیده مراکز مورد نظر فعالیت خرید گوجه فرنگی را ادامه می‌دهند. محصولات خریداری شده به کارخانه‌های تولید رب گوجه فرستاده می‌شود. تمام بخش‌ها باید برای حل این معضل اقدام کنند. رفع این مشکل تنها در گرو توسعه صنایع تبدیلی نیست بلکه توسعه زیرساخت‌های صادراتی، حمل و نقل محصولات، ترویج الگوی مناسب کشت و زمان‌بندی بین استان‌ها برای برداشت محصول اولویت بیشتری دارد. باید به سمتی برویم که هماهنگی بین سیاست‌های وزارت کشاورزی و بهره برداران داشته باشیم تا شاهد بروز چنین معضلاتی در سال‌های آینده نباشیم.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن